Jordfelsbrytaren löser under uppstarten

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Nestor
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 03 jan, 2011 19:48
Ort: Kristianstad

Jordfelsbrytaren löser under uppstarten

Inlägg av Nestor »

Tjena alla goa gubbar :D Har som sagt i rubriken ett problem med min Janfire NH. Allt flyter på som vanligt i uppstarten,men när (vad jag tror) tändspiralen slår till,så löser JFB´n. Har inte haft detta problem innan, enbart askskrapar strulet som så många här har haft. Har sen start 2007 av brännare å panna inte bytt nån del alls i anläggningen. Fick lära mig den dyra vägen att pannan inte kan fylla ett badkar (160 L) utan paus eller hjälp av en VV-beredare. Nån som känner att de har en aning om vad som kan ha hänt?Mitt första inlägg,så jag uppskattar tips om jag gjort nåt fel nu 8)
Janfire NH 2007+vedsolspannan+ veckomagasin,neova 8mm pellets,
6 kW elpatron,1½-plan på 180m2
träfasad,byggt 2006/07
Björne
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 28 sep, 2006 14:29

Inlägg av Björne »

de kan ju vara spiralen som börjar bli avbränd och har kontakt med jord? kolla den fysiskt och mät upp resistansen i den.
ett alternativ kan ju vara att koppla bort den och köra en uppstart, (givetvis kommer ju inte brännaren tända men) och på så sätt kontrollera om de är elspiralen som e paj.
Nibe City -02, Janfire Flex -a -03 och danfoss shuntautomatik.
170m2 tegelhus i 2plan + 80% uppvärmd källare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag röster på Björnes förslag.

Kopplar du bort spiralen kan du även dra av ena ledningen till doseringsmotorn, då spills ingen pellets under testen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Nestor
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 03 jan, 2011 19:48
Ort: Kristianstad

Inlägg av Nestor »

Tackar för de snabba svaren! Har letat på forumet om liknande problem och misstänkte spiralen,men tyckte det var lika bra att kolla med folk som vet :D
Janfire NH 2007+vedsolspannan+ veckomagasin,neova 8mm pellets,
6 kW elpatron,1½-plan på 180m2
träfasad,byggt 2006/07
Skriv svar