BYTE AV ASKSKRAPARE TILL NH´n

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Nestor
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 03 jan, 2011 19:48
Ort: Kristianstad

BYTE AV ASKSKRAPARE TILL NH´n

Inlägg av Nestor »

Kan jag byta min askskrapare från 2007ans modell till en med pressade gropar utan att byta mer runtomkring (fäste,motor mm)? Har en Janfire NH som gnisslar,stannar eller jäklas med askskrapningen. Värdena är kollade förra året och inställda av servicekillen. Kan för lite om pannan,så är tacksam om nån har nåt tips/råd :oops:
Janfire NH 2007+vedsolspannan+ veckomagasin,neova 8mm pellets,
6 kW elpatron,1½-plan på 180m2
träfasad,byggt 2006/07
LynxX
Fröträd
Inlägg: 78
Blev medlem: sön 02 dec, 2007 21:31
Ort: Metropolen Borås

Inlägg av LynxX »

Hej!

Nu skall jag se om jag inte kan hjälpa till och reda ut begreppen.
Delen med de pressade groparna är själva underdelen av chassiet och har inget med mekaniken som rör sig under askskrapningen. Jag rekommenderar att du tar hem ngn servicekille som kan pressa groparna om du inte redan har dem..i övrigt är det samma mekanik. Det har kommit en uppdatering under 2010 på just askskrapningen, men jag såg inen direkt skillnad. Jag hoppas på uppgraderad växellåda...

När det gnisslar, skrapar, stannar ofta m.m. så är det antagligen växellådan till askskrapningen som är påväg att ge upp. Då är det bara att ta fram plånboken och köpa en ny... Vad jag vet så kan de enbart beställas tillsammans med motor (tyvärr, jag har två extramotorer liggandes nu). Det är dock ganska enkel operation att byta ut själva vxlådan och det behövs inte justeras några värden på brännaren. Se bara till att microbrytaren under brännaren triggas när skrapan är inskjuten.

Ett litet tips är oxå att kontrollera spelet mellan rastret och skålens skrapkant. Vad jag har fått reda på skall det vara 1mm spel när pannan är kall för att den skall fungera när den blir varm. Dock är min erfarenhet att det krävs ytterligare 0.25 mm för att det skall lira bra. Detta mäts enklast med ett bladmått och efter att motor och "skraparmar" demonterats.

Lycka till!!
Janfire Pelletspanna med automatisk spaksotning
Janfire NH S/N 055014 FW1.20F -aka- 1.22
Janfire Pellistore
Danfoss shuntautomatik och reglersystem - DIY - 16/21 °C.
Värmer 200 kvm
Nestor
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 03 jan, 2011 19:48
Ort: Kristianstad

Inlägg av Nestor »

Tack så mycket för ett bra och redigt svar! :) Har tänkt få pannan/brännaren servad nu ett tag,men man är ju inte direkt snabb när det gäller att komma till skott :oops: Får kolla upp om det finns nån bra firma i mitt område som kan göra detta och som kan fixa mina "gropar".
Janfire NH 2007+vedsolspannan+ veckomagasin,neova 8mm pellets,
6 kW elpatron,1½-plan på 180m2
träfasad,byggt 2006/07
mikaelbe
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: tor 18 jan, 2007 12:35

Inlägg av mikaelbe »

Det är inte så enkelt så att du bara behöver göra ren askskrapan? På min brännare gnisslade det mycket och small rejält när skrapan körde fast. Fick skrapa bort sot och avlagringar en stund, sen gick det fint igen.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag plockade ut brännkoppen på min idag av annan anledning och passade på att dammsuga rent under askskraparen. Det var inte mycket skit men lite fanns det allt.

Nu är den tyst som en mus när den askskrapar.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar