Åsikter om offererat pris på pelletskonvertering kombipanna

Skriv svar
Patrick65
Ungskog

Åsikter om offererat pris på pelletskonvertering kombipanna

Inlägg av Patrick65 »

Tänkte höra om följande erbjudande ligger rätt i prisnivå.
Kommentera gärna Ulma TC brännaren likaså.
(Gäller en Keramex 25 panna från 87)
Tacksam för era åsikter.

Pelletsbrännare Ulma 2000 TC
Skruv 2,2m
Mafa 300L pelletsföråd
Dragbegränsare Tigex
Överhetningsskydd
Monterad på panna o.startat

26850 kr ink.moms
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

vilken modell är det dragbegränsaren :?: 25 blir oftast förliten
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Patrick65
Ungskog

Inlägg av Patrick65 »

ingemar_o skrev:vilken modell är det dragbegränsaren :?: 25 blir oftast förliten
Vet inte, men du menar alltså att Tigex 25 blir för liten?
Utveckla är du hygglig.
foxmulder90
Lärjunge!

Inlägg av foxmulder90 »

Tigex 25 är för liten pga. att den fysiska storleken helt enkelt är för liten, det blir ofta att luckan blåser till och fastnar i öppet läge och att den därmed inte kan klara av att hålla det drag som krävs vid pelletseldning.

Dvs. mer luft går igenom än genom pannan/brännaren.

Köp en KW Z150, finns för 800:- i Polen inkl. frakt till Sverige, du måste dock köpa till adapter till rökröret.

PM:a mig för mer info.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Att en installatör "tvingar" på en kund en Tigex25 är inte så gott tecken.
Installatören vet mycket väl att den är för liten för pelletseldning men tänker mer på den egna plånboken än kunden.
Tigex25 är konstruerad för oljeeldning.

Installera en dragbegränsare själv från http://www.transtemper.se/newlook/index ... up&group=1

Med tanke på Mafa förråd och 2.2 meter skruv så låter priset inte helt fel.
Som jag förstått är effektinställnigarna på Ulma inte så utvecklade utan det är hög- och lågeffekt. Har du en stor panna där du kan köra plattan i mattan 20 kW spelar det kanske ingen roll.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Patrick65
Ungskog

Inlägg av Patrick65 »

foxmulder90 skrev:Tigex 25 är för liten pga. att den fysiska storleken helt enkelt är för liten, det blir ofta att luckan blåser till och fastnar i öppet läge och att den därmed inte kan klara av att hålla det drag som krävs vid pelletseldning.

Dvs. mer luft går igenom än genom pannan/brännaren.

Köp en KW Z150, finns för 800:- i Polen inkl. frakt till Sverige, du måste dock köpa till adapter till rökröret.

PM:a mig för mer info.
Adaptern var får man tag på en sådan, också från KW?
simon.s
Fröträd

Inlägg av simon.s »

Gamla modellen av Ulma som jag har får man ställa ned effekten genom att öka intervallet mellan matningen av pellets. Nya som säljs sedan 08 tror jag har några olika effektlägen om jag inte minns fel. Ulman kan jag rekommendera, och priset är samma jag fick 2007 så det verkar bra.
Ulma brännare i en Diom EB1. Värmer 240 kvm , 130 kvm övervåning + 110 kvm källare. Blandat 2 och 3 glas, 19 radiatorer, shuntar max 46 gradit vatten. Toshiba luft/luft pump mot källaren samt Handöl insatskamin i vardagsrum.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Köp både adapter och dragbegränsare hos transtemper.se så får du fackmannahjälp av Olle45 här på forumet att välja en begränsare som är rätt dimensionerad för din skorsten . Sätter du in den i skorstensstocken så kan du lätt göra adaptern själv. Behöver inte sitta på rökröret. Finns både östeuropeiska och kinesiska kopior, men vad säger att kvaliteten är lika bra där. Som Olle45 brukar säga så gäller det att en dragbegränsare är "lättdriven" om den ska ge bästa funktion. En "tungdriven" dragbegränsare kan man göra själv helt gratis av en gammal konservburk men dragbegränsningen blir dålig eller ingen alls.
Har du inte alltför lång skorsten så räcker det nog med en KW SID 012.
KW Z150 är såpass stor att den blir i vägen om man sätter den på rökröret.

Har du fått in någon annan offert så du kan pressa priset på brännaren?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Skriv svar