Triatec il finito caputto

zighward
Ungskog

Triatec il finito caputto

Inlägg av zighward »

Hej! Efter att ha läst svaren på en tidigare fråga inser jag att brännaren jag lånade från mitt gamla hus INTE går att köra nya pannan med, trots att min pelletsoperatör säger motsatsen. Samma brännare men tydligen motsatta inställningar. Bytte därför tillbaks till originalbrännaren o står nu med samma fel som sist, dock har jag skiftat tändelement från den gamla mörkgrå metallslingan till ett vitt rör (varmluft?) så det borde inte vara tändelementet som strejkar.
Den kan gå en vecka men så stannar den. Och brännaren är segare än sönderkokt gröt. Var nere i pannrummet o den hade stannat efter att ha gått i nästan en vecka så jag slog på den igen. Då tar det runt fyra minuter sen börjar det skruva ner pellets. Fläkten går på o den arbetar en stund utan att tända. Sen stannar den o driftlampan blinkar fortfarande. Efter ytterligare fyra minuter kör den samma procedur igen utan att tända. Sen ytterligare en runda o ibland tänder den på andra eller tredje rundan, ibland stannar den helt varpå den röda lampan lyser. Kan det vara triatecen som sjunger på sista versen? Är det typiska triatecdödsryckningar eller kan det vara något annat?
Tigexen öppnas knappt om alls. Dåligt drag i murstocken eller? Med tanke på att den försöker tända flera gånger är jag lite rädd för en pannbomb med tanke på tidigare inlägg jag läst här i forumet.
Jag har två små barn o jag eller frugan är ofta ensamma hemma under längre perioder med ungarna och då finns det helt enkelt ingen tid till att sitta o pula nere i pannrummet så jag har kommit fram till slutsatsen att jag måste köpa en ny brännare som mer eller mindre sköter sig själv men det lär dröja ett tag innan jag får råd så till dess måste jag nog dras med Px21-an (och dyra elräkningar eftersom det ibland går dygn innan möjligheten finns att gå ner o dra igång skiten). Vad rekommenderar ni för brännare till cTc 1100 Miljö och vad kostar en sådan? Eller finns det någon på forumet som bor i närheten av Degerfors o är intresserad av mörkfärgade pengar? Tack för ett intressant o lärorikt forum:-)
Leif, som snart finjusterar den gula faran med en slägga:-)
cTc 1100 Miljö, KMP PX21, Tigex 25
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Ska bli kallt igen såg jag. Rätt läge att sälja brännare för folk verkar köpa gamla brännare och snöslungor till rena tokpriser.
Nya brännare har ju tom. fallit i pris.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
velund
Entusiast!

Inlägg av velund »

Hej
Jag hade gula faran men blev lite rädd. Höll på att ta eld i bråten i källaren när det small. Fick tag på en annan gammal brännare genom bekanta. På Blocket fanns ingenting. Brännaren har få finesser men funkar bra och är lätt att ställa in förbränning på.
Tittade på nya också. Iwabo/Nibe ska vara mycket tåliga men har inte ens underhållseld som min brännare har.
Viking B16 var jag sugen på som säljs av Energibiten. Den har uraskning.
Tydligen sänkt pris nu (kanske tillfälligt) såg jag idag i Bionordic tråden.
Eurofire känner jag en som har men hans brännare slaggar igen snabbt i hans ctc 1100 så han tyckte inte det var så bra ide.
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
manna
Gallringsobjekt

pellux i ctc 1100

Inlägg av manna »

måste vara någe vaj jag har en pellux i en ctc 1100 funkar ok
du skriver att du bytt tändelement vad har du för chipp.??
man kan inte ha turbulatorerna i orginal utförande dom skall kapas av
lite.har du kollat skorstenen sotat?mm.det finns jätte mycket att läsa här
på forumet om både pannan och brännaren så kolla runt ställ frågor//janne
ctc 1100 fam 1997,pellx brännare 2001,varmluft chipp px21 7.5. 90 vacumrör 60°lut mot söder 750l skiktrörstank.laddomat 11-30 72° patron solstyrning sr868c8 tigex 25 kedddy spisinsats.
blandat element och golvärme 160 m3 boyta 40 m3 biyta
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Nu kommer jag att få prästerskapet på mig igen, men skall du ha en brännare som funkar i CTC 1100 utan att vare sig kapa turbulatorer eller på annat sätt stympa pannan, så är det Viking Bio som gäller. Den får du med fix färdig lucka för CTC 1100/1200, och du kan beställa med en termostatavkännare som du sänker ner i ett av dykrören på toppen av pannan, och pluggar i brännaren med en kontaktpropp. Då kan du styra panntemperaturen från brännaren, och samtidigt kommer du sällan att sakna varmvatten eftersom denna avkännaren är rätt så n-n-n-erv-v-v-ös så att den startar brännaren med samma den märker att det tappas varmvatten. Hela paketet skulle det vara möjligt att få för kring 20 000 kronor. Montering och igångköring klarar du fint inom 4 timmar. Injustering av bränneraren får du beräkna 15 - 20 minuter. Det är INTE svårt att justera in en Viking Bio - trots vad översteprästerna här säger :wink:

http://www.lundbergsvarme.se/pelletsbr%E4nnare.htm
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
abene
Lärjunge!

Inlägg av abene »

Manna, Jag vill inlägga protest här.
Ska man ha pannans fina verkningsgrad kvar ska man inte börja såga av turbulatorer. Slarviga installatörer som jobbade snabbt gjorde det förr.

Har du avsågade turrbulatorer så sänk effekten på brännaren lite och fixa hela turbulatorer så får du mindre pelletsförbrukning.
Jag kör på 14 kW effekt.

Om brännare kan jag bara säga att pelletseldning blev en rolig hobby sedan jag köpte min nuvarande brännare begagnad för ett år sedan.
Enkla klara inställningar som man kan skriva upp och sedan komma tillbaka till betyder mycket.
Min tidigare brännare kostade massor med pengar i uppgradering och servicebesök innan den blev skrotad. Hade helt enkelt inte tid att stå i pannrummet jämt och titta på blinkande lysdioder medan elpatronen gick.

Bergatorparen: Kom in i nutiden! Allt som ställs in med potentiometrar är helt ute tidsmässigt. Kan du komma tillbaka till en tidigare bra inställning? Nej. Jag kan plocka fram anteckningar som visar vilken inställning jag hade för Bionorr pellets jag körde förra året. Bara trycka in på displayen om jag köper den pelletsen igen.
Vikingbio kanske är lättare att få fjutt på än Pellx men va mycket problem med högt drag.skruvar och spruckna värmerör det verkar vara.
Senast redigerad av abene den tor 13 jan, 2011 10:34, redigerad totalt 1 gånger.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
ronald
Pannrumstomte!

Re: Triatec il finito caputto

Inlägg av ronald »

zighward skrev: Den kan gå en vecka men så stannar den. Och brännaren är segare än sönderkokt gröt. Var nere i pannrummet o den hade stannat efter att ha gått i nästan en vecka så jag slog på den igen.

Kom ihåg att rensa ur gammalt elände VARJE gång brännaren skulle stanna :wink:
Sen har du fått fina tips ...
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
tornugglan
Ungskog

Inlägg av tornugglan »

Du har förmodligen monterat i ett ptc-tändelement,kolla så det ligger tight mot brännarröret så ingen "tjuvluft" kan smyga in.
Brännare:Kmp px21 inst-06 chip 7.0
Panna:Albin Futuric+
Dbg:Tigex 25
RGT:Tigerholm
zighward
Ungskog

Inlägg av zighward »

Jodå, jag rensar o rensar o rensar:-) Ptc tändelement... är det varmluft eller glödstift?
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Du har det allra senaste av tändelementet till PX-familjen..2 års garanti :wink:

Bra att du rensar ur ditt HELrör även vid driftstop...!!
Någon triacdöd är det nog inte denna gång...
Skulle tro felet ligger nånstans som många ggr förr DRIFTDOS?Normalmatning på pellets/spån i skruv ?Vilken Effekt kör du på brännaren?..

Sen potensiometrar hit och dit puhh...Har man en gammal brännare eller nu som många gör köper begagnat till sina trånga oljebrännarpannor CTC 1000-2....osv) Som sagt vill man inte uppgradera eller köpa lite dyrare digitala brännare så får man jobba lite för det tyvärr!!..FAST!Själv har jag ställt in på mina POTENSIOMETRAR ca 14-15 kW 1 st gång bara=ändrat från full sula hej då av install när det begav sig...
Som sagt många vill ha full sula på brännaren i sina trånga oljepannor med turbulatorer för VV etc=Blir för högt mottryck....Några vill köra så låg r-gas för att inte elda åt kråkorna....I båda fallen=Svårt fall doktorn grät
:wink:
Lösning kanske?= ställa ned effekten till 12-15 kW...nånstans :)
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
manna
Gallringsobjekt

Inlägg av manna »

ebene klart har du rätt jag har i ärlighetens namn inte skruvat så
mycket på brännaren bara lite när den monterades så togs
två turbulatorer ur av installatören som jag senare satte tillbaka med en del
avgasknallar och driftsstopp vilket resulterade till att jag tog mig friheten
att kapa alla ca 2-3 cm och sen har det funkat bra.lurar lite på att uppgradera chippet och då kan jag ju justera om brännaren.
kan ju då även passa på att pilla in hela turbulatorer som jag hittat
på skroten. 14 kw är det den optimala effekten ???.numera eldar jag emot en acktank har du några enkla tipps för att justera brännaren utan instrument det är ju typ omöjligt att se lågan i denna panna//janne
ctc 1100 fam 1997,pellx brännare 2001,varmluft chipp px21 7.5. 90 vacumrör 60°lut mot söder 750l skiktrörstank.laddomat 11-30 72° patron solstyrning sr868c8 tigex 25 kedddy spisinsats.
blandat element och golvärme 160 m3 boyta 40 m3 biyta
zighward
Ungskog

Inlägg av zighward »

Dessa potentiometrar... på ett ungefär, vad motsvarar ett halvt varv på ex matning under drift? D v s är dom väldigt känsliga eller brukar man skruva några varv för att öka litegrann? Är det samma för alla pottar eller (vilket inte skulle förvåna mig ett dugg) är någon känslig, en annan totalt okänslig och en tredje går bara att använda på torsdagar?
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

De potentiometrar som används i denna typen elektronik går att vrida endast 300 - 320 grader, så de är rätt så känsliga. Du får resultat med samma du justerar. Om du kopplar en Ohm mätare på, så kan du se hur nålen sticker iväg när du vrider på pot'en. :wink:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Samtidig är nästan alla av den öppna typen vilket gör att det fungerar hyggligt till man har fått in damm/skit i det, då glappar det och har sig.

På Janfire Flex-A är det täta multiturn potentiometer (kapslade 10-varvare), det är bättre men inte helt bra ändå då själva motståndsbanan brusar och kan ställa till ofog.

Att man har en gammal brännare som bara ska leva vidare kan vara helt OK men dessa saker kommer att ge problem med tiden pga. oxidering och smuts men fungerar brännaren - ja, då fungerar den och när det blir för mycket strul är det dags att titta på nästa.

Ska man köpa en annan brännare anser jag att alla med okapslade potentiometer går bort direkt, även med kapslade potentiometer skulle jag vara mycket tveksam, dagens teknik medger digital styrning på ett enkelt sätt och sannolikt till en billigare pris än potentiometer kan klara.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Med andra ord: Släng skiten och skaffa något mer vettigt och modernt?

I så fall talar du mitt språk :D
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar