Vad kostade pulsonexen när den kom?
Vad kostade pulsonexen när den kom?
Och hur bra är den? Säkert var den dyr då. Men idag är nog ingen glad över den. Har den nått att lära en pannbyggare? Har den efterbrännare tex?
Googlar lite. Är den verkligen skorstenslös? Inga avgaser?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Re: Vad kostade pulsonexen när den kom?
Som Bebop säger är den inte skorstenslös, men har så låga avgastemperaturer att man behöver en egen slang i skorstenen - alternativt en rostfri skorsten. Men fråga Pulsonex själv: http://www.pulsonex.se/index2.htmlrod02 skrev:Och hur bra är den? Säkert var den dyr då. Men idag är nog ingen glad över den. Har den nått att lära en pannbyggare? Har den efterbrännare tex?
De existerar fortfarande som jag kan förstå och det skall eftersom det ser ut fortfarande gå att beställa nya Pulsonex pannor

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Jag skulle tro 5 - 10 % i förhållande till en CTC 1200 med standard turbulatorer, och 0 - 5 % i förhållande till samma med turbulatorer för kondenserande drift. Fortfarande rätt så dyr eldning, men bekvämare än pellets.
Ett tanke exeperiment: Villan behöver 20 000 kWh. Normal oljepanna med ouppvärmd oljebrännare behöver då tillföras 23 000 kWh till ett pris av 1,20 kronor per kWh - alltså 27 600 kronor. Samma panna med kondenserande drift och uppvärmd brännare kring 24 000 kronor - Pulsonexen ligger kring 24 000 kronor med i detta exempel
Ett tanke exeperiment: Villan behöver 20 000 kWh. Normal oljepanna med ouppvärmd oljebrännare behöver då tillföras 23 000 kWh till ett pris av 1,20 kronor per kWh - alltså 27 600 kronor. Samma panna med kondenserande drift och uppvärmd brännare kring 24 000 kronor - Pulsonexen ligger kring 24 000 kronor med i detta exempel

Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
-
- Lärjunge!
Det är ju inte för inte som killen arbeta på Preem.rod02 skrev:Har kollat deras sida. Intressant läsning om "varför olja". Hur mycket spar en sådan panna?
1. Inflationen är den samma oavsett olja eller el. Men den är ju ett måste för att se vad eldningen kostar säg 10 år framöver. Prisstegringen är ju en annan femma.Roland Jonsson VVS ingenjör och energirådgivare på Preem menar att det inte finns några skäl över huvud taget. Vare sig ekonomiska eller miljömässiga, att konvertera bort oljan, till förmån för el eller värmepump. Han framhåller att många av de kalkyler som görs är helt eller delvis missvisande. Till exempel när man räknar in förväntad inflation, istället för att göra det enda säkra och utgå från dagens priser. Ett annat ”misstag” i kalkyler, som Roland Jonsson pekar på, är att man inte tar hänsyn till temperaturen i pannrummet och pannans belastning som ger olika verkningsgrader. Ofta ”glömmer” man i glädjekalkyler för exempelvis värmepumpar att lägga till kostnaderna för uppvärmning av ett tomt kallt pannrum efter att oljepannan monterats bort.
2. Är det inte olja som värmer upp pannrummet ändå? Bjuder Preem på den oljan. Nej inte direkt. Att en värmepump har hög verkningsgrad ser Roland som något negativ mao.
Detta är sant. Men en VP och direktel är ju inte direkt samma sak.Många beräkningar görs där man kan låta bli att tro att man av någon anledning medvetet klassar ner på oljan. Den har haft en stabil prisnivå medan elpriserna ökat kraftigt sedan förra sommaren. Att då som många har gjort, byta från olja till el, är naturligtvis helt oekonomiskt.
Vad det gäller kalkylen så utelämnar den så många parametrar att det är omöjligt att säga något om den öht. förutom att jag inte tror ett dugg på den.
Ett är dock säkert och det är att murstocken kommer att bli kallare med VP.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Men nu sitter jag med en fråga: Alla tjatar om kall murstock och utebliven eller starkt försämrat självdragsventilation, men om man tar lite av den besparing man får av värmepumpen, och bygger in ett mekaniskt ventilationssystem med värmeåtervinning på mellan ut och ingående luftström, skulle man inte då både får bättre bokomfort och undvika "sjuka hus syndromen"? Man kunde, åtminstone för större bostäder, kanske även tänka sig frånluftsvärmepump som komplement?
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Ja den reklamen var minst lika felaktig som figuranterna i den ser dumma ut.
Om man sparar någon procents verkningsgrad genom kondensernde drift med en oljepanna har man ändå de cancerogena miljögifterna kvar som i detta fall släpps ut i höjd med där folk går.
Experimentet med KMP Drag kondenserande drift är avslutat just av denna orsak, miljöskäl.
Att olja och kol är en negativ miljöbelastning gentemot reproducerbart bränsle som ved och pellets kringgår man med rent imbecillt svammel.
Ja till och med är alltså oljeeldning mindre klimatskadligt än vattenkraft och kärnkraft.
Antagligen har pulsonexfabriken övertagits i sin helhet av samma skäggiga shejk som övertog OK:s raffinaderi och eldningsoljehantering i samband med bildandet av OKQ8. Det som nu kallas Preem och ägs av denna shejk.
Betecknande är att ingen återförsäljare vill vara med och bli utskämd.
De stackare som lurats av dessa utländska bedragare och för dyra pengar köpt en pulsonexpanna kan inte ens få tillbaka ett par tusenlappar genom att sälja eländet som pelletspanna.
På sätt och vis kändes väl reklamen för Sverigebrännaren mer hederlig.
Om man sparar någon procents verkningsgrad genom kondensernde drift med en oljepanna har man ändå de cancerogena miljögifterna kvar som i detta fall släpps ut i höjd med där folk går.
Experimentet med KMP Drag kondenserande drift är avslutat just av denna orsak, miljöskäl.
Att olja och kol är en negativ miljöbelastning gentemot reproducerbart bränsle som ved och pellets kringgår man med rent imbecillt svammel.
Ja till och med är alltså oljeeldning mindre klimatskadligt än vattenkraft och kärnkraft.
Antagligen har pulsonexfabriken övertagits i sin helhet av samma skäggiga shejk som övertog OK:s raffinaderi och eldningsoljehantering i samband med bildandet av OKQ8. Det som nu kallas Preem och ägs av denna shejk.
Betecknande är att ingen återförsäljare vill vara med och bli utskämd.
De stackare som lurats av dessa utländska bedragare och för dyra pengar köpt en pulsonexpanna kan inte ens få tillbaka ett par tusenlappar genom att sälja eländet som pelletspanna.
På sätt och vis kändes väl reklamen för Sverigebrännaren mer hederlig.

Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
-
- Lärjunge!
Jo absolut. Problemet är oftast att det kostar en del med ett återvinningssystem. Speciellt om man måste dra alla kanaler i två våningsplan. Men jag har inte räknat närmare på det så jag kan inte gå i god för det. Jag hade nog satsat på en rejäl kamin för vinsten istället. 

Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Har själv satt in ett FTX i min kåk. Tro mig, jag vart REJÄLT överaskad av vilken skillnad det vart. Trots att jag var hyfsat insatt i det hela. Kort sagt, självdrag suger... (f'låt
)
Komfortmässigt rekommenderar jag det starkt. Det är ju inte bara att det nu alltid är fräsch luft, ingen instängd lukt i sovrummet på morgonen (något jag inte ens var medveten om att vi hade innan). Slipper kallras från friskluftsventiler är ju också ett klart plus med -20° ute.
Och med en liten bebis hemma börjar man ju också tänka på det där med sjuka hus, färger och byggnadsmaterial som avger diverse otrevligheter. Så allt som allt känns det som vi gjorde rätt att installera FTXet.
Tror dock inte det finns någon ekonomi i det hela. Bara inköp av material vart ganska många tusenlappar. Och trots återvinning så skall man komma ihåg att normenlig ventilation är många luftombyten fler än vad självdrag någonsin ger. Sen tillkommer kostnad för filterbyte varje år.

Komfortmässigt rekommenderar jag det starkt. Det är ju inte bara att det nu alltid är fräsch luft, ingen instängd lukt i sovrummet på morgonen (något jag inte ens var medveten om att vi hade innan). Slipper kallras från friskluftsventiler är ju också ett klart plus med -20° ute.
Och med en liten bebis hemma börjar man ju också tänka på det där med sjuka hus, färger och byggnadsmaterial som avger diverse otrevligheter. Så allt som allt känns det som vi gjorde rätt att installera FTXet.
Tror dock inte det finns någon ekonomi i det hela. Bara inköp av material vart ganska många tusenlappar. Och trots återvinning så skall man komma ihåg att normenlig ventilation är många luftombyten fler än vad självdrag någonsin ger. Sen tillkommer kostnad för filterbyte varje år.
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Nja, jag vet inte det, Micke C. Enbart om du slipper sjuka hus syndromen, så ser du väl break even. Kanske spar du sjukdagar, som gör några kronor. Kanske undviker, i ditt och många andras fall, barnen allergiska åkommor vilket kommer att kosta dem multum som vuxna. Så om det inte finns någon direkt ekonomi i det som säger att man tjänat hem så och så mycket från tidpunkt A till tidpunkt B, så kanske det ändå går break-even på sparade kostnader till sjukfrånvaro, läkare och medicin som brukar följa med sjuka hus syndromen.
Nästa huset jag skaffar, kanske jag kommer att förse med mekanisk ventilation eftersom det också gör att man kan slippa vara bunden till enbart eld och svavel för att ha dräglig ventilation
Nästa huset jag skaffar, kanske jag kommer att förse med mekanisk ventilation eftersom det också gör att man kan slippa vara bunden till enbart eld och svavel för att ha dräglig ventilation

Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25