PANG - törs vi fortsätta med pellets
Det ska du göra den dag du får råd med en egen panna. Skaffa en riktigt klen brännare så kan du ta bort alla.
I övrigt. Mätte upp startosen som det talas om. 4,5 deciliter blev det. Rätt mycket va? Nu rensat helt från sot också vid rökrörets fäste men var inte särskilt mycket sot.
I övrigt. Mätte upp startosen som det talas om. 4,5 deciliter blev det. Rätt mycket va? Nu rensat helt från sot också vid rökrörets fäste men var inte särskilt mycket sot.
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
Tidigare Pellx, TB Mini.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Har nu värmt med elpatron de gånger vi inte är hemma men det blir dyrt.
Startdos eller inte så är den nuvarande brännaren en brandrisk som vi vill bli av med så fort som möjligt.
Vi undrar alltså har andra brännare också de här explosiva egenskaperna.
Andra pelletseldare man pratar med säger sig inte ha de problemen.
Har nu en brännare TB-Mini lite "på gång" att få köpa. Den har lågriktare för oljepanna och har suttit i en likadan panna som vi har.
Vore det en bra ide att göra affär på TB-Mini och på köpet få något som fungerar bättre?
Tittar man på Blocket verkar det ändå finnas folk som köper KMP brännare för annonserna försvinner så affären kanske inte skulle gå med så stor förlust.
Startdos eller inte så är den nuvarande brännaren en brandrisk som vi vill bli av med så fort som möjligt.
Vi undrar alltså har andra brännare också de här explosiva egenskaperna.
Andra pelletseldare man pratar med säger sig inte ha de problemen.
Har nu en brännare TB-Mini lite "på gång" att få köpa. Den har lågriktare för oljepanna och har suttit i en likadan panna som vi har.
Vore det en bra ide att göra affär på TB-Mini och på köpet få något som fungerar bättre?
Tittar man på Blocket verkar det ändå finnas folk som köper KMP brännare för annonserna försvinner så affären kanske inte skulle gå med så stor förlust.
Tidigare Pellx, TB Mini.
Tidigare Pellx, TB Mini.
Jag har haft min KMP i 10 år och har inga problem med den.På förra stället jag bodde i hade jag några smällar men då var jag amatör och hade ingen att fråga om hur allt skulle skötas.Efter att jag hittade hit så kunde jag läsa och få tips,hur man ställer in brännare,dragbegränsare och panna,så har jag inte haft en enda smäll i pannan.Har bott i den här kåken i 3 år nu.Har under åren bytt 2 tändelement,flera stoppbleck,ny processor och ett nytt inre brännarrör.
Jag vill påstå att det är inställningar som är a och o,för att optimera brännare och panna.Sotar min brännare och panna en gång i veckan.In med en näve pellets i röret längst in och sen starta brännaren.Sen går den som en klocka i en vecka till.
Läser vi i andra trådar så har alla brännare vissa problem.Kan vara tekniska eller inställningsproblem.
Är det fel som är svåra att hitta så är det klurigare att få brännare att gå som man vill.
Tänk om de digitalt styrda brännarna hade lika specade felkoder som på moderna bilar,då kunde det vara lättare att felsöka.
Jag vill påstå att det är inställningar som är a och o,för att optimera brännare och panna.Sotar min brännare och panna en gång i veckan.In med en näve pellets i röret längst in och sen starta brännaren.Sen går den som en klocka i en vecka till.
Läser vi i andra trådar så har alla brännare vissa problem.Kan vara tekniska eller inställningsproblem.
Är det fel som är svåra att hitta så är det klurigare att få brännare att gå som man vill.
Tänk om de digitalt styrda brännarna hade lika specade felkoder som på moderna bilar,då kunde det vara lättare att felsöka.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Har nu lyckats montera min nyligen skaffade TB Mini brännare från Torsbyugnen i pannan. Frågan om det behövs någon så kallad utstosning som en del verkar ha. Nu sitter den direkt på pannans lucka.
Får bli en senare fråga för nu är det kallt.
Den gamla smällande KMP har jag redan köpare på så ekonomiskt gick jag inte med förlust.
Utan hjälp från olika trådar i forumet skulle jag inte klara av någonting.
Nu är den kopplad till oljebrännarens kablar och brinner med liten effekt.
Den verkar riktigt enkel att justera in jämfört med KMP.
Får bli en senare fråga för nu är det kallt.
Den gamla smällande KMP har jag redan köpare på så ekonomiskt gick jag inte med förlust.
Utan hjälp från olika trådar i forumet skulle jag inte klara av någonting.
Nu är den kopplad till oljebrännarens kablar och brinner med liten effekt.
Den verkar riktigt enkel att justera in jämfört med KMP.
Tidigare Pellx, TB Mini.
Tidigare Pellx, TB Mini.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!