lycksökare

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

Torsten skrev:Saknas denna avkännare också på den aktuella gula brännaren så är det en allvarlig säkerhetsbrist även om naturligtvis ingen kan medge detta i en janfiretråd.
De flesta pelletseldare med någon ansvarskänsla skulle inte komma på tanken att ha en sådan apparat igång.
Säkerhetssbrist ? Du vet väl att den har en vattenflaska med smältsäkring ? Den dränker fallschaktet om det blir för varmt. Lyckas man få den brännaren att baktända är man inte dålig. Inte kul att byta kedja kanske om den inte tänder. Men farlig ? Glöm det !
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

Torsten skrev:De flesta brännare som finns idag är P märkta. Inget kvalitetsbevis alls.
De tre värsta krångelbrännarna KMP - PellX, VikingBio och Janfire FlexA äro väl alla P märkta.

Folk verkar inte alls bry sig om kvaliteten konstigt nog utan köper saker med hög krångelfaktor också idag. :shock:
Kallar du Janfire Flex-a för en av de tre värsta krångelbrännarna är du ute och cyklar i nattmössan. Det är en av marknadens absolut stabilaste brännare. Den såldes under sin storhetstid med 3 års garanti som standard och möjlighet till 5 års garanti ! (5 år om man lät aukt åf serva 1 gång om året)

Och för 10 000:e gången talar jag om detta för dig igen - Det går alldeles utmärkt att som konsument återgå till en tidigare utprovad inställning. Det är mycket enkelt faktiskt, skruva på potentiometern tills du har samma spänning som tidigare. Är det så svårt att notera 90 V eller 75 V istället för 90% och 75% ? :?:
En multimeter kostar 99 kr på biltema och funkar utmärkt.
Är man för dum för att använda en sån så är man för dum för att justera in en god förbränning också...........
.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

bergatorparen skrev:Jag kollade, men hittade inget om att Janfire Flex A är P märkt.
Givetvis är Flex-a P-märkt. Du ser symbolen på serienummerskylten.
http://www.sp.se/sv/index/services/cert ... Pelletseld

.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Jag kollade Janfires egna produktblad, men inget där om P märkning. Nu har jag aldrig ägt en Janfire så jag har aldrig sett typskylten på en, men är den P märkt, så är den :D
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Björne
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 28 sep, 2006 14:29

Inlägg av Björne »

jätteknasig tråd detta blivit (eller kanske varit ända från början), om janfire är lycksökare eller inte känns ganska självklart att svara på då företaget är ett av de äldsta i branchen med ett genom åren stort utbud av produkter och med en stor mängd nöjda kunder. vanligtvis är mängden missnöjda personer överrepresenterade på forum vilket kan vara anledningen till att vissa "hört" bara dåligt om deras brännare.
själv har jag erfarenhet av dessa brännare sedan -95 och vågar påstå att bra skött är den minst lika pålitlig som vilken oljebrännare som helst.

den som verkligen vill ha "no hands" på sin värmeänläggning tycker ja ska satsa på direktverkande el...

för att kommentera p-märkning eller inte på flex-brännaren bifogar ja bilder på både flex-a gul:s styrbox och typskylt från flex-a blå och låter dessa tala för sej själva.


Bild
Bild
Nibe City -02, Janfire Flex -a -03 och danfoss shuntautomatik.
170m2 tegelhus i 2plan + 80% uppvärmd källare
stubbe
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 12 sep, 2006 21:42

tempsensor

Inlägg av stubbe »

Hej alla.Tack för visat intresse.Ang min gula flex.
Fick svar av en som sa att den känner av värme i
plåten fram.Det sitter en säkring som bryter allt
vid en viss temperatur där,har inget att göra med
resten av brännaren,endast mot bakbrand.
Nu har jag frågat er alla,mitt k-kort är paj,ska man
bygga vidare på en skräpkonstruktion?eller hitta
andra lösningar.Just nu går sverigebrännaren när
jag är hemma,annars el som svider i pluskan.
Mitt alternativ???Ge mig gärna tips.Luft,vatten,fjärr
värme,bergvärme.Det börjar även bli dyrare med
pellets,plus att kroppen säger ifrån att bära säckar,
sota pannjäbeln,se till att det inte blir pannexplosioner
med rökfyllt pannrum som följd.Eller som nu om inte
brännaren tänder skruva på ny kedja,tömma ur pannan
på pellets,kanske pannrummet om man har stort magasin.
Alla ni som har janfire flex,eller sverigebrännaren var vaksamma.
Stubbe. :( :?
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

Men snälla, vara dumsnål och köpa en brännare som slutade tillverkas för mer 12 år sedan och sen gnälla över brist på reservdelar. Herregud.....

Köp nåt som tillverkas nu så finns det delar i typ 10 år från nu.
Du får en vettig brännare för en femtusing idag.
.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Låt mig säga så här: Har du möjlighet för fjärrvärme, och känner att kroppen inte vill vara med om att kånka pelletssäckar längre, så skulle jag nog fundera på det. Kostnadsmässigt så ligger fjärrvärmen ca 5 - 10 % över pellets vad jag har sett - beroende på leverantörerna i de olika områdena. Utrustningsmässigt så går en fjärrvärmeväxlare på kring 55 000 kronor, men den utsätts knappt för slitage alls, så det är en investering man gör en gång i livet. Bergvärme skulle jag nog inte fundera för mycket på. Svindyra komponenter som ger folk sömnlösa nätter när de börjar bli 12 - 15 år gamla. "Är det i natt pumpjäveln havererar?", tänker de. I mitt eget fall, så är det endast pellets som gäller, och jag har haft turen att få en anläggning som fungerar (ta i trä).
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Om kånkande av pellets är ett problem är det dags att antingen bygga bulkförråd eller att skrota pellets helt.

Är utaskning ett problem att utföra är det dags att skrota pellets helt.

Bekvämast och stabilast av allt är fjärrvärme men bekvämlighet har ett lite högre pris.

Värmepump i alla dess former skulle jag aldrig ge mig på, det finns definitivt gamla värmepumpar som håller 3 evigheter men jag är synnerligt tveksam till att det är dom som säljs nu för tiden, rasrisken är i mina ögon alldeles för stor.

Och att skaffa en gul Flex o sedan klaga över brist på reservdelar är inte helt vettigt, ska man köpa gamla grejer som ska renoveras kollar man ju först upp vad som finns innan man handlar.

Själv är jag nöjd med att har värmen till en kostnad av 45% mot vad det hade kostat med olja, det fysiska klarar jag enkelt (involverar barnarbete) och för de många pengar jag sparar kan jag fint räkna hem den fritid som går åt till en mycket trevlig timpris.

Men vad som fungerar bra för mig behöver inte fungera för andra och var och en får värdera vad som är viktigt och sedan välja efter det.

Enklast och minst av allt är fjärrvärme, skulle värmeväxlaren behöva bytas är det knappast en omfattande operation/pris.

En del mer utrymme och mycket större ekonomisk risk är BVP, skötseln bör dock vara rimligt minimal.

Pellets kräver regelbundna utaskningar, pelletspåfyllningar, bränslet tar mycket plats, finns mekanik som slits och kan gå sönder osv.

Så det är bara att välja: enkelt & dyrt eller "besvärligt" & billigt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
stubbe
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 12 sep, 2006 21:42

Re: lycksökare

Inlägg av stubbe »

Hej vänner i forumet.Nu har jag fixat k-kortet i Janfire så den går okey.
Sverigebrännaren ombyggd gick förra vintern.Har kretsarna i flex Gul analyserade
ett par i reserv.Nu kör jag på program 3,aldrig slockna,verkar funka bra.
Min fråga nu?Har externsskruv från magasin i rum bredvid.en blå elmotor
en rörvinkel plaströr till magasin,slang till gul flex.Pelletsdamm flyger ut täcker
albinpannan med ett tunt skikt.Har tätat runt alla skarvar,bulthål mm.
Det sitter en fläkt i gaveln på motorn.Kommer spånet in i motorn?
Ut genom fläktgallret???
Vore bra att fixa detta"lilla problem"
Stubbe
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re:

Inlägg av Jakob »

Torsten skrev:
wepe skrev:
Torsten skrev: De tre värsta krångelbrännarna KMP - PellX, VikingBio och Janfire FlexA äro väl alla P märkta.
Finns det fakta bakom detta påstående :roll:
Tar man en blick på felrapporterna på det här forumet finns det fog för ett sådant påstående. Du kanske har en annan fördelning på ditt eget pelletsforum?
Ok, så vi kollar i tråden Pellx (gordic-effecta)s första 50 inlägg. Låt oss utgå ifrån att alla inlägg handlar om problem med brännaren. Isåfall har det gjorts 50 "felanmälan" sedan 4 jan 2009. Kollar vi lite djupare ser vi att 14 inägg av dessa är gjorda av samma signatur Rod02. Alltså klart färre än 50 riktiga inlägg.

Sen kollar vi i tråden för en "riktig brännare" modell Torsten: BioNordic. Där har vi 50 "felanmälan" sedan 15 april 2009. Det har alltså gjorts fler inlägg här.....

Vad betyder då detta? Jo - inte ett skit! Hur många Pellx har sålts? Hur många BioNordic har sålts? Till vilken typ av användare? Forum-tomtar, eller såna som bara vill ha varmt hemma?

Jag tror alla gärna börjer sig för fakta, men så vitt jag vet är väl Viking Bio sveriges mest sålda brännare - och i absoluta tal (dvs inlägg på ett forum etc) bör den ju alltså ha en klar ledning just pga detta om inte annat.
Senast redigerad av Jakob den fre 30 dec, 2011 09:33, redigerad totalt 1 gånger.
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: lycksökare

Inlägg av Taxen »

Det brukar sitta en kylfläkt på lite större motorer och det är inte öppet in i motorn.
Ta bor skyddet så ser du hur det ser ut.Obs! slå av strömmen först.så den inte kör igång när du håller på och skruvar.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Skriv svar