Har ett ganska stort hus och brännaren räcker inte till vintertid.
Byta brännare? Iwabo, Bio varm eller Viking Bio ?
Har fått tag på en Viking Bio och funderar på att testa skillnaden på effekten. Iwabo brännarens effekt ligger mellan 15-20kw, samma som Vikingen. Men Bio varm brännaren står det 8-35kw på.
Sen brinner Vikingen framåt, och Iwabon snett uppåt.
Nu är ju min panna bara på 25kw, så det kanske inte gör någon skillnad att lägga ned tid och pengar på att byta.
Dessutom så måste jag köpa nytt inre brännarrör till Vikingen då det är sönderbränt. Plus göra om anslutningsplåten mot pannan, och elkabeln.
Tips!!
| Nibe City VX kombi från 1995 - Elpatron - separata eldstäder för pellets och ved - Shunt automatik och innegivare.
Iwabo villa S från 2001 med bulk förråd |
För pelletseldning har din panna kapacitet för 60% x 25kW = 15 kW.
Det blir nästan dubbelt så mycket rök av pellets som av olja.
Har du lågriktare på iwabon som riktar lågan rakt fram?
Har du inte lågriktare och eldar rakt upp i tuberna är det naturligt om verkningsgraden är låg.
Större brännare i pannan än du redan har han du knappast ha. I så fall får du sätta brännaren i veddelen med dålig verkningsgrad.
Byta ut en Iwabo mot en VikingBio är väl att byta ned sig ordentligt till ingen nytta.
Iwabo är kanske marknadens problemfriaste brännare, VikingBio är väl en av dom som krånglar mest.
Har du mätt upp vilken effekt du eldar med idag?
Genom att kapa några retarder i pannan går det nog att få upp effekten till 20 kW men då till lägre verkningsgrad.
Det blir nästan dubbelt så mycket rök av pellets som av olja.
Har du lågriktare på iwabon som riktar lågan rakt fram?
Har du inte lågriktare och eldar rakt upp i tuberna är det naturligt om verkningsgraden är låg.
Större brännare i pannan än du redan har han du knappast ha. I så fall får du sätta brännaren i veddelen med dålig verkningsgrad.
Byta ut en Iwabo mot en VikingBio är väl att byta ned sig ordentligt till ingen nytta.
Iwabo är kanske marknadens problemfriaste brännare, VikingBio är väl en av dom som krånglar mest.
Har du mätt upp vilken effekt du eldar med idag?
Genom att kapa några retarder i pannan går det nog att få upp effekten till 20 kW men då till lägre verkningsgrad.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Det du behöver, är en större panna. Du behöver en panna där du kan köra 20 kW effekt utan att du får problem med avgaserna. Före detta oljepannor kan ge bra verkningsgrad med pellets - men: Som Torsten är inne på, så blir det avsevärt större mängd rökgaser av fastbränsle. Nu är inte den pannan du har en total-write-off, utan den går att sälja och pengarna kan gå till att delfinansiera en större panna. En panna som passar bra ihop med IWABO brännare, är CTC V25 med stokeruttag. Där placerar man helt enkelt IWABO'n i sidan på pannan, så har man båda luckorna intakta och skaffar man en vedplugg till stokeruttaget, så är även vedeldningsförmågan intakt. Detta är en förhållandevis dyr panna, men den håller länge och har stor kapacitet. CTC har de senare åren mest lagt tonvikten på värmepumparna, men de har ändå bland Sveriges bästa förbränningspannor med. Kvaliteten är i varje fall där 

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Hur pass stort hus har du??
Själv så har jag en panna från -79 och brännaren kör på ca 15kw effekt.
Mitt hus är dåligt isolerat, läcker som ett såll. Yta som jag har att värma upp ligger på ca 200kvm.
Själv så har jag en panna från -79 och brännaren kör på ca 15kw effekt.
Mitt hus är dåligt isolerat, läcker som ett såll. Yta som jag har att värma upp ligger på ca 200kvm.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Tack för svar!
Ja, mina tankar har också varit inne på en större panna. Men men, mycket pengar. Bättre och lägga dem på bättre isolering till huset kanske
Som för övrigt är på 200kvm.
Kanske renovera Viking Bio brännaren och sälja den.
Jag har inte nån lågriktare på Iwabon. Ska testa det och även 8mm pellets.
Ja, mina tankar har också varit inne på en större panna. Men men, mycket pengar. Bättre och lägga dem på bättre isolering till huset kanske

Som för övrigt är på 200kvm.
Kanske renovera Viking Bio brännaren och sälja den.
Jag har inte nån lågriktare på Iwabon. Ska testa det och även 8mm pellets.
| Nibe City VX kombi från 1995 - Elpatron - separata eldstäder för pellets och ved - Shunt automatik och innegivare.