ClabbeBula skrev:Ta i pellets.. Men det verkar som det funkar, 24timmar nu utan driftstopp.
Nytt rekord sen i somras..
Men tycker inte att den eldar på så bra, så jag får nog gå ner o öka pellets mängden lite granna...
kör den på ca 17kwh... skall nog försöka öka upp den till närmare 19, så den klarar av dushen.. Fick iaf dusha varmt en stund igår, tills det blev pissljummet, o man fick typ stå under en liten liten stråle, för att hållla den ljummen, drog man på så blev det kallt.
Kan ju vara en anledning på alla driftstoppen du haft att överhettngsskyddet löst ut...
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
halloj.. På pannan står det effekt med olja 25kw
Så den borde la palla det... Den brukar inte kunna hålla värmen om man går o dushar varmt.. Då den tänder vid ca 66grader, hinner gå under 60 där elen startar o inte ens det hjälper pannan går ofta ner till ca 40grader.. o brukar kämpa runt 40 grader när dushen är på (lite) o elementen får sitt vatten. o då står man ändås i dushen med en liten liten stråle nästan bara lite mer än att det droppar ifrån den.. så man får gunga fram o tillbaks för att värma upp ena axeln sen den andra.. drar man på dushen för fullt så går den långt under det.. så det blir iskallt o dusha.
DATA:
Pellets 5.2kw/kg
340gr/6min = 3.4kg/tim = 17,68kw om jag nu tänkt rätt?
3,2dl startdos, startar vid ca 66grader, elen startar vid ca 58. (9kw)
191volt över fläkten. 6 turbolatorer
1+ ute. 40grader i elementrören lägsta fart på cirkpump.
75grader i pannan vid test. den har kört ett bra tag.
mellan 197-204 grader rökgas.
Nåt mer jag skall kolla upp? är detta bra/dåligt?? tar ju långt för den att gå upp till 81 där den skall sluta.. O jag har inga acctankar.. utan det är bara det lilla vatten som är i pannan.
Tegelvilla 100kvm boyta+100kvm biyta.Byggår -65, Karlskrona. 3glas fönster.
CTC 1100 famliy 25. -99a.
Tigex 25.
PellX p21. 20kW (Gordic Enviroment) -04 eller 05a.
ESBE Series 90c, shunt inne o ute givare.
Har du som bergatorparn brukar säga "Villa korsdrag? För bästa ekonomi och med din panna tror ja skulle vara ca 14 kW (igentligen lägre vad jag hört rek:)Borde räcka för att ha alla turbulatorer i och minska risk för överhettning/för högt mottryck
Men som sagt Läge för snålmunstycke på duschen ÄNDÅ kanske...
Innetemp?...
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
21-22 grader inne.. Jo vi vill ha det lite varmt.. Golven är ju kalla då källarn inte är så mycket uppvärmd.
Väggarna är ju inte jätte isolerade, men vi har iaf 3glas överallt nu, även 10cm tilllägsisolrad vind
Snälmunstycke har vi, tror det eller ej, så det är när jag kör fullt med snålmunstycket som det blir kallt.. Men testade en gång då pannan kört ett bra tag o var uppe i ca 78grader.. Då verkade den kunna hålla tempen uppe. när jag dushade varmt o relativt mycket vatten.
Kanske inte skall öka från mina 17.68kw då.. men hur vet jag vad som är bäst luft inställning till det..? skall man öka med så mycket luft man bara kan, tills den nästan börjar strula lite igen, o sen sänka lite..
Tilläggas kan är att den är inte sotad sen i söndags.. med dessa rökgastemper.
Tegelvilla 100kvm boyta+100kvm biyta.Byggår -65, Karlskrona. 3glas fönster.
CTC 1100 famliy 25. -99a.
Tigex 25.
PellX p21. 20kW (Gordic Enviroment) -04 eller 05a.
ESBE Series 90c, shunt inne o ute givare.
ingen anläggning är ju den andra lik (Olika skruvlutningar Pelletslev/sorter etc mm)Men jag kör ett halvt varv på skruven i driftfas och 180 v över fläkten..Det ger för mig Ca 14 kW ....Endast Högläget!!
Undrar varför den heter CTC FAMILY borde heta CTC ensamstående med tilläggsisolering i stället..
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Tyckte att du skrev att du kan justera hysteresen mellan 10-25
Vad står den på nu?
Prova att sänka den till lägre,så att inte spelet blir för stort.
Prova att ställa ner den på 10 i hysteres t.ex.och se om det blir nån skillnad på vattentempen i duschen.Säg att du kör mellan 70 och 82 grader.Då har du högre reserv för stort varmvattenuttag.
Hur funkar det med varmvatten i t.ex.kökskranen?Tar det slut där också?
Kan ju också vara fel på termostaten i duscharmaturen
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Nu står den på 15grader..
o startar ca 66- o går upp till ca 82.
Solar aldrig så mycket varmvatten i kökskranen, men det tar nog slut där med.. det är inte termostaten i dushen.. För när det är kallt så springer jag ner o kollar, eller frugan, o det är ju så att pannan inte är varm då..
Likaså, så känner man på varvatten röret som går till dushen att värmen försvinner.
Hur gör folk med Badkar, kan ju aldrig funka med en sån här liten panna..
Hur skall jag göra för att ställa in luftflödet rätt... Skall man bara vara nöjd nu när den funkar, eller skall jag höja eller sänka luftflöde.
Är det inte onödigt att hålla pannan så varm.. bästa hade la varit o hålla den mellan 60-70.. dock hinner den bli ännu kallare då..
Tegelvilla 100kvm boyta+100kvm biyta.Byggår -65, Karlskrona. 3glas fönster.
CTC 1100 famliy 25. -99a.
Tigex 25.
PellX p21. 20kW (Gordic Enviroment) -04 eller 05a.
ESBE Series 90c, shunt inne o ute givare.
Kan det inte vara plattvämeväxlaren som är igen-kalkad/ slut ? Borde ju kunna hålla v-vatten med pelletsbrännaren+ att eleln går in med 9 kw , vid 58 grader ?
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Det är bara 125 liter i pannan. Ska man tappa upp badkar måste man ha en brännare som går på underhållseld så att den snabbt är igång och ger full värme när man börjar tappa.
Min brännare går på 4 graders hysteres 82-86 grader vid underhållselden.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
men ifall det är värmeväxlare som är kalkad?
vet inte hur den fungerar riktigt men är det inte bara ett rör som går ner i pannan med kallvatten, snurrar ett par varv i pannan o sen kommer det ut med varmvatten..
O ifall pannan isig blir kall, så är det la inte v.växlarn. för då har ju kallvattnet kylt ner hela pannan.
Men ibland låter pannan konstigt... Typ som om det skulle sitta en cirk.pump inne i pannan.. Vet inte om det är så. Men kan det finnas något som pumpar runt vattnet i pannan.. Låter ibland efter man har tappat varmvatten..
o då låter det som om någonting kör inne i pannan ca nån minut eller så efter tappningen.
Tegelvilla 100kvm boyta+100kvm biyta.Byggår -65, Karlskrona. 3glas fönster.
CTC 1100 famliy 25. -99a.
Tigex 25.
PellX p21. 20kW (Gordic Enviroment) -04 eller 05a.
ESBE Series 90c, shunt inne o ute givare.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Det sitter en pump och plattvärmeväxlare bakom kåpan i pannan. Pumpen pumpar varmt vatten från pannan genom växlaren åt ena hållet. kallt vatten går in från andra hållet och blir varmt.
Bara brännaren är igång och pannan står på en temperatur över 80 grader räcker vattnet rätt bra. Står brännaren stilla och ska starta eller om pannan ligger på 60 grader fungerar det sämre.
Om det vore en slinga i pannan skulle det inte alls vara lika bra. Plattvärmeväxlare är bättre.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
men om den skulle vara dålig.. så skulle väl inte panntempen gå ner så snabbt väl...DÅ borde la säkert panntempen vara rätt hög men att jag inte får ut varmvatten ändå..
nu e det ju panntempen som blir kall..
men lite spännande kanske skall ta o kolla lite där i morn.. skall ändås tömma systemet... måste byta tryckkärl oxå
Tegelvilla 100kvm boyta+100kvm biyta.Byggår -65, Karlskrona. 3glas fönster.
CTC 1100 famliy 25. -99a.
Tigex 25.
PellX p21. 20kW (Gordic Enviroment) -04 eller 05a.
ESBE Series 90c, shunt inne o ute givare.
Jag bytte tryckkärl för en månad sedan och jag behövde inte tömma systemet.
Jag lät pannan kallna och sen höll jag en hink under säk.ventilen och öppnade den så det fick rinna ut.Rann väl ut ca 3 liter och sen var det lugnt.Så tappa inte ur systemet i onödan,för då får du in syrerikt vatten sen när du fyller på igen.
Förbered allt innan bara med kärl och rör,så att det bara är att skruva dit.
Du kan ju i alla fall prova
Apropå varmvatten.Kanske skulle vara en lösning för dig att koppla på en varmvattenberedare efter pannan.Då värmer pannan upp vattnet i beredaren och den går bara på om tempen från pannan understiger termostatvärdet på beredaren.På sommaren kör du bara beredaren.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Jag förstår inte riktigt det låter som att du får kallt i duschen när du har 60-70 grader i pannan?? I så fall är ju något annat tokfel eftersom du skållar dig med 45 gradigt vatten.
Du har ingen blandarventil eller vad det heter som står väldigt kallt inställd?
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt. Mitt lilla projekt