Brossan behöver ny panna? Vad köper man nu för tiden?
-
- Lärjunge!
Brossan behöver ny panna? Vad köper man nu för tiden?
Ser ut att bli fortsatt pelletseldning hos brossan, men han behöver nåt nytt att elda i.
Är det fortfarande så att Ecoflex, Ecotec & Biomatic är bland det bättre eller har det hänt mycket sedan jag var i mitt pannrums-esse för fem år sedan?
Han tittar på Ecoflex, främst därför att jag har en sådan, som fungerar tillfredställande, och det är ju underhållsmässigt som natt och dag jämfört med hans gammla nibe city och pellex som fullständigt håller på att trilla sönder... Han är inte intresserad av nån sån kombination som kräver askning och rengörning varje vecka. Enbart påfyllning...
Vad hade ni rekomenderat i prisklassen 30 - 60 tkr?
Är det fortfarande så att Ecoflex, Ecotec & Biomatic är bland det bättre eller har det hänt mycket sedan jag var i mitt pannrums-esse för fem år sedan?
Han tittar på Ecoflex, främst därför att jag har en sådan, som fungerar tillfredställande, och det är ju underhållsmässigt som natt och dag jämfört med hans gammla nibe city och pellex som fullständigt håller på att trilla sönder... Han är inte intresserad av nån sån kombination som kräver askning och rengörning varje vecka. Enbart påfyllning...
Vad hade ni rekomenderat i prisklassen 30 - 60 tkr?
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
http://www.ariterm.se/index.php?art_id= ... atic&red=1
skulle jag helkonvertarera till pellets skulle jag slå till på denna. vet flera personer som har den föregående varianten av denna och den är nog relativt underhållsfri (så underhållsfritt pellets nu kan vara). Här i Finland har jag sett privärda offerter på den
skulle jag helkonvertarera till pellets skulle jag slå till på denna. vet flera personer som har den föregående varianten av denna och den är nog relativt underhållsfri (så underhållsfritt pellets nu kan vara). Här i Finland har jag sett privärda offerter på den
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Kan denna kanske vara ett allterativ tro.
http://www.elomera.se/84f3fc22-5c8c-4b2 ... dd-29.html
//Lövet
http://www.elomera.se/84f3fc22-5c8c-4b2 ... dd-29.html
//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Med tanke på den halvdåliga kundsupporten som Ariterm verkar ge sina kunder i sverige numera så verkar väl Ecoflex vara ett bättre val.
Projekten att sätta en fallrörs oljepannbrännare i en panna och sälja som integrerat system som KMP och ULMA håller på med kan väl inte jämföras.
Har sett att en del verkar köra ecoflexen med eltändning nu mitt i vintern.
Förstår där inte varför när brännaren fungerar så bra med underhållsglöd som sannolikt ger mindre förluster än eltändningen.
Projekten att sätta en fallrörs oljepannbrännare i en panna och sälja som integrerat system som KMP och ULMA håller på med kan väl inte jämföras.
Har sett att en del verkar köra ecoflexen med eltändning nu mitt i vintern.
Förstår där inte varför när brännaren fungerar så bra med underhållsglöd som sannolikt ger mindre förluster än eltändningen.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Håller med Torsten här. Har själv kikat lite på ecoflexen, finns ju lite små problem men det mesta beror nog på andra omständigheter.
Den har ligger bra i pris och CTC är aldrig några problem att ha att göra med. Problemet för min del är att jag inte släpper in rörkrökare i tjänst i mitt hus, kan bli lite klurigt med garantin om man installerar själv när det gäller bla. CTC.
/Vednisse
Den har ligger bra i pris och CTC är aldrig några problem att ha att göra med. Problemet för min del är att jag inte släpper in rörkrökare i tjänst i mitt hus, kan bli lite klurigt med garantin om man installerar själv när det gäller bla. CTC.
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
-
- Lärjunge!
Ja, den känns fortfarande helt okey, efter lite efterforskning idag. Den var ju helt ny när jag köpte den, men det verkar inte ha hänt mycket nytt på pelletsfronten. Har bara haft lite småstrul med stiften, och fick byta nåt kugghjul och en skruv i början. Helt på CTC:s bekostnad.Torsten skrev:...verkar väl Ecoflex vara ett bättre val
Nä, verkligen inte!Torsten skrev:Projekten att sätta en fallrörs oljepannbrännare i en panna och sälja som integrerat system som KMP och ULMA håller på med kan väl inte jämföras
Vi hade väl för avsikt att själva igångsätta det hela ja... Känns inte som något problem om man bara övar sig lite på att böja snygga krökarVednisse skrev:Problemet för min del är att jag inte släpper in rörkrökare i tjänst i mitt hus

Hur är det förresten med Janfire Integral? Finns den fortfarande? Någon som använder den? Den var väl oxå "top of the line" med spaksotning osv?
Senast redigerad av johansjostrand den lör 01 jan, 2011 20:23, redigerad totalt 1 gånger.
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Det finns en anna lösning, som undviker Aritermklonen av en pelletsbrännare som finns i EcoFlexen: EasyFlex med IWABO Villa S2 med automaturaskning, parat ihop med en shuntstyrning av valfritt märke. Då är det bara att köra, Sota gör sotaren 

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Kanske därför att det knappt finns pannor kvar på Blocket 
Som en skrev: Marknaden dammsugs nu av ägare till luft/vattenvärmepumpar som behöver tillskottsvärme de har råd med. Därför är det knappast ens skräp kvar på Blocket.
Även en Sverigebrännare blev visst såld. Funderar på om det var Per Oscarsson som köpte den - och fick erfara produktnamnets verkliga innebörd?

Som en skrev: Marknaden dammsugs nu av ägare till luft/vattenvärmepumpar som behöver tillskottsvärme de har råd med. Därför är det knappast ens skräp kvar på Blocket.

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
I sanningens namn: jag mailade säljaren av Sverigebrännaren och gjorde uppmärksam på att den var belagt med säljförbud och att en försäljning kunde ge intressanta personliga skadeståndskrav.
Om den sedan blev såld kort efter eller om säljaren inte hade lust att betala ett nytt hus + skadestånd vet jag inte...
Om den sedan blev såld kort efter eller om säljaren inte hade lust att betala ett nytt hus + skadestånd vet jag inte...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Märkligt företag ariterm då de tycks ha olika policy i Finland och Sverige. Jag har endast positivt att säga om bolagets kundservice i Finland. Jag hade problem med min Biomix och från ariterma kom det två gubbar 3-4- ggr och provelda min panna, som längst satt de en heldag i pannrummet och konstaterade till sist att hmm den här pannan funkar nog inte riktigt som den ska.....ett halvår senare hade jag en nyinstalerad panna i Pannrummet (en 35 a) inga kostnader för min del och dessutom kom de emot väldigt bra på monteringskostnaderna.....så jag är vekligen förvånad över att det kan vara så enormt stor skillnad på servicen
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Skulle rekomendera denna http://www.blocket.se/stockholm/Pellets ... m?ca=2&w=3
Komplett med shuntstyrning o allt för 39 är riktigt bra pris o tvivlar inte på att ni fixar det själv
Brännaren är ju exakt som du har Johan bara pannan som har spaksotning o runda tuber som skiljer, Kedjedrift har den ju oxå förstås..
Se bara till att göra det som inte heller alla rörkrökare/mekaniker gör men som ska göras, Kontroll dra alla anslutningar till vvx/elpatron/shunt mm
Komplett med shuntstyrning o allt för 39 är riktigt bra pris o tvivlar inte på att ni fixar det själv

Brännaren är ju exakt som du har Johan bara pannan som har spaksotning o runda tuber som skiljer, Kedjedrift har den ju oxå förstås..

Se bara till att göra det som inte heller alla rörkrökare/mekaniker gör men som ska göras, Kontroll dra alla anslutningar till vvx/elpatron/shunt mm

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Och kolla vad som är VV och KV, samt fram/retur...verkar svårt att skilja på efter några år i branschen.
Finns det tekniska data typ mått, anslutningar osv. någonstans på denna panna "Biomatic 20+" ?
/Vednisse
Finns det tekniska data typ mått, anslutningar osv. någonstans på denna panna "Biomatic 20+" ?
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
http://195.198.92.151/ariterm/BM20_SE_080901.pdf
Där finns lite mått
Där finns lite mått
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd