Justering px21
-
- Prima virke
Justering px21
Har monterat dragbegränsare och behöver nu justera brännaren.
Jag är helt novis på justeringen, fick allt monterat och ijusterat april 2006.
Har sedan kört samma pellets fram tills i höstas byte från Laxå (okq8) till Neova, bytet gick utan problem.
Men nu efter dragbegränsar montering får jag mycket mörkare aska och en del sintring ca 1-2 dl på 20 säckar och har ävenn märk att fall röret är varmt.
Så tänkte jag skulle börja testa mig fram lite.
Men hur känsliga är potentiometrarna på kortet, hur många varv från min till max?
Brännaren är tillverkad 2006
På chipet står det px21 2v10
Ska även montera min nya rökgastermometer.
Jag är helt novis på justeringen, fick allt monterat och ijusterat april 2006.
Har sedan kört samma pellets fram tills i höstas byte från Laxå (okq8) till Neova, bytet gick utan problem.
Men nu efter dragbegränsar montering får jag mycket mörkare aska och en del sintring ca 1-2 dl på 20 säckar och har ävenn märk att fall röret är varmt.
Så tänkte jag skulle börja testa mig fram lite.
Men hur känsliga är potentiometrarna på kortet, hur många varv från min till max?
Brännaren är tillverkad 2006
På chipet står det px21 2v10
Ska även montera min nya rökgastermometer.
Pannrummet: Nibe Attack 2002 med en KMP px21 brännare 2006 med tillhörande veckoförråd.
kw z 150 dragbegränsare
kw z 150 dragbegränsare
-
- Prima virke
Mina potentiometrar har mindre än ett varv typ 75%. Väldigt små vridningar. Din brännare är nyare, så det kan skilja. En vanlig rek är 180volt på fläkten(thrue RMS). Resten på bränslet. Funkar det skapligt är det frågan om mm justeringar. Avsluta med att mäta gram/tidsenhet vid drift, så får du fram effekten.
PS Vid mätningar så tejpa testpinnarna, så är de mindre risk för kortslutning.
PS Vid mätningar så tejpa testpinnarna, så är de mindre risk för kortslutning.
Senast redigerad av rod02 den ons 09 feb, 2011 15:50, redigerad totalt 1 gånger.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Läs denna tråd där finns det mesta med som du behöver;
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... highlight=
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... highlight=
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
-
- Prima virke
Nu har jag testat mäta upp min förbrukning.
Började med att samla upp startdosen + närmast 6min = 473g och start dosen var 3dl
Mätte även upp följande 6min vilket blev 512g.
Så när jag ändå satt där och tittade på brännaren mätte jag fläkten 212V.
Så vart börjar jag ändra?
Hur mycket ska man skruva?
Började med att samla upp startdosen + närmast 6min = 473g och start dosen var 3dl
Mätte även upp följande 6min vilket blev 512g.
Så när jag ändå satt där och tittade på brännaren mätte jag fläkten 212V.
Så vart börjar jag ändra?
Hur mycket ska man skruva?
Pannrummet: Nibe Attack 2002 med en KMP px21 brännare 2006 med tillhörande veckoförråd.
kw z 150 dragbegränsare
kw z 150 dragbegränsare
Startar den bra på 3dl i startdos,så kör med det.
Lät du sedan brännaren gå igång och komma upp i hög driftfas,innan du kollade hur mycket den gav på 6 minuter?
Om du fick 475 eller 512 gr på 6 minuter,så skall du ta det gånger 10= per timme.Om vi tar exemplet med 5,12kg/timme,så skall det ge 5,12x4.8kWh=24,57kWh och det är på tok för mycket för att pannan skall kunna ta emot det.Du får sänka dosen till ung.hälften,så får du 12kWh som kan vara en bra start med det här vädret.Fläkten får du också sänka till ca 180-190V.
Lät du sedan brännaren gå igång och komma upp i hög driftfas,innan du kollade hur mycket den gav på 6 minuter?
Om du fick 475 eller 512 gr på 6 minuter,så skall du ta det gånger 10= per timme.Om vi tar exemplet med 5,12kg/timme,så skall det ge 5,12x4.8kWh=24,57kWh och det är på tok för mycket för att pannan skall kunna ta emot det.Du får sänka dosen till ung.hälften,så får du 12kWh som kan vara en bra start med det här vädret.Fläkten får du också sänka till ca 180-190V.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
-
- Prima virke
Nu har jag gjort en del justeringar under dagen.
Just nu går brännaren med dessa inställningar.
Fläkt 184Volt
Pellets 340g/6min 3,40*4,8= 16.32kwh
Brännaren har hunnit med två uppstarter efter justeringen och än så länga fungerar allt.
Det jag reagerade på är att skruven bara går knappt ½ varv för att få 340g/6min.
Reagerade även på att lågan blev så mycket kortare.
Just nu går brännaren med dessa inställningar.
Fläkt 184Volt
Pellets 340g/6min 3,40*4,8= 16.32kwh
Brännaren har hunnit med två uppstarter efter justeringen och än så länga fungerar allt.
Det jag reagerade på är att skruven bara går knappt ½ varv för att få 340g/6min.
Reagerade även på att lågan blev så mycket kortare.
kw z 150 dragbegränsare
kw z 150 dragbegränsare
halv varv..är vad jag har också eller mera exakt (25 min om man tänker klocka)men jag får då 14 kW ...
Så du är på rätt väg...Har du bra skorstensrök vit eller osynlig darr?..
Så du är på rätt väg...Har du bra skorstensrök vit eller osynlig darr?..
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
-
- Prima virke
Nu börjar det likna nåt
Vilken rökgastemp.har du nu?
Du kan kanske gå ner lite till i matning om det inte stör förbränningen.
Kör du på både hög och lågfart?Kör annars bara på hög,så är det ingen risk att brännaren stannar p.g.a.ojämn matning.Du tar bort byglingen som är en liten vit kloss på kortets högra sida.Vad har du för temp.ute nu?Hur reagerar dragbegränsaren?

Vilken rökgastemp.har du nu?
Du kan kanske gå ner lite till i matning om det inte stör förbränningen.
Kör du på både hög och lågfart?Kör annars bara på hög,så är det ingen risk att brännaren stannar p.g.a.ojämn matning.Du tar bort byglingen som är en liten vit kloss på kortets högra sida.Vad har du för temp.ute nu?Hur reagerar dragbegränsaren?
Pelletseldare sen -00
-
- Prima virke
Rökgas 200grader
Matningen tänkte jag testa sänka lite till när jag ser att den går stadigt.
Bara Högfart inställt så från början.
Ganska varmt ut +4garder
Dragbegränsaren dansar lite fram och tillbaka, men bor i skåne och det har varit ganska blåsigt i dag.
Direktcitering borttagen. Forumet blir mer överskådligt och lättläst om vi INTE använder citera knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. / Roli moderator
Matningen tänkte jag testa sänka lite till när jag ser att den går stadigt.
Bara Högfart inställt så från början.
Ganska varmt ut +4garder
Dragbegränsaren dansar lite fram och tillbaka, men bor i skåne och det har varit ganska blåsigt i dag.
Direktcitering borttagen. Forumet blir mer överskådligt och lättläst om vi INTE använder citera knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. / Roli moderator
kw z 150 dragbegränsare
kw z 150 dragbegränsare
-
- Prima virke
Har lite svårt att räkna ut hur mycket vi behöver ta ut av pannan för att klara värmen.
Huset är stort ca 180 - 200kvm boyta + 130 kvm källare.
Till saken hör att hela övervåningen är oisolerad, än så långe ska jag säga.
Det är nästa projekt i huset efter taket är omlagt.
Efter en sådan stor ändring av brännaren måste det ju hända en del med förbrukningen tycker man?
Även slitaget av inneröret och tändelement måste ju minska.
Huset är stort ca 180 - 200kvm boyta + 130 kvm källare.
Till saken hör att hela övervåningen är oisolerad, än så långe ska jag säga.
Det är nästa projekt i huset efter taket är omlagt.
Efter en sådan stor ändring av brännaren måste det ju hända en del med förbrukningen tycker man?
Även slitaget av inneröret och tändelement måste ju minska.
kw z 150 dragbegränsare
kw z 150 dragbegränsare
-
- Prima virke
Brännaren stannade sent i går kväll strax efter start, öppnade och kollade och det låg lite obränd pellets.
Startade upp igen och efter en stund när startdosen åkt i så börjar ju skruven mata i lite granna till och från.
Reagerade på att skruven går knappt 15minuter av ett varv, så vissa gånger ramlar det aldrig ner någon pellets.
Ändras den matningen av inställningarna jag gjort???
Brännaren har bara missat tända ca 4 gånger sen 2006.
Räcker det att öka startdosen lite granna, ligger på 3dl i dag.
Startade upp igen och efter en stund när startdosen åkt i så börjar ju skruven mata i lite granna till och från.
Reagerade på att skruven går knappt 15minuter av ett varv, så vissa gånger ramlar det aldrig ner någon pellets.
Ändras den matningen av inställningarna jag gjort???
Brännaren har bara missat tända ca 4 gånger sen 2006.
Räcker det att öka startdosen lite granna, ligger på 3dl i dag.
kw z 150 dragbegränsare
kw z 150 dragbegränsare
Uppstartsfasen är det 15 min...
Har du ojämn matning så ligg lite mer än 3 dl (För vid rengjord brännare så visst lägger du in en näve pellets eller hur?...)
Jo testa först nu med 16 kW så det räcker till värme och dusch...Sen när du isolerat mm så kan du gå ner till 170-175V på fläkten och mata ca 290-300 g så spelar" nog din komb, perfektomento"...

Har du ojämn matning så ligg lite mer än 3 dl (För vid rengjord brännare så visst lägger du in en näve pellets eller hur?...)
Jo testa först nu med 16 kW så det räcker till värme och dusch...Sen när du isolerat mm så kan du gå ner till 170-175V på fläkten och mata ca 290-300 g så spelar" nog din komb, perfektomento"...
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd