Problem med pannan

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
tuna71
Ungskog

Problem med pannan

Inlägg av tuna71 »

Hej!

Jag har en biomatic+ med en anlog brännare. Mitt problem är att när jag bytte internmotorn så började den att överfylla brännarkoppen med pellets. se länk http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... highlight=
Jag ställde ner matningen och pannan har funkat hyfsat. Den sotar dock väldigt mycket. (har pellets från Luleå bioenergi)
Idag så skulle jag tömma asklåda och stängde av pannan vi 11.30-tiden.
Nu när jag kom hem efter jobbet vid 17.30 så ligger det och glöder i asklådan.
Så jag undrar om ngn vet om den matar för mycket eller om den få för lite luft.
Matningsswitcharna
Inställningen på switcharna är (1=on 0=off)
Switch 1 2 3 4 5 6 7 8
inställn1 1 1 0 0 0 0 0
vilket ska motsvara 58%
fläkten på 160 V AC

Tacksam för hjälp :shock:
Är så :evil: :evil: :evil: trött på denna pannjävel......
blir snart varsin motionscykel för att hålla värme i huset :lol:
Thermia Biomatic+, Bequem 15 Analog,
K-silo veckförråd
AnaMatronic
Lärjunge!

Inlägg av AnaMatronic »

Det verkar ju som att du skall ställa ner matningen ytterligare om den inte slutar sota.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Becker
Energiprofet!

Inlägg av Becker »

Kolla in fläkten så att den inte är skitig... Då snurrar den saktare = mindre luft.
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
tuna71
Ungskog

Inlägg av tuna71 »

Fläkten är rengjord för ngn månad sen.
Men efter lite skruvande på brännaren så tror jag att jag har fått någon typ av ordning på den.
Mellan primärluftröret och primärringen var det cirka 1,5mm springa och tändröret satt inte i ordentligt i det lilla hål som finns i primärringen.
Bild
Nu har jag fått fast primärluftröret ordentligt fått i tändröret i det lilla hålet.
Omstart av pannan och det matar inte på för mycket och synglaset sotar inte igen på 1dag. Efter ett tag när jag kollar pannan så för första gången så har temp visaren för rökgastemperaturen flyttat sig och visar 80grader.
Kan det verkligen vara det som var felet?
Thermia Biomatic+, Bequem 15 Analog,
K-silo veckförråd
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Låter som om du har fått ording på förbränningen.
André på forumet har skrivit om hur du mäter vilken mängd pellets som brännaren faktisk får. Då kan man också ställa in grundinställningar på fläkthastighet. Grundinställningar gäller under optimale förhållanden. Om det fattas slussvingar eller dom är dårliga, så får brännaren i vissa fall mindre luft och man måste kompencera luftflödet.
Har man först ställd inn brännaren rätt, så fungerar den väldigt bra.
Jag har haft min brännare sen 2001, har uppgraderat till digital styrning och rekommenderar detta. Nu går jäveln helt perfekt med automatisk matning från 14kbm förråd - utan slussvingar. Brännaren rensas ca. varje 10. dag.
Jag måste köra med 60 prosent fläkt och 73 prosent matning för att förbränningen blir rätt och då är den mycket stabil. Fläkten har gått i 10 år men får lite olja nu och då.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Snapphane
Energiprofet!

Akilleshälar ???

Inlägg av Snapphane »

Hmmm ..

Jag har långvariga problem med ofullständigt förbrända pellets!

Kan det tänkas att :

1. Beläggning/smuts på radialfläktens blad bidra`? Dvs fläkten ger inte det flöde den skall som "ren". Lagerna bytta.

2. Thermian fungerar sämre om det finns en springa vid primärluftrörets hål i koppen??

mvh / Snapphane
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Skriv svar