CTC1100 + Viking Bio. Räcker varmvattnet?

Skriv svar
SpeedySwede
Entusiast!

CTC1100 + Viking Bio. Räcker varmvattnet?

Inlägg av SpeedySwede »

Efter mycket funderande över diverse alternativ så lutar det nog åt att jag monterar en Viking Bio i min CTC1100:a. Var hos min rörmontör igår för att lägga en beställning på prylarna, men han var väldigt tveksam till varmvattenkapaciteten i denna kombination. Även med givaren som indikerar temperaturens sjunkhastighet och startar brännaren i "förtid". Så blev jag tveksam igen (suck).

Det finns ju vad jag förstår några på det här forumet som kör med denna kombination. Handen på hjärtat, fungerar det. Vi är fem personer hemma, och vi använder emellanåt ett "normalstort" badkar. :?:
snubblaren
Entusiast!

Inlägg av snubblaren »

Jag har två bekanta som använder denna kombination utan problem. Förutom "snabbstartsgivaren" om tempen sjunker så kan du få upp tempen ännu snabbare genom att ställa brännaren i läget "högeffekt". Normalt sett startar den ju på lågeffekt.
Lite överkurs är att ändra potentiometern avsedd att starta brännaren i skorstenar med kraftigt drag. Sätter du den i läge "on" så får du kraftigare effekt på elelementet och en ännu snabbare tändning.
krons
Späd planta

Re: CTC1100 + Viking Bio. Räcker varmvattnet?

Inlägg av krons »

Har CTC 1100+Vikingbio sedan fyra år tillbaka.
Inga problem med varmvattnet kör diskmaskinen (kopplad till varmv)
samtidigt som pojken badar.
Det man bör tänka på att det tar en stund för brännaren att starta.
Dra på full fart på varmvattnet tills brännaren kallar på start sedan minskar man lite tills brännaren går.
Skriv svar