Detta blir mitt första inlägg på detta forum, har dock läst en del här under vinterns gång.
Jag och min sambo köpte ett litet hus förra året som vi har helrenoverat sedan dess. Föregående ägare har under åren eldat med ved i kombipannan, detta är jag dock inte intresserad utav längre.
Fick nu tag i en fin, men begagnad, pellets brännare med diverse (alla?) tillbehör. Denna är tänkt att monteras i helgen med hjälp utav en god vän som monterat en brännare hos sig, dock utav ett annat märke. Fick med installations & driftsanvisningarna, så förhoppningsvis ska det gå bra.
Min stilla lilla undran är följande: Har jag fått med allt som behövs för att börja elda/montera brännare?
-Brännare
-Adapter/fläns att montera brännare i/på luckan
-Matarskruv och slang till brännare
-Veckoförråd
-Sladd mellan matarskruv och brännare
-Strömsladd till brännare
-Sladd till termostat, dock ej termostaten! Tänkte här använda den som redan sitter i pannans dopprör som är kopplad till laddomaten. Bör väl fungera?
"Varför kontaktar du inte en certifierad installatör istället?" Den frågan behöver ni inte ställa, anledningen är att jag gav 6500:- för brännare och kringutrustning. Ringde en lokal installatör, han skulle ha 5500:- för jobbet. Har man ett IQ över 5 så förstår man varför jag inte väljer det alternativet...

Så vad säger ni, har jag allt som behövs? När jag läser monteringsanvisningen så känns det som de, men det är aldrig fel att fråga en extra gång...
Ska också montera en dragregulator och en rökgastermometer då detta inte finns idag, detta får bli nästa vecka. Sedan tänkte jag låta någon kunnig komma och trimma in/finjustera brännaren.
Har även en ackumulatortank kopplad till pannan. Ska jag koppla bort den, och bara elda mot pannan? Eller är det effektivare att ha tanken kvar den? Verkar råda delade meningar om detta? (måste då även skaffa fler termostater och montera dessa i tanken..)
Tack på förhand! ..och förlåt för mina nybörjarfrågor. Alla måste vi börja någonstans..

MvH
Martin