Installerad hösten 2001.
Tyvärr renoverade sotaren skorstenen med Furanflex och pannan fick betydligt sämre drag, gränsfall till för dåligt.
Från början hade jag stora problem med att ena automatsäkringen löste ofta när brännaren släckte. Om jag kommer ihåg rätt är den till elspiralen så resultatet blev att brännaren inte startade igen. Anledningen var det dåliga draget som gjorde att för mycket eftervärme gick bakvägen. En automatsäkring har ju en bimetallfjäder, så den löste på temperatur, inte på överström. Efter montering av vanlig glasrörssäkring var det problemet löst.
Det dåliga draget har också medfört att brännaren ibland har nödstannat om skorstenen har varit utkyld.
Brännaren har även stannat efter ungefär 5-7 dagar eftersom det bildades en kaka i brännarkoppen som brännaren inte klarade att tända igenom. Jag har därför låtit brännaren gå tills den stannar. Då har jag sotat ur den och startat om.
Jag har inte kört brännaren på sommaren utan endast när det behövs för uppvärmningen.
Nu i höst havererade Furanflex-slangen i skorstenen efter 7 år och jag har nu byggt om och installerat en rostfri rökkanal istället och nu är det nästan för mycket drag.
Brännaren har i sommar varit in på sin första service efter att den i våras inte tände längre. Det var styrningen till fläkten som hade pajjat. Rosterplåten var sönderbränd och byttes. Även slangen från externskruven behövde bytas.
Inte så mycket service på 7 år.