fundering om inställning är optimal eller inte.
fundering om inställning är optimal eller inte.
Hej.
Bytte pellets till stora enso nyligen och tänkte det är på tiden att jag gör en ny injustering
sagt och gjort så lånade jag hem ett instrumen till detta.
Fick följande:
rökgas - 161
% co2 - 10.34
Lambda - 1.96
%o2 - 10.3
ppm outspädd - 367
effektivitet 91.1
Rent sådär så känns det bra. Har läst om att man ska hålla 170-240 Rökgas och det är jag ju inte ritkigt upp i.
Annars borde det väl vara så nära man kan komma?
Tankar om vad jag kan göra för att få det bättre?
Testade mer pellets, mer luft, mindre pellets och mindre luft och det blev sämre åt alla håll... vad kan jag mer testa?
edit: underätta mig vid svar.
Bytte pellets till stora enso nyligen och tänkte det är på tiden att jag gör en ny injustering
sagt och gjort så lånade jag hem ett instrumen till detta.
Fick följande:
rökgas - 161
% co2 - 10.34
Lambda - 1.96
%o2 - 10.3
ppm outspädd - 367
effektivitet 91.1
Rent sådär så känns det bra. Har läst om att man ska hålla 170-240 Rökgas och det är jag ju inte ritkigt upp i.
Annars borde det väl vara så nära man kan komma?
Tankar om vad jag kan göra för att få det bättre?
Testade mer pellets, mer luft, mindre pellets och mindre luft och det blev sämre åt alla håll... vad kan jag mer testa?
edit: underätta mig vid svar.
140 kvm 2 plans villa från 1932 placerat i Vittsjö. Hel källare med full takhöjd.
NIBE Pellux samt PB 10 installerad våren 2008.
Ägt huset sedan Oktober 2010.
Tilläggsisolerat 1977 i samma veva som tegelfasaden åkte på.
Vad är det för panna och brännare?
Värdena ser ju väldigt fina ut, exakt vad är det du vill förbättra??
/johan
Värdena ser ju väldigt fina ut, exakt vad är det du vill förbättra??
/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Jöns:
Om du som så många andra fyller i din profil med de uppgifter som det står i forumets regler att du skall fylla i.......
Så blir det mycket lättare, för det som läser, att ge ett svar på din fråga:
"Vad kan jag mer testa?"
Om du som så många andra fyller i din profil med de uppgifter som det står i forumets regler att du skall fylla i.......
Så blir det mycket lättare, för det som läser, att ge ett svar på din fråga:
"Vad kan jag mer testa?"
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Ber om ursäkt för denna miss och har fixat det nu.
Som vi kan se så är det en Nibe Pellux samt en PB 10 även denna från Nibe.
Tankegången är lite som så om det går att optimera det ytterligar eller om jag kan ge upp det och kalla det lyckat?
Jag ska snacka med våra pelletsexperter i nästa vecka men har lånat instrumentet över helgen.
Så därför tänkte jag kolla vad ni säger om det. . .
Som vi kan se så är det en Nibe Pellux samt en PB 10 även denna från Nibe.
Tankegången är lite som så om det går att optimera det ytterligar eller om jag kan ge upp det och kalla det lyckat?
Jag ska snacka med våra pelletsexperter i nästa vecka men har lånat instrumentet över helgen.
Så därför tänkte jag kolla vad ni säger om det. . .
140 kvm 2 plans villa från 1932 placerat i Vittsjö. Hel källare med full takhöjd.
Du skriver att du provat med mer pellets mer luft och mindre pellets mindre luft. Hur kom du fram till att nuvarande läge är bäst?
Genom instrumentets siffra för effektivitet?
Stämmer detta med verkligheten också så har du hittat den effekt där pannan ger bästa verkningsgraden.
Vore intressant att veta vilken effekt det rör sig om.
Många kör ju med helt fel effekt på sina pannor. För hög effekt i oljepannor pga. dåliga brännare som inte går att justera. För låg effekt kör man med för att man tror att man sparar pellets.
Idealiskt vore om bästa effekten för varje panna kunde vara klistrad på forumet.
Finns det någon som kan köra samma test på Nibe City också så vore det användbart.
Om det är fast hysteres hos panntermostaten på Pellux kanske det vore en förbättring att få upp gångtiden med hjälp av en separat panntermostat.
Synd att Nibe Pellux har slutat säljas. Det var mycket panna för pengarna.
Nibes marknadsföring av pannor är lite konstig. Pellux säljs inte, Den utmärkta oljepannan Nibe City som också var bra för pellets har utgått.
Som ersättning för City säljer man den halvknasiga pannan Nibe Attack från TMV i Trälleborg.
För att fortsätta på den gnälliga sidan så kunde man väl låta Iwabo killarna peta in en egen termostat i PB10 så blev den ju ett bästa köp i den lägre prisklassen?
Det vore väl bra om fler som lyckas låna ett riktigt rökgasinstrument kunde göra samma undersökning på sin panna.
Genom instrumentets siffra för effektivitet?
Stämmer detta med verkligheten också så har du hittat den effekt där pannan ger bästa verkningsgraden.
Vore intressant att veta vilken effekt det rör sig om.
Många kör ju med helt fel effekt på sina pannor. För hög effekt i oljepannor pga. dåliga brännare som inte går att justera. För låg effekt kör man med för att man tror att man sparar pellets.
Idealiskt vore om bästa effekten för varje panna kunde vara klistrad på forumet.
Finns det någon som kan köra samma test på Nibe City också så vore det användbart.
Om det är fast hysteres hos panntermostaten på Pellux kanske det vore en förbättring att få upp gångtiden med hjälp av en separat panntermostat.
Synd att Nibe Pellux har slutat säljas. Det var mycket panna för pengarna.
Nibes marknadsföring av pannor är lite konstig. Pellux säljs inte, Den utmärkta oljepannan Nibe City som också var bra för pellets har utgått.
Som ersättning för City säljer man den halvknasiga pannan Nibe Attack från TMV i Trälleborg.
För att fortsätta på den gnälliga sidan så kunde man väl låta Iwabo killarna peta in en egen termostat i PB10 så blev den ju ett bästa köp i den lägre prisklassen?

Det vore väl bra om fler som lyckas låna ett riktigt rökgasinstrument kunde göra samma undersökning på sin panna.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Nu vill jag väl inte vara en sådan dryg jävel men det du pratar om heter PB 20.
Kan du köra på pannans termostat eller den interna, som du även kan ändra...
Den har även en fräsig display om man efterfrågar det.
Jag ser kombinationen pellux 200 och PB 20 som klockren. dock aningens dyr...
Hur som helst så rör detta sig runt ca 13-14kw effekt om jag inte minns helt tokigt.
Kan du köra på pannans termostat eller den interna, som du även kan ändra...
Den har även en fräsig display om man efterfrågar det.
Jag ser kombinationen pellux 200 och PB 20 som klockren. dock aningens dyr...
Hur som helst så rör detta sig runt ca 13-14kw effekt om jag inte minns helt tokigt.
Men snackade vi inte om ditt system nu. Du efterfrågade ju förslag vad man kunde göra för att få det bättre. En extern termostat med ställbar hysteres är en bra förbättring om panntermostaten inte är ställbar.
Längre gångtider ger mindre startförluster.
Hur kom du fram till "bästa läget"? Och vid vilken effekt på brännaren.
Detta är av stort intresse för alla.
När vi talar om priser så var den gamla Nibe Pellux som du har konkurrenskraftig med ett pris på 22000.
Men milda makter, dina rekommendationer är dyra! 38200 för Pellux 200 utan brännare är ju helt utanför vad någon vill betala.
Priset på Nibe PB20 står sig inte heller i konkurrensen. Utan skruv och förråd 22200.
En Bionordic Viking B16GL kostar som jämförelse hos Energibiten 19900 inkl. skruv och veckoförråd.
Längre gångtider ger mindre startförluster.
Hur kom du fram till "bästa läget"? Och vid vilken effekt på brännaren.
Detta är av stort intresse för alla.
När vi talar om priser så var den gamla Nibe Pellux som du har konkurrenskraftig med ett pris på 22000.
Men milda makter, dina rekommendationer är dyra! 38200 för Pellux 200 utan brännare är ju helt utanför vad någon vill betala.
Priset på Nibe PB20 står sig inte heller i konkurrensen. Utan skruv och förråd 22200.
En Bionordic Viking B16GL kostar som jämförelse hos Energibiten 19900 inkl. skruv och veckoförråd.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
-
- Lärjunge!
Jaha nu klarnar det. Nibe Pellux 200 kostar fortfarande 31700 på Rinkaby Rör. Men Rek ca-pris: 38.250 kr för pannan på Nibe:s hemsida.
Rörisen kan alltså ta ut rätt många tusen i återförsäljarprovision om kunden inte ser upp med priserna.
Rörisen kan alltså ta ut rätt många tusen i återförsäljarprovision om kunden inte ser upp med priserna.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
jag utgick från fabriksinställningar och optimerade så gott jag kunde.
La till en pinne på bränslet, testade med en till men fick då sämre resultat.
Ska ta den lappen sedan och skriva av den.
Jag sa aldrig att det var billigt...!!
Det borde utan problem gå att bygga om pannan så man använder en annan termostat, borde gå ganska lätt.
Vilka på/avslag rekomenderas?
La till en pinne på bränslet, testade med en till men fick då sämre resultat.
Ska ta den lappen sedan och skriva av den.
Jag sa aldrig att det var billigt...!!
Det borde utan problem gå att bygga om pannan så man använder en annan termostat, borde gå ganska lätt.
Vilka på/avslag rekomenderas?
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Utan tvekan. Men kom ihåg att denna pannan har allt: Klimatstyrning, automatsotning och lite andra smågrejor. Bionordig Viking B 16 GL kan du bara haka rakt på denna pannan och köra - i synnerhet eftersom den väl har en riktning på lågan som liknar den på PB 10/PB 20?Torsten skrev:Jaha nu klarnar det. Nibe Pellux 200 kostar fortfarande 31700 på Rinkaby Rör. Men Rek ca-pris: 38.250 kr för pannan på Nibe:s hemsida.
PB 20 är ju samma som IWABO Villa S2. Jag har sett dessa brännare i verkligheten, och herrejävlar vilket material de är byggda i. Ingen tvekan att IWABO brännare är bra saker som eldat på rätt sätt skulle kunna gå riktigt länge utan påkostningar

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25