skrotningspremie för brännare

abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

skrotningspremie för brännare

Inlägg av abene »

Tänk om försäkringsbolagen och tillverkarna kunde komma överens om en skrotningspremie för de brandfarliga, svårinställda brännare som åsamkar sina ägare höga uppgraderingskostnader och stora risker.

Att till vilket pris som helst elda med en så gammal och farlig brännare som möjligt tycks nästan vara ett mål för en del.

Dels är det också många nytillkommna pelletseldare som inte känner till problemen med potentiometrar och känsliga brännare utan fyndar på Blocket och sedan ska det eldas.

Gamla eller otjänliga brännare leder till dyrare pelletskostnader för oss andra.
Lovvärda försök att framställa billigare pellets stoppas av att brännare som är omöjliga att justera för en lekman stannar om det exempelvis kommer med lite bark vid tillverkningen.
http://www.vk.se/Article.jsp?article=402742

Då det råder brist på sågspån och kutterspån för pelletstillverkning började man i Storuman att flisa ned hela stockar för pelletstillverkning.
Ett bra initiativ då både kutterspån och eldningspellets köps upp av rika överklassdamer i stora mängder för att läggas ut i stallen bland hästarna.
Rut och Rot bidrag från oss andra gör ironiskt nog att det blir ändå mer pengar över till den dyra hästhobbyn.

Nu kanske det här initiativet att få fram billigare eldningspellets blir avbrutet då folk med otjänliga brännare fräckt kommer och begär ersättning av Skellefte kraft.

Vi som söker efter billigare pellets av lägre kvalitet att elda med hittar heller inga leverantörer. Ingen leverantör vågar erbjuda billig baltpellets pga. risken för bråk med de som har otjänliga brännare.

De gamla otjänliga brännarna kostar både oss och räddningstjänsten stora pengar.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Jag skall en bit på väg hålla med dig, men med ett förbehåll: Potentiometerbrännare behöver inte vara mer känsliga eller svåra att ställa in än de med digitalstyrning. Det beror helt och hållet på apan som håller i skruvmejseln :wink:

Att det råder brist på råvara, är än så länge en myt. Kanada, och även USA exporterar enorma volymer spån till Europa efter bostadsbubblan beroende på att det är det ända sättet man kan hålla liv i skogsindustrin och hålla uppe kompetensen. Man eldar pellets och briketter både i USA och Kanada, men volymerna når inte upp i det man har produktionskapacitet för. Även Ryssland och Baltikum kan erbjuda både råvara och färdig pellets, så att situationen är inte alls mörk för svensk pelletseldning om så de fina damerna strör sina stallgolv så bara huvudet på hästen sticker fram.

Däremot så är det en sak som går igen, och det är gamla otjenliga pannor med dito brännare. Att elda pellets i kokspannor, är det samma som att elda åt Kari Kråka. Svenne Svensson är en konstig kille: Han kan lägga enorma summor på en dubbelt så stor bil som han behöver, han lyser upp halva grannskapet med trädgårdsbelysning, och verkar inte ha några problem med att ha storskärms TV i när sagt vartända rum. Pengarna sitter löst ända tills du kommer till pannrummet: Där står en museumsklar olje/koks panna som levd ett långt hårt liv med en brännare som tillhör pionjärsgenerationen. Varför sker inget i pannrummet? Jo, för här skall han kunna räkna hem vinster innan något byts. Vad fan är det för vinst i att värma Kari Kråkas kalla arsle? Sanningen är den, att om Svenne köpte en lite mindre bil, lade mindre pengar på utomhusbelysning, reducerade drivorna av hemelektronik och blev lite mer gammaldags förståndig: Huset först, sedan nöje - så skulle han inte sitta i pannrummet och försöka räkna hem vinster på att värma kråkarslen, men slänga ut den 40 - 60 år gamla kokspannan och sätta in ny pelletspanna i stället. Kråkorna och pelletsfabrikörerna kom att bli sura, men räddningstjänsten och vi som har mer moderna anläggningar kom att bli glada när pelletspriserna sjönk på grund av lägre förbrukning.

Men så länge folk ignorerar det förståndiga till förmån för bling-bling och skrytfaktorn, så blir det som det blir. Alla som inte har ekonomi att byta panna trots ett måttsamt leverne bes härmed om ursäkt :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Nöje först och panna sen :D. Inte lever man för sin panna, gammelpannan har skapat möjligheten till nöje.

abene: Är du försäljare?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Ja, de som är lagd åt det ondskefulla hållet kan asgarva åt alla fåntrattar som tillbringar all sin tid på att försöka få museumspannorna att halta sig genom en vinter till allt medan de försöker klura ut sätt att få rostburken att likna en modern panna i funktion. Tyvärr orkar jag inte vara så ondskefull. Jag tycker bara det är sorgligt. Men en sak är säker: Om Internet och Pellets.info existerat när jag skulle välja yrke - innan din Duplomat ens byggts, Rod02, så skulle jag blivit psykiatriker Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

De pannor ni talar så väl om, är nog omoderna om ett år eller så. Jag tror jag väntar.....
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

He - he. Allt är omodernt om ett år eller två, men det finns omodernt, gammaldags och neolitiskt - och att hålla liv i en neolitisk panna måste då väl ändå vara ett brott mot fornminnes lagstiftningen? Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Min frys från 50-talet då? Är nog många den har överlevt. För att inte tala om termostater. Mig veterligen orörd.
Förklara gärna vart spillenergin i gammelpannan tar vägen.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Frys från 50 talet borde bli tidningsuppslag eftersom det inte finns många kvar av dem, inte. Spillvärmen från pannan värmer Kari Kråkas arsle, så hon är glad. Det som fattas i en gammelpanna, är långa rökgasvägar. En sak som förbryllar mig, är att man i Sverige fortsatte att göra kokspannor långt in på 1980 talet - över ett decennium efter att koksen blivit så grymt dyr att folk slutat med den. Det är en sak jag kliat mig mycket i huvudet över Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Inlägg av abene »

Panna kan man väl ha nästan vad som helst bara man vill ta förlusterna och jobbet med att sota. Det är brännaren som ställer till problem för folk.

Köpte in mig på två pallar pellets hos en snubbe i närheten. Hade haft brännaren i 5 år. Skyllde på pelletsen när förbränningen blev dålig.
Skruvat på potarna hade han gjort så potarna stod rätt. Den svarta röken ur skorsten berodde på skitig pellets och inget annat.
Fick mig två pallar dyr Neuova pellets billigt men göra en riktig injustering ville han inte.

Varför man tillverkade kokspannor långt in på 80-talet förstår jag inte heller.
Går man in på www.ctcvarme.se och klickar på värmepannor så får man lite känslan av den tid när gubbstruttar i 25 årsåldern med hög hatt och tvinnade mustascher cyklade på enhjulsvelocipeder. CTC V40 verkar inte tillhöra samma tidsålder där.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Jag tror kanske vi har hittat svaret: CTC fortsätter producera så länge någon efterfrågar, och såvitt jag kan förstå så satsar man hos CTC sedan länge på värmepumpar, medan förbränningstekniken går på sparlåga. CTC V40 tror jag är en inköpt produkt från Tyskland eller Österrike. CTC har fin kvalitet, men de ligger efter i utvecklingen beträffande pellets. Det att man köper in pelletsbrännare från Ariterm, är ett exempel på att man inte verkar tro på pellets som framtidsbränsle, utan man verkar luta mer mot värmepumpar, intelligenta tekniktankar, sol och ved. Liknande tankar verkar man göra sig hos Värmebaronen som på kort tid har gått från att inte ha solsatsning till att ha en laddpump för solvärme till nu att ha ett fullständigt solsortiment. Viking Bio har stannat på den punkt den var för 4 år sedan. Pellmax är en serie, enligt min ringa uppfattning, nödtorftiga pelletspannor. Man fick nog peppar för att kalla omdresserade oljepannor för pelletspannor :lol:

Såsom jag som företagsekonom tolka signalerna från industrin, så verkar det som om pellets är ett område som man håller på att överföra från kokzonen till varmhållning - så att säga. Samtidigt pekar flera rapporter från de senare år på det ogynnsamma i att man ökar beroendet av el. Men: Tekniktank i centrum, påkopplad solfångare för varmvattenproduktion under sommarhalvåret, luft/vatten eller bergvärmepump för huvuduppvärmning och pelletsladdpanna för spetsvärme så kan man köra anläggningen på generator vid elavbrott, samtidigt som man slipper svindyr elvärme. De här systemen kan även dockas mot vattenmantlade ved eller pelletskaminer, och kökspannor.

Så hur det kommer att bli med pelletsen i framtiden, är lätt att sia om: Den kommer att bli ett stödbränsle i villorna, och ett huvudbränsle i fjärrvärmeproduktion :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Om jag inte har mer temp i skorstenen än vad den behöver för att må bra, vad är då problemet? Glöm inte den kakelugns verkan skorstenen har. Lite varmt i pannrummet, Men det kallnar fort när brännaren inte går. Och det går att lösa med isolering och lite inbyggnad. Vad är minsta storlek på pannrum?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Det vet jag inte, men en numera framliden granne hade ett pannrum som var så litet att pannan bara nätt och jämt rymdes. De som köpte huset efter honom verkar dock ha lyckats få in en modern vedpanna där. Många äldre hus har pannan stående i ett rum som bäst kan kallas en skrubb, så bara pannan ryms och brandförordningen efterlevs, verkar det vara okej :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Trångt pannrum är en plåga.
Jag föreslår att rod02 gör ett experiment.
Skaffa en billig och liten Appliance luftvärmepump. Ställ utedelen i pannrummet och innedelen i bostaden. Då får man nytta av värmen i pannrummet och dessutom en utväxling som är COP värdet på pumpen.

Du kan bli den första Mr 160% i panneldningens historia. :)
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Pannan står i ett hörn. Tänkte på att bygga 2 väggar Så att den kallnar saktare. Lätt flyttbara, så blir åtkomligheten inget problem.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Vad gäller ctc och pelletseldning så är min teori om varför de köper in pelletsbrännare just detta.
Dyrt att konstruera och utveckla en helt ny brännare som ska vara unik och samtidigt inte ha några barnsjukdomar.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Skriv svar