Brännarval i nuvarande panna CTC 265B + framtida

Skriv svar
LarsF
Späd planta

Brännarval i nuvarande panna CTC 265B + framtida

Inlägg av LarsF »

Hej, jag har varit sömnlös de sista nätterna o pga av val av brännare till min panna.

Jag har en CTC 265 B från 1979 som är i bra skick.
Vi kör mestadels med el (dubbla elpatroner) och en del med ved (2-3 m3/år) Olja har vi inte fyllt på på 2 år men har lite kvar i tanken. Oljebrännare bentone beo 10(21-38kW).

Vi förbrukade aug-04- aug-05 22.300kWh + 2-3 m3 ved vilket totalt ger ca 27.500kWh. Av detta så uppskattar jag att ca 7.500kWh är hushållsel + direktel till de fristående garaget på 40kvm som jag håller 7-8 grader i på vintern. Tilläggas ska att vi bor i sthlms län nordvästra delar.

Huset är byggt -79 o är ett souterränghus på 260 kvm, treglasfönster o hyfsat bra isolering. Vi håller 20-21 grader på övervånignen(130kvm) o 17-18 på nedervåningen då vi ej behövt utrymmet tidigare, men i år har vi flyttat ner arbetsrum pga tillökning i familjen.
2v+1 barn 1,5 år, + ett till nedsläpp i november.

Pannrummet ca 25 kvm är på nedervåningen och oljetanken nedgrävd, så utrymme finns för framtida bulkförråd. SKorstenen är uppskattningsvis 7,5m räknat från pannans överkant och i den sitter ett syrafast rör på 100mm i diameter. Vet ej om röret går hela vägen ner.
Det går idag bra att elda med olja eller med ved, men vid tändning av veden kan det ryka in lite om det inte är kallt ute eller man inte håller papper uppe i rökgången o tänder för att skapa lite drag.

Jag vill helst vara så oberoende av el som möjligt och vill därför stoppa in pelletsbrännare (förutsatt att det funkar i min skorsten).

Jag har funderat på en janfire, bequem eller eacotec men om det blir ny eller begangad brännare beror på de 2 offerter jag väntar på.

På sommaren tänker jag köra på elpatron för tappvarmvatten.

Någon som har tips/råd angående brännarval? -Eller kanske tom intresserad av att kränga på mig någon brännare med tillbehör?
Tips om bra installatörer i norra sthlm emottages också med varm hand.

Om man köper en begagnad brännare(ex ecotec a3), måste man tända denna manueltt ofta eller hur länge kan den tända på eftervärmen?
Idag går ju inte oljan alltför ofta på vintern men så är det ju något högre effekt på den också.

Hoppas någon kan leda mig rätt så jag kan sova bättre om nätterna....
/Lars
CTC 265 B -79 med brännare inom kort
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

25 m2 pannrum då ska du skaffa bulkförråd då blir det billigare o bekvämt med pellets.. :D

100 mm pipa o lite halv dåligt drag då det är varmt.. Då är det en bequem 15D du ska ha/köpa då den ej är beroende av drag för att kunna starta.. :wink:
Sen fick bequem rätt bra värden i ctc pannan oxå.. :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Roger
Fröträd

Hej LarsF

Inlägg av Roger »

Jag kör med en CTC-265b-69:a tillsammans med en EcoTec A3:a som fungerar bra samt en dragregulator som sitter på rökrörets vinkelplåt.
Storförråd som rymmer ett ton, räcker 6-8 veckor.

Köpte komplett brännare (brännare + 3 m matningsskruv, den kraftigare) för, håll i er, 3000 kr. En av mina bästa köp någonsin. Får hemlevererat 2 st storsäckar med 500 kg i varje till pannrumsdörren för 2000 kr. Hinkar i pelletsen i en slas som rinner ner i förrådet, tar 1 timme. Skall ev bygga bulkförråd i framtiden

Boyta på ca 105 m2 + källare på 52 m2, håller 20-22 grader samt att vi "myseldar" i en braskamin ca 5m3 ved/år.

Pannan är ingen höjdare men den skall bytas inom en snar ramtid. Jag brukar aska/sota ur pannan var 14:e dag. Det är en bökig panna att sota men en timmes jobb var 14:e dag får väl anses vara hyfsad arbetsinsats ifht vedeldning.

Tips som jag fått om 265.an:
Ta bort keramikplattorna i botten så får man rum med mer aska (längre mellan uraskning/sotningstillfällena).
Den urtagbara baffelplåten mellan ved och oljedelen kan förlängas så rökgaserna får längre väg att gå, ger ngt bättre verkningsgrad. Se upp så att du ej får för låg rökgastemp bara (motverkar kondens i skorstenen)

/Roger
"Kör så det ryker" CTC 265b + Eco Tec A3
Skriv svar