Vad tror ni om denna Biomatic?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Du bör nog inte shunta ut varmare om pannan inte är över 60°C. Du vill inte kyla pannan mer.

Men om du ställer elen på 65° och brännaren klart högre så funkar det bättre än byggfläktat och ugnar.
bezt
Entusiast!

Inlägg av bezt »

Ja jag får testa det om det blir kallare igen, nu är det varm och skönt igen när huset fylldes av 12 st element, dvs personer. Tack för tipset.
Biomatic 20 ombyggd med digital front, Pelletsförråd PF6 Villa, Thermia 3m rak flexskruv, Automix shuntautomatik, 187 kvm + 80 kvm källare
bezt
Entusiast!

Inlägg av bezt »

Nu har jag ruttnat helt på www.pelletsbilen.se då jag inte ens får kontakt med honom, varken mail eller telefon så nu har jag avbeställt via mail och han har tills fredag att sätta tillbaka pengarna innan jag drar tillbaka de via paypal. Tråkigt då den hemsidan är den med mest sortiment och ordning.

Har en beställning ligger hos Forco på fläkten nu men den var restnoterad till den 21/1. Suck
Någon som har tips om andra ställen som skulle kunna ha en fläkt i lager, är visst samma som till PellX PX20.
Biomatic 20 ombyggd med digital front, Pelletsförråd PF6 Villa, Thermia 3m rak flexskruv, Automix shuntautomatik, 187 kvm + 80 kvm källare
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

bezt skrev:Nu har jag ruttnat helt på www.pelletsbilen.se då jag inte ens får kontakt med honom, varken mail eller telefon så nu har jag avbeställt via mail och han har tills fredag att sätta tillbaka pengarna innan jag drar tillbaka de via paypal. Tråkigt då den hemsidan är den med mest sortiment och ordning.

Har en beställning ligger hos Forco på fläkten nu men den var restnoterad till den 21/1. Suck
Någon som har tips om andra ställen som skulle kunna ha en fläkt i lager, är visst samma som till PellX PX20.
Men va fan typiskt att ni skulle råka ut för detta nu med lillen o allt, Vet många som haft problem med långa lev tider men även många som fått grejor på 1-2 dagar från pelletsbilen.se men tråkigt för den som drabbas..

Ja det ska vara samma fläkt till PX20
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
bezt
Entusiast!

Inlägg av bezt »

Roli: Tack för tipset, blev en beställning där för han hade hemma i lager.

Värsta är ju inte leveranstiden från pelletsbilen utan att jag inte fått något svar på något sätt. Han kanske har slut i lager och den är restad till den 21a som hos forco men då måste man ju få ett besked om det.
bezt
Entusiast!

Inlägg av bezt »

Gjorde en dispute mot pelletsbilen hos paypal den 7e och pengarna kom den 12e med ett meddelande att de inte hade fått delarna från tillverkaren och bad om ursäkt att de inte hade levererat i tid.
Men jag har inte fått ett endaste svar på mina mail eller telefonsamtal. Klart man förstår att det kan ta slut i lager och leverantörer dröjer men man måste ju som företag meddela detta.

Fläkten kom snabbt i från pellkam(som det borde) men jag har varit på konferens med jobbet så jag har inte haft tid att sätta i den förens idag.
Tyvärr verkar det som att det inte blivit någon förbättring då titglaset sotade igen efter 1 timme. :cry:

Dock förstod jag lite mer hur den får luft genom slitsarna i koppen och jag skrapade rent dessa så gott jag kunde men det är kanske blockerat där någonstans så den inte får tillräckligt med luft?
Försökte lossa skruvarna som satt ovanför koppen men de gick inte att rubba.

Vad ska jag göra? :?:
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Skruvarna är genomgående, och kommer ut under brännarkoppen, där de är fästade med vanliga, syrafasta muttrar. Använd en blocknyckel av rätt storlek - och då ringändan av nyckeln för att lossa dessa 4 muttrar. Anledningen till att du skall använda ringändan av nyckeln är, att du inte skall riskera dra muttrarna runda. Spreja gärna på lite CRC 5-56 eller WD 40 någon timme innan du försöker lossa. Och: Nej, jag tror inte du är idiot, men många års egen erfarenhet har lärt mig hur lätt det är att göra bort sig med sådana saker, och hur surt det är att kämpa mot bultar och muttrar som sätter bockben hela vägen.

Det är inte alls dumt att ta loss denna ringen en gång om året så att man kan se med egna ögon om slitsarna är gensatta, eller om det samlats skräp i luft tillförseln. Nu tror jag i och för sig inte att det nödvändigtvis är sådana mekaniska orsakar till svårigheterna du har. Jag misstänker elektroniken. Även med detta sagt, så är det inte fel att se över brännarringen och kolla att luften faktiskt tar sig fram dit i den mängd och det tryck som skall vara. :wink:

Kolla gärna rökkanalerna i pannan med eftersom i synnerhet de snedställda kanalerna som går från brännkammaren upp till den deflektor som befinner sig under rensluckan på toppen av pannan, och som leder avgaserna genom den första uppsättningen konvektionstuber som mynnar ut i sotfacket i asklådan. Dessa 8 kanaler förbises ofta av sotare, och är inte sällan rätt så gensatta. De snedställda kanalerna kan vara lite svåra att sota, men det måste till. Kör sotviskan minst 3 gånger upp och ner genom dessa.

Utöver detta, vill jag rekommendera tråden "Hjälp med en krånglande pelletspanna =/"

Det ända vi inte gjorde där, var att vända pannhelvetet upp och ner och skaka livsskiten ur det. Nu har vi inget hör därifrån på ett bra tag, så nu tror jag det fungerar. Bioneten liknar Biomaticen i konstruktion och arbetsprincip. Skillnaden ligger i storleken :wink:

Jag räknar med att detta är brännaren, och här syns tydligt de genomgående bultarna i brännarkoppen.

Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
bezt
Entusiast!

Inlägg av bezt »

Ja det skadar ju inte att påminna om hur man lossar bultar lättast för det är ju tråkigt att dra sönder de.
Får ta bort den och kolla allting då, fördelen är ju att jag lär mig mer och mer hur den fungerar.
Vet inte vad det skulle vara för fel på elektroniken för jag tycker med blotta ögat att lågan ser ut att få för lite luft och fläkten går ju nu utan problem så jag tycker det borde vara tilluften som krånglar.

Rökkanalerna har jag gjort rent ordentligt, senast igår med borste på borrmaskin så det är så rent jag kan få det, då även den snedställda kanelen.

Lite sur på mig själv att jag inte såg muttrarna men de var säkert så fulla med sot och avlagringar så jag inte tänkte på det.

Kollade på forco.se lite om reservdelar och om jag vill byta upp mig till 25 KW vad jag då behöver.
8-5372..Primärring 25 kW..................1.625 kr
8-0009..Uppgrad.sats 25 kW BQ15......1.613 kr
Behöver jag ha båda de tro eller vad består kitten utav, får kanske ringa och fråga.
Tack för din tid.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Mer än 20 kW kopp är ingen mening att välja då pannan har som max 20 kW

Har du koppen med vågräta slitsar som de va på dom äldsta brännarna??

Vad kör du för värden nu??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Du är inte den ände som missat de muttrarna, inte. Anledningen till att jag nämnde elektroniken, är erfarenheterna från tråden om den krånglande pannan. Där visade det sig ju vara fel på huvudkortet, och när det hade bytts, så gick det att få ordning på förbränningen igen.
:wink:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Läs hela tråden Bergtorparn så står det om hur denna panna va sotad tidigare :wink:
Är en beg panna som installerats o ovala kanalen va nog aldrig/väldigt dåligt sotad..

Bara för att en panna "kanske" haft problem med elektroniken ska inte denna panna behöva ha det, Med Alex panna vet ni ju inte riktigt hur allt va för redan vid fläktbyte blev det ju bättre..
bezt
Entusiast!

Inlägg av bezt »

Nu har jag läst igenom hela den andra tråden om Alex panna och vissa saker är lika de problem jag har massa andra saker inte.
Nu ska jag gå ner till pannan och lossa på bultarna och kolla primärringen (tror jag det heter) och göra rent där. Tar nog med mig kameran också.
Tänkte att jag ställer in den på 510 gram/ 10 min och 33% fläkt efter det så får vi se hur den beter sig.

Hade tänkt att mäta så fläkten matar tillräckligt med luft men vad jag förstår från den andra tråden så ändras inte spänningen till fläkten utan någon sorts varvtalsstyrning? Lite svårare att mäta varvtal med multimeter.
Ska känna lite om jag märker någon skillnad i flås när brännaren är isär också. Den har förbrukat oerhört mycket pellets, snart slut i förrådet och de fyllde på 2,5 ton runt den 8e Dec.
Önska mig lycka till.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Läsa 8 sidor för att ta reda på huruvida pannan är sotad eller ej? Lägg av, nu. Jag såg symptom som jag kände igen, och symptomen kunde ha förorsakats av att man missat kanaler - och när man läser de olika manualerna från Ariterm, så inser man hur lätt det är att missa sådana saker. För Biomatic+ 50, är det förklarat var man skall sota, men för + 20 måste man mera gissa sig fram.

Anledningen till att misstänka elektroniken är att den lever ett hårt liv i ett pannrum - antingen den sitter i pannan eller i brännaren. Men det första först: Om luftflödet fram till brännarkoppen är obehindrat, så kan man börja snegla till inställningarna. Jag ryser fortfarande när jag tänker på AleandraW's Bionet. Så många sidor för att utröna vad som var fel?Bild

Edit: Lycka till!Bild
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
bezt
Entusiast!

Inlägg av bezt »

Bild
Brännaren efter 1 dags körning

Bild
Rengjord och klar, tyvärr hamrade jag bort en fläns igår, se nedan.
Lägg märke till min fina slanganslutning till fläkten då jag fick göra en egen variant när anslutningen till den gamla fläkten inte gick att få bort.

Bild
Primärringen uppochner, inga stora mängder skräp men slitsarna var i överdelen ganska igensatta.

Bild
Kollade bredden på de renaste slitsarna och fick ner ett tigersågsblad så jag körde med tigern i slitsarna så det blev rent för det satt som tusan och fick inte få rent på annat sätt.

Provade med risp, kniv smal skruvmejsel men det satt för hårt så tigern fick det bli. Här ser nu plåtbiten som är borta mellan 2 slitsar.

Bild
Andra sidan av primärringen.

Bild
Tog även bort koppen när jag ändå höll på så jag kunde smörja med kopparpasta ordentligt. Den blev tystare efter detta men något gnissel är kvar, tror det kommer från den övre skruven men den såg jobbigare att ta bort. Fläkten kändes som den flåsade på bra och det märktes skillnad när man ändrade % i servicemenyn.

Mätte förbrukningen och det blev som förra leveransen från Stora Enso, 54% för ~510 gram på 10 min och satte fläkten på 33%. Satte samma på låg tillsvidare tills jag får det att fungera ordentligt.
Dock läste jag i den andra tråden att man ska se slitsarna i titthålet och det tycker jag inte att man gör, ser bara fullt med pellets och elden ser väldigt gul ut enligt min uppfattning.

Inverkar biten som är borta mycket?
Är den en 15 eller 20 KW ring jag har?
Om 15 KW, vad behöver jag för 20 KW i sånt fall?
Räcker det med 8-0008..Uppgrad.sats 20 kW BQ15.....2.513 kr från forco?

Sen inte bråka, var ganska länge sen jag skrev om sotningen.

Edit: Lite videofilm med förbränning, väldigt svårt att filma dock, ni hör även lite av det gnisslet som jag inte fick bort.
http://www.youtube.com/watch?v=nwuG3jdPHaU
Skriv svar