bästa ekonomi panntemp/shunt

skohandlarn
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 14 jan, 2011 11:37
Ort: piteå

bästa ekonomi panntemp/shunt

Inlägg av skohandlarn »

Hej alla
Har funderingar vad som är mest ekonomiskt ... Hög panntemp m låg utshuntning eller tvärt om? har kört 70 grader o sh. 2-3 64Kg pell./dygn. 35 gr framledning. Någon som har tips?

Är du ny medlem och vill ha svar på frågor? Då ska du skriva vilken utrustning du har, typ av panna och brännare (samt/eller övrig utrustning). Även bostadsort bör skrivas in. T.ex Värmland,Skåne m.m är inte ort utan län.Utan detta kan andra medlemmar inte hjälpa dig! Du skriver detta under "PROFIL" längst upp Moderator/ Micke
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Inlägg av msh16 »

Shunten är bara en blandare för vatten. Ställ in den på den framtemperatur du behöver och inte högre.
Pannan har inget med temperaturregleringen att göra. Där ska temperaturen ligga någonstans mellan 70-87 grader. Beror på vilken hysteres du har på brännaren.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Bäst ekonomi får du med en shuntstyrning.

Omedelbart efter kommer termostatventil på varje element.

Välj det ena eller det andra, de ger samma besparing och "dubblar" inte varandra.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
skohandlarn
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 14 jan, 2011 11:37
Ort: piteå

Inlägg av skohandlarn »

Tack icecap
har både sh och th.v. frågan är .. går det åt mindre energi om jag kör upp pannan i bara 50-60 shuntar ut på 6an ca 35 grader eller 70-80 och shuntar ut 35 grader i min dumma skalle borde det gå mindre med lägre temp eller?

som upplysning shuntar ut 35 grader och returen är ca 32 ( kör med öppna thv )

om man tar ut 35 från en värmepump borde den dra mindre energi än om du tar ut 55 o går över tank o shuntar ut 35 vissa förlust i tanen eller?

v.H skohandlarn numera gråhårig
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Inlägg av skalman65 »

SKOHANDLARN skrev:går det åt mindre energi om jag kör upp pannan i bara 50-60 shuntar ut på 6an ca 35 grader eller 70-80 och shuntar ut 35 grader
Har du en lägre pann temperatur så innebär det fler starter, fler starter brukar oftast betyda mer slitage
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Det som tar energi beror på hur mycket elementen gör av med, inget annat.

Om rördragningen gör att rören går "mindre isolerade" ställen eller ställen där det blir varmt utan att det behövs är det en förlust och då kan man sänka framledningetemperaturen.

Men vilken temperatur du har i pannan har mycket lite att göra med effektiviteten, är pannan dåligt isolerat och står ett ställe där värmen inte kommer till nytta är lägre panntemperatur att föredra.

Har man låg panntemperatur generellt ökar rostbildningen pga. kondensering i förbränningsutrymmet.

Det är teoretisk möjligt att se en besparing på att sänka temperaturen på en dåligt isolerat panna i ett kall utrymme men det är småpotatis i förhållande till hela husets förbrukning!

Så valet är att antingen spara obefintligt och låta panna rosta upp eller ha pannan länga. Jag vet redan vad som lönar sig bäst, en pannan är dyr.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Inlägg av msh16 »

Du har ju redan fått svar. En värmepanna ska inte köras på 50.60 grader utan mellan 70-87 ungefär är ett bra område.
Värmepannan är helt frikopplad från shuntningen, där gör du som du vill.
Blanda inte in värmepumpar som inte klarar av att producera varmt vatten.
Du har inte skrivit i profilen. Eldar du med pellets behöver du inte tank utan pannan klarar sig själv.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2671
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Kan man tjäna något på att nattsänka panntempen? För bakterierna borde det räcka med nån timme varmt om dagen.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

De lärda stridas om huruvida det finns sparpotential i nattsänkning. Jag har snarare funderat på dagsänkning. När vi är trötta, så sjunker hjärtaktiviteten, och vi blir frusna. Därför tycker jag inte om nattsänkning. På dagarna, kan det vara underbart med en grad eller två lägre när man har saker att göra, samtidigt som man med undantag av december och januari, faktiskt har solinstrålning på dagarna. För de som åker tidigt på morgonen och kommer tillbaka sent, så kan det finnas en rätt stor potential för besparning genom dagsänkning. Då har man råd att ha komfortvärme under hela den tid man är hemma :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
skohandlarn
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 14 jan, 2011 11:37
Ort: piteå

Inlägg av skohandlarn »

Bra tänkt! Har själv rumsthermostat där man kan programera hur man vill . funkar fint olka varmt olika dagar o tider.
den styr en Eco Tec Tyr kamin.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2671
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Nu tänkte jag på pannan, inte rummen.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Man kunde kanske sänka panntemperaturen några grader på nätterna eftersom det då inte förbrukas tappvarmvatten i samma mån som annars. Sänker du temperaturen från 80 ner till 70 grader, så minskar nu mängden energi som "vädras ut" genom skorstenen. Det ideala vore om man kunde ändra även hysteresen så att man finge en bredare hysteres under nätterna. Låt oss säga att 10 graders hysteres ger fin tappvarmvattenkomfort på de tider folk är hemma och vakna, så varför upprätthålla det när folk sover? Då skulle man kunna ha en hysteres så bred som 30 grader - när det inte är för kallt ute, vill säga. Här tror jag vi har kommit på en idé som programnissarna kan pilla lite vidare på :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag har testat blockera denna luftström och mätt skillnaden i stilleståndstid, skillnaden var runt 5 minuter vilket ska sättas i förhållande till de 8 timmar panna vilade.

Jag testade förvisso på sommaren men det fanns en märkbart drag ändå, sommaren gav mig nämligen fördelen att kunde mäta upp en uppvärmning och ingen tappning av den vilket ger identiska förhållande att testa under.

Sedan kan det vara så att min panna är så ineffektiv att även dragförlusten är extrem liten men det är ganska långsökt i mitt tycke.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

"Fördelen" med ineffektivitet i en panna, är att den slår två vägar: De korta rökgasvägarna i en CTC 265B tillsammans med dens rätt så väl tilltagna isolering, gör att den fungerar nästan som en termosflaska när shunten är stängd och ingen tappning av varmvatten föregår. CTC 1200 åt andra sidan, är mycket effektiv och mycket välisolerad - men om man inte stänger genomluftningen av brännkammare och eftereldytor, så fungerar dessa i "backens växel". Nu har inte jag testad, men jag har för mig att gamla 265:an höll sig varm avsevärd längre - fastän den ju hade 80 - 83 liter större vattenvolym.

Men summan av kardemumman, måste kanske vara att det inte finns någon generell regel som täcker hela fältet, utan vissa pannor kan man vinna på att nattsänka, medan på andra spelar det ingen roll och på åter andra kan den rentav leda till förlust Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Tror Icecap har rätt här. Förlusterna är ingenting att bry sig om.
Finns ingenting som orsakar så stora bekymmer bland pelletseldarna som att det kan försvinna en försumbar del av värmen ut ur skorstenen.
Lite ologiskt då många samtidigt köper svindyr Agrol och Neuova pellets som verkligen driver upp kostnaderna.
Många struntar som det verkar också i att justera in brännaren till bra förbränning utan kör lite på måfå. Där har vi också ett område där man verkligen kan spara pengar.

Sparar man 4 säckar pellets om året på att riskera rost i pannan och kondensskador i skorstenen så sparar man kanske 20-30 säckar om året på att ställa in brännaren rätt om man har dålig förbränning inställd på måfå.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Skriv svar