NIBE City+brännare
NIBE City+brännare
Hej jag har tittat runt lite och undrar bara vilken brännare som skulle passa bäst till min NIBE City 97 års modell
De jag tittat på är
Viking bio
Pellx
IWABO som både klarar en blandning av pellets och spannmål
(Frågan är ju om det fungerar att elda med spannmål över huvetaget?
blir mycket sotning i så fall)
har även tittat på AgroTec http://www.ecotec.net/pages/agrotec.htm
/mvh Martin
De jag tittat på är
Viking bio
Pellx
IWABO som både klarar en blandning av pellets och spannmål
(Frågan är ju om det fungerar att elda med spannmål över huvetaget?
blir mycket sotning i så fall)
har även tittat på AgroTec http://www.ecotec.net/pages/agrotec.htm
/mvh Martin
Skämt åsido
om svensson ska börja elda med spannmål. då har vi inga tradionell havregröt länge. Nej tack använda pellets och ja vill ha havregröt med hjortron och mjölk i. Mums 

CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Tänkte ju slå två fluger i en smäll sitta i pannrummet och äta havregrynsgröt och aska ut pannanmanin skrev:Skämt åsidoom svensson ska börja elda med spannmål. då har vi inga tradionell havregröt länge. Nej tack använda pellets och ja vill ha havregröt med hjortron och mjölk i. Mums

Nä men det är nog sant som ni säger blir nog alldeles för mycket att sköta om man skall elda med spannmål.
Så nu har jag fått svar på alla mina frågor pratade med lite ingengörer och div tekninker här på NIBE som jag jobbar på =)
Och fått till svar att Pellx och Viking bio funkar kanon men med dessa behöver man en distans mellan brännare och panna
BIONA brännaren funkar oxå bra och den är även enklast att installera passar direckt på och lätt att ställa in.
men tittar man sen på priset på dessa så ligger Viking Bio bäst till i pris
så det kommer att bli en sådan.
http://www.dinvvsbutik.se/product_info. ... id=6390764
Och fått till svar att Pellx och Viking bio funkar kanon men med dessa behöver man en distans mellan brännare och panna
BIONA brännaren funkar oxå bra och den är även enklast att installera passar direckt på och lätt att ställa in.
men tittar man sen på priset på dessa så ligger Viking Bio bäst till i pris
så det kommer att bli en sådan.
http://www.dinvvsbutik.se/product_info. ... id=6390764
elanslutning för brännaren
Ska du installera brännaren själv?? Jag funderar på samma sak i min Nibe City panna (en Viking Bio brännare alltså). Det jag är lite osäker på är om man klarar strömförsörjningsbiten själv, eller om det måste vara en elektriker till det.
Kan man ta ström från pannan precis som oljebrännaren gör idag?
Mvh
Kai
Kan man ta ström från pannan precis som oljebrännaren gör idag?
Mvh
Kai
Man kan koppla in strömmen på samma ställe som oljebrännaren.Men man får vrida upp oljetermostaten på pannan på max så inte strömmen bryts.
Själv tycker jag inte man ska koppla in brännaren själv för det är tveksamt om garantin gäller då.
Här kostar en installation ca2000kr. Om brännaren skulle gå i sönder så är ju inte 2000kr så mycket pengar och då skickar dom ut en ny brännare.
Gäller villaförsäkringen om man har instalerat brännaren själv?
Själv tycker jag inte man ska koppla in brännaren själv för det är tveksamt om garantin gäller då.
Här kostar en installation ca2000kr. Om brännaren skulle gå i sönder så är ju inte 2000kr så mycket pengar och då skickar dom ut en ny brännare.
Gäller villaförsäkringen om man har instalerat brännaren själv?
tmv focus compact 2000 med baxi eurofire brännare
Har provat upp till en månad och det har gått u.a. men jag försöker köra en uraskning i veckan/varannan vecka...(en liten trevlig stund i pannrummet på fredagskvällen med en pilsner...
)..
Det blir ju lite fel att ge ett urasknings intervall räknat i tid... Skulle ju varit omräknat i förbrukad mängd eller vikt pellets...
/Mel

Det blir ju lite fel att ge ett urasknings intervall räknat i tid... Skulle ju varit omräknat i förbrukad mängd eller vikt pellets...
/Mel
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Helt riktigt..Merlin skrev:
/Mel

Hur många kg då??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Ursäkta sent svar....strul med nätverket...André skrev:Helt riktigt..Merlin skrev:
/Mel![]()
Hur många kg då??
upp till 400 kg:s förbrukning har jag kört u.a. (går säker köra längre)men ca 2-300 kg brukar vara lagom...

-
- Prima virke
Detta gäller Vikingbio och kanske andra också.
Angående strömmen koppla inte in den svarta & den blåa kablen på kretskortet strömmen till tändelemenet är för hög, max ström för kretskortet är tryckt på kretskortet, dra en separat matning direkt från pannanströmbrytare via en säkring. På detta vis slipper ni få ett överhettat/uppbrunnet kretskort i pannan.
Kan ta ett foto och visa hur jag gjort ifall det är av intresse.
Angående strömmen koppla inte in den svarta & den blåa kablen på kretskortet strömmen till tändelemenet är för hög, max ström för kretskortet är tryckt på kretskortet, dra en separat matning direkt från pannanströmbrytare via en säkring. På detta vis slipper ni få ett överhettat/uppbrunnet kretskort i pannan.
Kan ta ett foto och visa hur jag gjort ifall det är av intresse.
Senast redigerad av Fredrik Wizard den sön 02 okt, 2005 12:17, redigerad totalt 1 gånger.
Nibe City VikingBio. Handöl murspis Rosendal
-
- Prima virke
Här kommer bilden
Min panna har Vikingbios egna tempgivare
Oljetermostaten står på max som ett extraöverhettningsskydd.
Till brännaren går det tre kablar Brun svart & blå.
Brun kopplad till utgång för oljebrännare på kretskort.
Svart är kopplad på en ny matning med alltid spänning på i normal fallet, pannanshuvudströmbrytare och överhettningskydd och den nya automatsäkringen kan bryta strömmen.
Den nya matingen är inkopplad på strömbrytaren det är det kablen som har röd kabelsko (svårt att se) till höger om automatsäkringen, går till en 4A automatsäkring och därefter till en kopllingslist där den är ihop skarvad med kablen från brännaren.
Nollan en blå ny kabel från pannas anslutning till kopplingslist där den skarvas ihop till brännaren.
Brännaren drar som max 2,8 max ström. Kretskortet är märkt max 1,75A på detta vis undviker man låta kretskortet i pannan gå sönder.

Min panna har Vikingbios egna tempgivare
Oljetermostaten står på max som ett extraöverhettningsskydd.
Till brännaren går det tre kablar Brun svart & blå.
Brun kopplad till utgång för oljebrännare på kretskort.
Svart är kopplad på en ny matning med alltid spänning på i normal fallet, pannanshuvudströmbrytare och överhettningskydd och den nya automatsäkringen kan bryta strömmen.
Den nya matingen är inkopplad på strömbrytaren det är det kablen som har röd kabelsko (svårt att se) till höger om automatsäkringen, går till en 4A automatsäkring och därefter till en kopllingslist där den är ihop skarvad med kablen från brännaren.
Nollan en blå ny kabel från pannas anslutning till kopplingslist där den skarvas ihop till brännaren.
Brännaren drar som max 2,8 max ström. Kretskortet är märkt max 1,75A på detta vis undviker man låta kretskortet i pannan gå sönder.

Nibe City VikingBio. Handöl murspis Rosendal