Problem med Flex-A brännare...
Problem med Flex-A brännare...
Hej.
Jag har problem med min Flex-A brännare... det är en -02'a utan säkring, men med en flamvakt...
Den startar utan att fläkten går i gång... och när man stänger av brännaren ( läge 0 ), stannar den utan att fläkten går igång... sen verkar det som om termostaten inte funkar... vid ett tillfälle gick vattensäkringen ( osäker på om det hänger ihop... ) termostaten är en Honywell L4012A, och sitter på en Diom panna.
Det verkar som om brännaren bara går och går utan att stängas ned...
Jag har läst en del på forumet, att det skulle kunna vara en kondensator i styrboxen som är trasig ( fläkten )... men jag har även läst att den kondensatorn är till internmotorn... plus att jag har även sett på en bild som låg uppe här nänstans att det sitter kondensatorer både till fläkten och internmotorn i styrboxen...
Kort sagt... Vad kan orsaka detta beteende?
Tack på förhand
Ralle
Är du ny medlem och vill ha svar på frågor? Då ska du skriva vilken utrustning du har, typ av panna och brännare (samt/eller övrig utrustning). Även bostadsort bör skrivas in. T.ex Värmland,Skåne m.m är inte ort utan län.Utan detta kan andra medlemmar inte hjälpa dig! Du skriver detta under "PROFIL" längst upp Moderator / Micke
Jag har problem med min Flex-A brännare... det är en -02'a utan säkring, men med en flamvakt...
Den startar utan att fläkten går i gång... och när man stänger av brännaren ( läge 0 ), stannar den utan att fläkten går igång... sen verkar det som om termostaten inte funkar... vid ett tillfälle gick vattensäkringen ( osäker på om det hänger ihop... ) termostaten är en Honywell L4012A, och sitter på en Diom panna.
Det verkar som om brännaren bara går och går utan att stängas ned...
Jag har läst en del på forumet, att det skulle kunna vara en kondensator i styrboxen som är trasig ( fläkten )... men jag har även läst att den kondensatorn är till internmotorn... plus att jag har även sett på en bild som låg uppe här nänstans att det sitter kondensatorer både till fläkten och internmotorn i styrboxen...
Kort sagt... Vad kan orsaka detta beteende?
Tack på förhand
Ralle
Är du ny medlem och vill ha svar på frågor? Då ska du skriva vilken utrustning du har, typ av panna och brännare (samt/eller övrig utrustning). Även bostadsort bör skrivas in. T.ex Värmland,Skåne m.m är inte ort utan län.Utan detta kan andra medlemmar inte hjälpa dig! Du skriver detta under "PROFIL" längst upp Moderator / Micke
Senast redigerad av RalleP den mån 17 jan, 2011 18:50, redigerad totalt 1 gånger.
Jag tror inte att kondensatorn är problemet utan mer att det är antingen fläkten själv eller triacen i styrboxen. Får du spänning ut till fläkten så är det fläkten som är kass. Det kan också vara en kombination av de båda.
Menar du också att brännaren fungerar utan fläkten?
Menar du också att brännaren fungerar utan fläkten?
1½-planshus (1936). Exonom A116 (1963). Janfire Flex-A (2004). Vida 8mm pellets. KW SID 012 dragregulator.
Ja, det antar jag eftersom brännaren går... jag menar... den går ju, men det gör inte fläkten... allt jag kan säga är att fläkten inte startar när jag startar eller stänger av brännaren... Sen är det också så att brännaren inte stängs av enligt termostatens inställning... utan jag måste stänga av den själv, antingen med lägesväljaren eller strömbrytaren... Triacen... vad är det för något?
just det... hur kollar jag om det finns spänning till fläkten? Jag har mätt på kontakten på undersidan... men om det var när fläkten skulle gå, vet jag inte... det visade i alla fall ca 230 v...
Direktcitering borttagen, för att inte göra forumet oöverskådligt och svårläst så använder vi inte citera-knappen när vi svarar rakt under det inlägg som avses. Och när vi någongång anänder oss av citering så försöker vi att göra den så liten som möjligt. / Roli moderator
just det... hur kollar jag om det finns spänning till fläkten? Jag har mätt på kontakten på undersidan... men om det var när fläkten skulle gå, vet jag inte... det visade i alla fall ca 230 v...
Direktcitering borttagen, för att inte göra forumet oöverskådligt och svårläst så använder vi inte citera-knappen när vi svarar rakt under det inlägg som avses. Och när vi någongång anänder oss av citering så försöker vi att göra den så liten som möjligt. / Roli moderator
En TRIAC är en sorts transistor till 230V, den driver fläkten.
Men att den skulle gå sönder är nog osannolikt, den är så överdimensionerat att det knappast är troligt.
Testa först att rulla fläkten med handen, den ska gå runt mycket lätt och ger man den en knuff runt ska den rulla av sig ganska långsamt.
Går den trögt är det ett problem med fläkten.
Kondensatorn är knappast problemet, den är av en typ som inte torkar ut.
Men att fläkten inte kör alls, inte brummar heller och att termostatsignalen inte verkar fungera får mig att tro att det kan vara något fel med styrboxen.
Men att den skulle gå sönder är nog osannolikt, den är så överdimensionerat att det knappast är troligt.
Testa först att rulla fläkten med handen, den ska gå runt mycket lätt och ger man den en knuff runt ska den rulla av sig ganska långsamt.
Går den trögt är det ett problem med fläkten.
Kondensatorn är knappast problemet, den är av en typ som inte torkar ut.
Men att fläkten inte kör alls, inte brummar heller och att termostatsignalen inte verkar fungera får mig att tro att det kan vara något fel med styrboxen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Det är nog vad jag också tänkt ut... fläkten går väldigt lätt att rulla runt... det finns även spänning på fläkten; ca 230v...
Jag har hört olika uppgifter på att det finns en kondensator inne i styrboxen som styr fläkten på en sån modell som jag har... Kan det stämma?
Om det inte stämmer, vad i styrboxen ( om inte hela styrboxen ) skulle det kunna vara som styr fläkten ( nu spånar jag bara )? Nånting som man kan byta ut själv, månne?
Jag har hört olika uppgifter på att det finns en kondensator inne i styrboxen som styr fläkten på en sån modell som jag har... Kan det stämma?
Om det inte stämmer, vad i styrboxen ( om inte hela styrboxen ) skulle det kunna vara som styr fläkten ( nu spånar jag bara )? Nånting som man kan byta ut själv, månne?
Motala. Janfire Flex-A -02 med flamvakt, sr nr: 03507336. Diom panna, Honeywell L4012A termostat.
Om det finns 230Vac på fläkten och den inte brummar eller kör om den får en knuff är fläkten sannolikt trasig.
Ja, det finns en driftkondensator till fläkten inne i styrboxen men den är av en typ som inte torkar ut, något som annars är det abs. vanligaste fel med sådana kondensatorer.
Och om det verkligen finns 230V över fläkten och den varken brummar eller kan köra själv om man ger den ett startknuff är fläkten med stor sannolikhet trasig.
Ja, det finns en driftkondensator till fläkten inne i styrboxen men den är av en typ som inte torkar ut, något som annars är det abs. vanligaste fel med sådana kondensatorer.
Och om det verkligen finns 230V över fläkten och den varken brummar eller kan köra själv om man ger den ett startknuff är fläkten med stor sannolikhet trasig.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Ja... det är klart... nu vet jag ju inte om jag mätte vid rätt tillfälle; när brännaren gick... Ska man mäta under uppstart... när fläkten egentligen ska jobba? Eller spelar det ingen roll när man mäter?
Motala. Janfire Flex-A -02 med flamvakt, sr nr: 03507336. Diom panna, Honeywell L4012A termostat.
Du ska mäta när fläkten går (ska gå) och det märker du genom att brännaren matar in pellets regelbundet. Mäter gör du i mätuttaget på brännarens undersida. Du måste ha ett ordentligt drag i skorstenen om du ska lyckas hålla liv i brännaren utan fläkten. Att smältproppen löst ut för dig tidigare kan ha orsakats av en dåligt fungerande fläkt som gjort att värmen gått bakåt och upp i fallröret, alternativt att du i blåsigt väder fått övertryck i pannan.
Senast redigerad av Mangelun den mån 17 jan, 2011 22:22, redigerad totalt 3 gång.
1½-planshus (1936). Exonom A116 (1963). Janfire Flex-A (2004). Vida 8mm pellets. KW SID 012 dragregulator.
He he... jag lär mej nog snart
Alltså... fläkten eller styrboxen... Om det är fläkten är det ju inga problem att byta den, det har jag förstått... men det är antagligen värre med styrboxen... så min nästa fråga blir då;
Kan man själv byta ut de komponenter som styr fläkten, och går dom att få tag i?
Eller måste jag byta ut hela boxen mot en annan?
Kanske ska nämna att jag har aldrig haft problem med att få fyr i pannan, då jag antgligen har ett bra drag i systemet... När jag tänder... alltså, som det är nu, tar det inte alls lång tid innan det börjar brinna i koppen... Det blir heller inte nämnvärt mycket aska i koppen...
Faktum är att efter att vatten proppen gick ( och efter att jag gjorde rent i skruven och nedfalls röret ), gick upptändningen lättare + att mängden pellets i koppen minskat något... det brinner renare, helt enkelt...

Alltså... fläkten eller styrboxen... Om det är fläkten är det ju inga problem att byta den, det har jag förstått... men det är antagligen värre med styrboxen... så min nästa fråga blir då;
Kan man själv byta ut de komponenter som styr fläkten, och går dom att få tag i?
Eller måste jag byta ut hela boxen mot en annan?
Kanske ska nämna att jag har aldrig haft problem med att få fyr i pannan, då jag antgligen har ett bra drag i systemet... När jag tänder... alltså, som det är nu, tar det inte alls lång tid innan det börjar brinna i koppen... Det blir heller inte nämnvärt mycket aska i koppen...
Faktum är att efter att vatten proppen gick ( och efter att jag gjorde rent i skruven och nedfalls röret ), gick upptändningen lättare + att mängden pellets i koppen minskat något... det brinner renare, helt enkelt...
Motala. Janfire Flex-A -02 med flamvakt, sr nr: 03507336. Diom panna, Honeywell L4012A termostat.
Självklart kan man byta komponenterna.
Sedan är det ju frågan för hur duktig du är på att löda osv, är du inte ganska duktig på den bit lär du ändå behöva byta styrboxen...
Men komponenterna finns i handeln.
Sedan är det ju frågan för hur duktig du är på att löda osv, är du inte ganska duktig på den bit lär du ändå behöva byta styrboxen...
Men komponenterna finns i handeln.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Här är en bild på kretskortet du förmodligen har i din styrbox:

Jag har markerat vad triacarna styr och vad kondingarna är till för.
Nu säger ju du att du har spänning ut till fläkten och då är förmodligen styrboxen hel så det är förmodligen fläkten som är kaputt. Finns att köpa på t.ex eldkraft.se.

Jag har markerat vad triacarna styr och vad kondingarna är till för.
Nu säger ju du att du har spänning ut till fläkten och då är förmodligen styrboxen hel så det är förmodligen fläkten som är kaputt. Finns att köpa på t.ex eldkraft.se.
1½-planshus (1936). Exonom A116 (1963). Janfire Flex-A (2004). Vida 8mm pellets. KW SID 012 dragregulator.
Suveränt... Nu ska vi se... det sitter ett 1/4w eller 1/2w, 22k ohms motstånd till vänster om internmatnings kondingen ( 1u, den stora grå ) enligt bilden... precis under det ljusgröna lite kraftigare moståndet...
På mitt kort är det alldeles bränt runt kring det motståndet... Vad har det för uppgift?
Att det är bränt säger mej att det är överbelastat på nåt vis...
Skulle gärna vilja ha ett schema på boxen... någon?
På mitt kort är det alldeles bränt runt kring det motståndet... Vad har det för uppgift?
Att det är bränt säger mej att det är överbelastat på nåt vis...
Skulle gärna vilja ha ett schema på boxen... någon?
Motala. Janfire Flex-A -02 med flamvakt, sr nr: 03507336. Diom panna, Honeywell L4012A termostat.