PM:a Olle45 här på forumet,så hjälper han dig att anpassa rätt dragbegränsare,efter uppgifter från dig.
Här ser du lite exempel på hans sortiment.
http://www.transtemper.se/newlook/index ... group=2000
Menar du att du vill ta bort lågfart,för att bara köra på hög?
Låg går ej att justera separat,utan är anpassad efter hur hög ställs in.
Har du manual till brännaren?
Här kan du läsa lite också.
http://www.johnson-pump.com/tigerholm/T ... sersSV.pdf
Rök vid uppstart?
Hej!
Min erfarenhet med denna brännaren säger mig som nog sagts innan:
1. Undvik andra startdosen... kommer den så poffar det gärna
2. Se till att pannan är välsotad, finns det något ställe som dekat igen så kommer röken. Jag hade en lucka i min panna som jag inte kände till
(nu gör jag det).
Dragbegränsare är säkert mycket bra men de problemen du beskriver har inte jag efter justerad startdos och sotad panna. (Jag måste flutta rören för att få dit dragbegränsaren så det har inte blivit av).
/NRG
Min erfarenhet med denna brännaren säger mig som nog sagts innan:
1. Undvik andra startdosen... kommer den så poffar det gärna
2. Se till att pannan är välsotad, finns det något ställe som dekat igen så kommer röken. Jag hade en lucka i min panna som jag inte kände till

Dragbegränsare är säkert mycket bra men de problemen du beskriver har inte jag efter justerad startdos och sotad panna. (Jag måste flutta rören för att få dit dragbegränsaren så det har inte blivit av).
/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
Nya stopp.. startdosen blev för liten så jag skruvade upp den. Funkade ett tag men nu har den börjat stanna på lågeffektläge?ublegend skrev:Tack för alla tips.. skruvade ner startdos och öppnade sotluckan lite mer.. så det har funkat sedan dess.
Fick erbjudande om fjärrvärme kanske läge att ge upp pellets?
PX21 Fågelfors Pellets
liten 40-talsvilla på 64kvm + 64 källare bytt från olja. Utbyggd nu 104kvm vattenburen golvvärme i nya delen.
liten 40-talsvilla på 64kvm + 64 källare bytt från olja. Utbyggd nu 104kvm vattenburen golvvärme i nya delen.
För att du skall få rätt,så får du mäta upp grunddoseringar på start och driftdos.
Har du för dålig matning till hög så blir också låg för dålig och då slocknar den om det är bra drag i pannan samtidigt.Ta bort byglingen till låg och kör bara på hög,så blir det bättre.
Mät upp startdos till 3-3,5 dl och när den går i hög,så mät upp 450-500gr/10min och fläkt på 180-200V.Då bör du ha en grundinställning.
Har du för dålig matning till hög så blir också låg för dålig och då slocknar den om det är bra drag i pannan samtidigt.Ta bort byglingen till låg och kör bara på hög,så blir det bättre.
Mät upp startdos till 3-3,5 dl och när den går i hög,så mät upp 450-500gr/10min och fläkt på 180-200V.Då bör du ha en grundinställning.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
har ju funkat bra nästan två år förut.. även över förra vintern. Kan inte påminna mig att den strulade så här mycket då. Skruvade upp bränslemängden lite, får se om det hjälper.Taxen skrev:Ta bort byglingen till låg och kör bara på hög,så blir det bättre.
PX21 Fågelfors Pellets