Installation av beg. panna. Update: ECL Comfort 110
Installation av beg. panna. Update: ECL Comfort 110
Måste börja med att säga att detta forum är kanon. Har lärt mig otroligt mycket av att läsa här.
Nu till mitt problem. Jag har köpt panna och brännare begagnat och har i dagarna installerat detta. Systemet består av följande.
CTC 1200
Baxi Eurofire
Till detta har jag.
Danfoss ECL Comfort 100M
Danfoss ECA 60
Danfoss AMB 160
Strulet är att jag inte har någon bruksanvisning till AMB 160 och tyvärr var denna urkopplad ur ECL Comfort 100M så jag vet inte hur jag ska koppla denna.
I AMB 160 är det tre kablar som är kopplade till en kopplingsplint, märkt 1,2 och 3. En av dessa ska gå till N samt de andra två ska öppna/stänga shunten. Samt så ska dessa kopplas in i 100M, här har jag kopplingsschema.
Hoppas jag inte är allt för otydlig. Jag har provat att prata med Danfoss och de har inga manualer kvar till AMB 160.
Tack på förhand och vill ni ha bilder så kan jag ordna detta.[/b]
Nu till mitt problem. Jag har köpt panna och brännare begagnat och har i dagarna installerat detta. Systemet består av följande.
CTC 1200
Baxi Eurofire
Till detta har jag.
Danfoss ECL Comfort 100M
Danfoss ECA 60
Danfoss AMB 160
Strulet är att jag inte har någon bruksanvisning till AMB 160 och tyvärr var denna urkopplad ur ECL Comfort 100M så jag vet inte hur jag ska koppla denna.
I AMB 160 är det tre kablar som är kopplade till en kopplingsplint, märkt 1,2 och 3. En av dessa ska gå till N samt de andra två ska öppna/stänga shunten. Samt så ska dessa kopplas in i 100M, här har jag kopplingsschema.
Hoppas jag inte är allt för otydlig. Jag har provat att prata med Danfoss och de har inga manualer kvar till AMB 160.
Tack på förhand och vill ni ha bilder så kan jag ordna detta.[/b]
Senast redigerad av Ygglur den tor 03 feb, 2011 22:18, redigerad totalt 3 gång.
Grattis till nygammal panna och brännare. Låter som en bra kombination.
Själv kör jag också gammelpanna fast av äldre typ.
Men Danfors delarna skulle jag lämmna i elektronikskroten i stället för att kasta bort tid. Nya moderna delar kostar inte mycker och de FUNGERAR.
Själv kör jag också gammelpanna fast av äldre typ.
Men Danfors delarna skulle jag lämmna i elektronikskroten i stället för att kasta bort tid. Nya moderna delar kostar inte mycker och de FUNGERAR.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Jag har Danfoss Comfort 100M, och den fungerar ju. Här är kopplingsscheman till den:

Nollan är lätt, men sedan är svårigheten de två andra ledningarna, men de skall på plint 3 och 4. Går motorn den förbenade vägen byter man helt sonika radföljd på dessa två
Nu vet inte jag om du har 24 V eller 230 V utgåvan, så därför skickade jag med kopplingsschema för båda.

Nollan är lätt, men sedan är svårigheten de två andra ledningarna, men de skall på plint 3 och 4. Går motorn den förbenade vägen byter man helt sonika radföljd på dessa två

Nu vet inte jag om du har 24 V eller 230 V utgåvan, så därför skickade jag med kopplingsschema för båda.

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Kanon
Tack 
Vad har du för shunt till din panna? Jag skulle även behöva veta hur vilken som är nolla, öppna samt stänga från shunten. Vet inte om jag kan lita på färgerna som kommer från kopplingsplinten under locket till shunten.
Stort tack igen.

Vad har du för shunt till din panna? Jag skulle även behöva veta hur vilken som är nolla, öppna samt stänga från shunten. Vet inte om jag kan lita på färgerna som kommer från kopplingsplinten under locket till shunten.
Stort tack igen.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Nu fick jag ordning på hur det ska vara kopplat till shuntmotorn. Var lite pill men det gick tillslut.
Men då dök självklart nästa problem upp. Nu funkar självklart inte Rumspanelen jag har. Har kopplat in denna precis enligt kopplingsschemat. Från Comfort, plint 15 till plint 1, samt plint 16 till plint 2.
Sen kör jag igång systemet och allt hoppar igång men inte Rumspanelen. Kan jag på något sett testa rumspanelen om det fungerar som den ska eller om det är strul med Comfort 100M.
Enligt bruks så ska den anslutas till regulatorn med en 2-ledarbuss och får matningsspänningen från regulatorn. Jag har provat med olika kablar men utan skillnad. Det borde ge utslag när jag testar med en voltmeter men det e nada.
Men då dök självklart nästa problem upp. Nu funkar självklart inte Rumspanelen jag har. Har kopplat in denna precis enligt kopplingsschemat. Från Comfort, plint 15 till plint 1, samt plint 16 till plint 2.
Sen kör jag igång systemet och allt hoppar igång men inte Rumspanelen. Kan jag på något sett testa rumspanelen om det fungerar som den ska eller om det är strul med Comfort 100M.
Enligt bruks så ska den anslutas till regulatorn med en 2-ledarbuss och får matningsspänningen från regulatorn. Jag har provat med olika kablar men utan skillnad. Det borde ge utslag när jag testar med en voltmeter men det e nada.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Kollat detta och brytare stod precis som du skrev. Allt inkopplat och det händer fortfarande inget. Såg även att det ska gå och testa givarna direkt i Comfort 100M. Ska testa detta när jag kommer hem.
Det sista jag gjorde inatt var att sätta dit en rumsgivare och enligt testet så hittades denna givare.
Idag blir det även att ordna det sista och förhoppningsvis kör jag igång brännaren imorgon.
Det sista jag gjorde inatt var att sätta dit en rumsgivare och enligt testet så hittades denna givare.
Idag blir det även att ordna det sista och förhoppningsvis kör jag igång brännaren imorgon.
CTC 1200 Family 25 kW - 2003, Baxi Eurofire - 2006. Danfoss ECL Comfort 110
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Såvitt jag kan förstå, har du kopplat rätt: http://danfoss.ipapercms.dk/Heating/AutoGen/VI7FF400/
Så jag tror att det är ECA 60 som inte fungerar. Vore det ett problem i 100 M, så skulle inget ha funkat. ECA 60 är en komfortgrej, så man kan mycket väl klara sig den förutan. Nu kan du i och för sig koppla 24 V AC på ECA 60 och se om den reagerar, men min gissning är att den var slutkörd innan du köpte systemet. Jag trodde faktiskt inte att den kostade skjortan, men den är faktiskt rätt dyr:
3068 hos "ring för pris" - eh - dinvvsbutik.se, respektive 2643 hos vvsboden.se. Det kan faktiskt vara lönande att få den lagad om det enbart är ett mindre fel 
Så jag tror att det är ECA 60 som inte fungerar. Vore det ett problem i 100 M, så skulle inget ha funkat. ECA 60 är en komfortgrej, så man kan mycket väl klara sig den förutan. Nu kan du i och för sig koppla 24 V AC på ECA 60 och se om den reagerar, men min gissning är att den var slutkörd innan du köpte systemet. Jag trodde faktiskt inte att den kostade skjortan, men den är faktiskt rätt dyr:

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Nu har jag haft systemet igång i några dagar och behöver optimera inställningarna till brännaren.
Vore guld om ni orkade läsa denna tråd.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=11883
Vore guld om ni orkade läsa denna tråd.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=11883
CTC 1200 Family 25 kW - 2003, Baxi Eurofire - 2006. Danfoss ECL Comfort 110