Kurs för nyblivna pannägare

Kosmoz
Ungskog

Inlägg av Kosmoz »

Lite off topic, men lyssna på
http://www.youtube.com/watch?v=iO7kyZ8dG4I
så vet ni hur det kan gå om man släpper in gumman i pannrummet. Dialekten kan var svår, men lycka till... (Vid 1 min kommer man till problemen med pannan)
Jämä Nova -99 oljepanna med Viking Bio -08
Tunna som veckoförråd, bulkförråd
120 m2 + 80 m2 enplansvilla -65 i lättbetong
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Icecap skrev:
rod02: nejdå, patron är inte alls standard, jag har t.ex. ingen så om brännare kukar ur under vargavintern är det snabba ryck som gäller.

Är det brännaren du talar om eller? :lol:
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Bara det ger värme ;-)
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

@ Kosmoz: Rätt så on topic, faktiskt :lol:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Håkan S
Lärjunge!

Inlägg av Håkan S »

Nix, någon elslukande elpatron har jag inte så jag har skrivit ihop en manual åt frugan ifall något skulle hända om jag ex är på tjänsteresa i Tyskland eller Frankrike och brännaren lägger av. Inte för att hon blir mycket lungnare av det men peppar peppar har den inte svikit mig än, en genomgång och toppning av förådet innan resan och den sköter sig själv medan jag är borta. Men det blir nog ändå värmepump när gammla Bettan tjänat ut. På tal om värmepatron så hade jag en kompis som satsade på ny anläggning för elda ved med tankar och panna för halvmeterlängder, efter några månader bara så tröttnade han på att jobba med veden och körde bara på elpatronen...
CTC 171 B med Torsby Mini .
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Ojdå. Tala om bortkastad investering. Hade han köpt en elpanna redan i utgångspunkten, kunde han stoppat undan 40 - 50 000 kronor :shock:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Håkan S
Lärjunge!

Inlägg av Håkan S »

Ja det kan man verkligen tycka. Men valfrihet är väl alltid bra. Men för en som inte har någon erfarenhet av vedeldning är det lätt att underskatta allt jobb som följer med vedhantering, man får ju ligga två år före med att börja fälla träden om man skall ha torr ved att elda med. En kompiss till mig installerade också en sådan anläggning och sedan investerade han i en traktor med virkeskran och kärra samt byggde ett uthus för traktor och vedföråd så han blev verkligen biten av vedeldningen. Det lustiga var att han hade en vanlig villa utan mark på landet så han fick köpa några hektar mark av granngården också. Allt är en fråga om intresse.
CTC 171 B med Torsby Mini .
mt4base
Stor entusiast!

Inlägg av mt4base »

micke_932 skrev:Låter avancerat, borde räcka med ett eller två papper som medföljer pannan som beskriver det som ska göras, och det borde väl redan finnas med en ny panna eller ? det finns i och för sig inga pengar att plocka där så det är nog inte intressant.
Där slog du huvudet på den berömda spiken. Jag köpte flång ny panna för 3 år sen. En Effecta. Firman som jag anlitade kändes efter offerttagning "mest seriös" men det är en skala som börjar i underjorden vill jag poängtera. De kom, rev ut den gamla pannan, monterade in den nya. Sen inget. De lovade mig "utbildning". Ja tjena. När de gick fick jag 4 minuter för de skulle hem på julledighet. Ok, tänkte jag, de kommer väl igen. Noooope. Hörde sen inget. Varje gång nått jädra skit har hänt, antingen med pannan eller brännaren, har jag stått HELT HANDFALLEN, ja, jag har fått mycket hjälp här förstås men det har till sist oftast blivit att ringa dem. Nu innan jul iår tog det stopp totalt. Hade MASSOR med problem som jag inte ska gå in på nu. Dock var det saker jag hade kunnat åtgärdat själv om de bara talat om hur pannan och brännaren funkat (med justeringar osv). Detta passade de på att tjäna pengar på, något som gjorde mig ursinnig då det enligt min åsikt ligger på dem att utbilda mig som köpare men det tjänar de ju inget på. Jag skulle inte rekommendera dem till min värste ovän. Skulle heller aldrig rekommendera pelletseldning till hin håle själv ens. Fast, det förstås, det är kanske hans påfund?

Killen som var anställd på firman som kommer hit och "hjälper mig" sa själv att pannmarknaden är "rena vilda västern" och skrattade åt mig när jag återgav mitt missnöje. Sen hörde jag inget. Dock är de jävligt duktiga på att skicka duktigt saltade räkningar.

Kan säga att jag har vänner och släktingar som monterat bergvärme och haft suverän backup, lördag som söndag. Min gamla pappa har en IVT pump i källaren, monterad för 10 år sen. Den gick sönder i höstas, då kom installationsfirman dit och fixade den GRATIS. Deras kommentar var" Den ska ju funka". Jodu... VÄSENSKILJT.

Nya pannor my ass. Aldrig mer säger jag.

Den som startar utbildning på det där har potential att bli RIK. Jag skulle gladeligen gå en kurs om jag fick chansen. Min fru med.
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Det är just detta jag har försökt få fram hela tiden, men fått "alla" mot mig: Vilda västern! Just precis, och jag tycker det är så på lite för många områden i Sverige idag. Det kanske borde bli en Arbetslinje - eller rentav Etik&Morallinje för rörkrökare och pannmarodörer (läs: installatörer). Jag förstår väl alla de som köper VP. Man får helt enkelt en bättre produkt - fastän för sisådär 6 - 7 år sedan var det bråk med missnöjda VP ägare eftersom man installerat för små värmepumpar för att hålla priset nere på installationen Nu har kopojkarna lämnat den arenan - tror jag - hoppas jag. När allt fungerar som det skall, blir det varmt och skönt med pellets, men det känns mossigt på något sätt. Sot, aska och skit känns liksom tidigt 1900 tal och inte alls 2010 talBild

Om jag haft orken skulle jag utvecklat en kurs för nyblivna pannägare där jag skulle fått riktiga fackfolk att både skriva litteraturen och undervisa. Problemet är bara: Var i himmelens namn hittar jag sådana i Sverige?Bild
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danne031
Lärjunge!

Inlägg av Danne031 »

Är det någon bransch som är vilda västern så är det ju luftvärmepumparna...hujedamej säger jag bara.
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Skall vi enas om att svenskt näringsliv är vilda västern och att en moralisk upprustning är nödvändig? :wink:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danne031
Lärjunge!

Inlägg av Danne031 »

Det tror jag de flesta håller med om ;)
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Skriv svar