NH brännaren dör

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
mno
Ungskog

NH brännaren dör

Inlägg av mno »

Hej,

Jag har en NH brännare och en Janfire Combifire panna, nu har brännaren dött. Servicekillen var här och bytte ut hela databoxen samt automatsäkringen, då startade brännaren upp igen men nu vill den inte mer. Brännaren startar upp om man startar om pannan men så fort den börjar värma så stänger den av sig, likaså när den har kallat på pellets via externskruven, så fort pelletsen är påfylld och nivågivaren slår ifrån så dör brännaren, den nya brännaren har v2.10. Är programvaran felaktig? Är det fel på pannans program??? Någon som har någon ide???

//Mats
Janfire NH med Combifire panna, bulkförråd ~5 ton (driftsatt aug -06), luft/luft värmepump (-04)som värmer totalt 122+122kvm.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

V 2.10 är definitivt OK (tro mig, jag VET!), ingen programvara får brännaren att släckas!

Panna svarar jag dock inte för alls!

Men när du skriver "dör den", menar du då att den släcker helt eller vad?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
mno
Ungskog

Inlägg av mno »

Jag misstänkte att programvaran var OK :-).

Det verkar som den har tappat kopplingen mot pannan, även om pannan är 80gr så startar brännaren igång om jag stänger av och sätter på brännaren via pannan (normalt brukar den bara starta upp och sätta sig i stand by läge, nu vill den dra igång uppvärmning trots tillräklig temp i pannan), dock så fort den matar på pellets från externskruven eller liknande så "dör" brännaren helt dvs den stänger av sig. Jag kan sedan starta upp brännaren via av/på på pannan men så fort någon signal tycks komma t.ex. pelletsmatning, askskrapning etc så dör pannan när den sekvensen är avklarad.
Janfire NH med Combifire panna, bulkförråd ~5 ton (driftsatt aug -06), luft/luft värmepump (-04)som värmer totalt 122+122kvm.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Det låter omedelbart som att pannans styrning inte mår alldeles bra, speciellt när brännaren kan starta fastän termostaten borde meddela "rikligt varm" från pannan.
Är inte PK!
mno
Ungskog

Inlägg av mno »

Jag har snackat med min installatör, så de skulle prata med Janfire och fokusera på pannan, vi får se vad de kommer fram till, de trodde på kretskortet...

Hittils denna månad har jag bytt ut brännarkoppen, lagringen på internskruven, automatsäkringen samt databoxen på brännaren, så jag hoppas det tar slut snart...
mno
Ungskog

Inlägg av mno »

Tydligen påstås det att det inte är fel på pannan heller, har dock brännt ytterliggare en box i min NH. Nu påstås det att det troligtvis är krypströmmar från fläkten som slår ut brännaren och en extra jordkabel ska installeras, vad tror du om det?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Krypströmmar från fläkten? I en NH? Den är 24V driven och helt av plast.

Men jordkabeln kan definitivt vara en bra idé, från de första versioner av styrenheten till nu har det hänt en ändring med detta och jordkabeln vill definitivt vara en bra grej (läs: nödvändig!).

Men det beror inte på krypströmmar från fläkten men på allmän instrålning av elektriska störningar från all kablage samt ändringen om det är en ganska ny version styrbox som finns i numera.

I min naivitet trodde jag att installatören hade koll nog att installera denna jordning i samband med bytet av styrenhet... h*n har nog bara glömt den *host*
Är inte PK!
mno
Ungskog

Inlägg av mno »

Min installatör har nog inte riktigt allt klart för sig... :-). Han skulle komma i em, hoppas att det kan lösa sig med jordkabeln då, tack för svaret, jag återkopplar när jag vet hur dagens övning har gått.
mno
Ungskog

Inlägg av mno »

Nu har servicekillen varit här, och hans chef likaså. Brännaren vill inte köra längre än till 1min uppstart, efter det dör den helt och startar om, efter en del mätande så kopplade vi bord tändspiralen (som vi bytte ut nov -08) och då kör han hela uppstarten givetvis utan starta på riktigt. Vi bytte då ut tändspiralen och starta om, och då var displayen död... Vi koppla då förbi pannans styrning så att enbart ström gick till brännaren, ingen förbättring dock, så nu ska hela skiten skickas till Janfire så får vi se vad de kommer fram till. Vi ringde givetvis supporten på Janfire oxå, men de slutade 12!

Fortsättning följer...
mno
Ungskog

Inlägg av mno »

Hej,

Nu har bränanren startat igen, efter att ha varit på Janfire 10 dagar. De hittade inget fel, men bytte ut allt kablage i brännare samt tempgivaren i fallröret, nu får vi hoppas att det går ett tag (allt utom skalet är i princip utbytt).
LynxX
Fröträd

Inlägg av LynxX »

hihi - Ja, de tar inte ansvar för sina prylar helt enkelt. Jag funderar på att skicka tillbaka min brännare bara för att jag kan ... eller skall vi slå oss ihop och påkalla ARN?? Jag är övertygad om att det finns fler som har problem både med dålig kvalité på styrboxar som borde hålla i mer än dryga 3 år och mekanik som kärvar....
Janfire Pelletspanna med automatisk spaksotning
Janfire NH S/N 055014 FW1.20F -aka- 1.22
Janfire Pellistore
Danfoss shuntautomatik och reglersystem - DIY - 16/21 °C.
Värmer 200 kvm
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

Vad menar du Lynxx med att de inte tar ansvar för sina prylar ?
Nedanstående tolkar iaf jag som att de tagit ansvar och gjort en REJÄL reparation....
mno skrev:Hej,

Nu har bränanren startat igen, efter att ha varit på Janfire 10 dagar. De hittade inget fel, men bytte ut allt kablage i brännare samt tempgivaren i fallröret, nu får vi hoppas att det går ett tag (allt utom skalet är i princip utbytt).
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Skriv svar