Det är ganska enkelt: om den inte sotar som ett svin är förhållandet mellan bränsle och luft bra, alltså fungerar brännaren ordentligt!
Askan är sällan ett problem I brännare, den blåsas ju bort.
Det är sintring som ställer till det.
Nybliven husägare med allmänna frågor inför vinterns eldning
Jag har samma panna som du TMV e20 fast med rökutgången i toppen
eldar med Eco-Tec A3 allt ser ut som första bilden i denna tråd. Rökgastempen är nysotad 90Gr efter någon tid 120Gr där är den i stort sätt hela tiden 1-1 1/2 månad, tills jag sotar. En ny panna har inte mycket bättre värden och om du får för låga värden får du lägga ut pengar på att slang i skorsten. jag bor i skärblacka östergötland och värmer 120 m2 till 21,5 Gr och 60 m2 till 16 Gr. Från 12/10 - 10/1-2011 har det gått åt 2 pall, i snitt i pengar 1440:- i månaden. Försök att se om do inte kan flytta rökgången till toppen o se vad som händer.
eldar med Eco-Tec A3 allt ser ut som första bilden i denna tråd. Rökgastempen är nysotad 90Gr efter någon tid 120Gr där är den i stort sätt hela tiden 1-1 1/2 månad, tills jag sotar. En ny panna har inte mycket bättre värden och om du får för låga värden får du lägga ut pengar på att slang i skorsten. jag bor i skärblacka östergötland och värmer 120 m2 till 21,5 Gr och 60 m2 till 16 Gr. Från 12/10 - 10/1-2011 har det gått åt 2 pall, i snitt i pengar 1440:- i månaden. Försök att se om do inte kan flytta rökgången till toppen o se vad som händer.
TMV E20P EcoTec Bioline 20
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Trevligt att se någon annan köra e20-pannan. Jag har funderat en del på det här med pannbyte sedan jag skrev de första inläggen, och tror att ett pannbyte kommer bli aktuellt först när nuvarande "lägger av". För att minska förbrukningen tror jag istället att jag ska försöka optimera nuvarande anläggning, och då är kanske ett byte till att ha rökutgången i toppen en vettig ändring. Det jag är rädd för är att utrymmet för att ha utgången i toppen är lite väl litet (det måste finnas en vettig anledning till att man valt att sätta den där nere från första början), men jag ska kolla. Tack för tipset! Hur lyckas du förresten sota den "bakre" rökkanalen?
Passar på att fråga: hur meckigt är det att byta utgången? Väck med den gamla, mura igen, slå upp för ny ingång, koppla på och täta till, tuta och köra?
Jämför jag förbrukningen med din Janne.R har jag gjort av med 174 säckar (3,3 pall) under samma period. Jag vågar inte tro att en förändring av rökutgången kan minska min förbrukning till dina nivåer, men allt som kan sparas in är ju bra. Nedan en liten plott av hur min förbrukning varierar beroende på medeltemperatur sedan maj 2010 (1-2-veckorsperioder).

Passar på att fråga: hur meckigt är det att byta utgången? Väck med den gamla, mura igen, slå upp för ny ingång, koppla på och täta till, tuta och köra?
Jämför jag förbrukningen med din Janne.R har jag gjort av med 174 säckar (3,3 pall) under samma period. Jag vågar inte tro att en förändring av rökutgången kan minska min förbrukning till dina nivåer, men allt som kan sparas in är ju bra. Nedan en liten plott av hur min förbrukning varierar beroende på medeltemperatur sedan maj 2010 (1-2-veckorsperioder).

Janfire Flex-A (2005), TMV/Nibe E-20 (1992), motdragslucka, 180 kvm tegelhus (1,5 plan)