Bioline 20 och Ctc 265-panna
Bioline 20 och Ctc 265-panna
Hejsan, har flugit runt lite på detta forum och har fått mycket hjälp inom pelletseldning. Men som sagt så är jag väldigt ny inom detta och skulle gärna vilja få lite mer information om hur man ska göra/tänka när man ska optimera sin anläggning.
Jag har som sagt en Bioline 20 med en gammal Ctc 265-panna. Just nu är det extremt kall i västsverige. Igår hade jag -21 grader hemma, så pelletsförrådet börjar gå åt :wink: Den förra ägaren verkade inte ha så mycket koll på anläggningen utan han bara körde. Men jag skulle gärna vilja lära mig hur man optimerar den, kontrollerar att den går på bästa sätt för att kunna köra den så ekonomiskt som möjligt. Det skulle vara intressant att veta vad NI har för inställningar på era anläggningar, om det är någon som har en liknande anläggning d.v.s. Jag har ett välisolerat hus, så även om det är såpass kallt ute så kan jag med lätthet hålla 20 grader inomhus, det går ca 2 säckar/dygn. Jag sitter just nu på jobbet så jag kan inte skriva ut mina inställningar, men det hade varit intressant att se vad vilka inställningar ni kör med...
Jag vet iaf att jag kör med 70% matning och ett uppvärmningsspann på 70 - 80 grader. Har dragbegränsaren på rökröret/skorstenen.
Återkommer med mera inställningar till eftermiddagen.
Mvh.
Jag har som sagt en Bioline 20 med en gammal Ctc 265-panna. Just nu är det extremt kall i västsverige. Igår hade jag -21 grader hemma, så pelletsförrådet börjar gå åt :wink: Den förra ägaren verkade inte ha så mycket koll på anläggningen utan han bara körde. Men jag skulle gärna vilja lära mig hur man optimerar den, kontrollerar att den går på bästa sätt för att kunna köra den så ekonomiskt som möjligt. Det skulle vara intressant att veta vad NI har för inställningar på era anläggningar, om det är någon som har en liknande anläggning d.v.s. Jag har ett välisolerat hus, så även om det är såpass kallt ute så kan jag med lätthet hålla 20 grader inomhus, det går ca 2 säckar/dygn. Jag sitter just nu på jobbet så jag kan inte skriva ut mina inställningar, men det hade varit intressant att se vad vilka inställningar ni kör med...
Jag vet iaf att jag kör med 70% matning och ett uppvärmningsspann på 70 - 80 grader. Har dragbegränsaren på rökröret/skorstenen.
Återkommer med mera inställningar till eftermiddagen.
Mvh.
Om brännaren kan jag inte säga något men pannan ar jag kollat en del på. Jag har testat att köra olika effektnivåer på den för att se vilket effektområden den kan klara och för mig gäller det 7-12kW, vid 12kW börjar rökgastemperaturen att sticka iväg, vid 15kW är den kännbar hög och vid 18kW är det ett problem.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Vill du lära dig mer om brännaren,så finns dessa fina filmer
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=10892

http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=10892
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Nice tackar. Nu vet jag inte vad alla saker heter, men jag måste ju ha någon typ av shunt på pannan, är det bättre att reglera värmen där än på elementen??
Sen så finns det en fin liten grej som inte är installerad hos oss, den förra ägaren hade inte gjort det. Det är en tempgivare som man ska hänga upp i huset för att pannan själv ska reglera utefter vilken temp som önskas, alltså en styrning. Är det ekonomiskt att köra efter detta och vad heter denna sak??
Sen så finns det en fin liten grej som inte är installerad hos oss, den förra ägaren hade inte gjort det. Det är en tempgivare som man ska hänga upp i huset för att pannan själv ska reglera utefter vilken temp som önskas, alltså en styrning. Är det ekonomiskt att köra efter detta och vad heter denna sak??
Jo,en shuntstyrning kan spara bränsle och du får bättre komfort inne.Du slipper att springa ner i pannrummet och justera för hand.
Gå in på denna sida och klicka sen på - värme - reglersystem.
Där hittar du bl.a.ERA-10 RS,som många berömmer här på forumet.
http://www.rinkabyror.se/
Gå in på denna sida och klicka sen på - värme - reglersystem.
Där hittar du bl.a.ERA-10 RS,som många berömmer här på forumet.
http://www.rinkabyror.se/
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Nja... det är ju en sanning med modifikationer...
En shuntstyrning kan löna sig, dels ekonomisk och dels komfortmäsigt - om det inte finns termostatvred på elementen! Är det sådana på alla element är vinsten obetydligt och komfortförbättring icke existerande.
Det finns fördelar och nackdelar med båda och kunde man samköra dessa två system ville det vara perfekt men var isär sköter de jobbet bra.
En shuntstyring med innesensor är bra - om man har ett "representativt" rum som temperaturen kan regleras efter och resten av huset snällt följer detta, det kan alltså bli mycket trillande på alla lägen innan det är perfekt och har man ett hus med stora skillnader vid infallade solljus osv kan det bli mycket svårt att få en shuntstyrning att fungera bra
Man kan se en shuntstyrning med innesensor som ett element med termostatventil, det är bara det att hela huset regleras som ete helt element.
Termostatvred på elementen reglerar däremot varje rum för sig och vilket av dessa lösningar som är bäst beror på hus & livsmönster.
En shuntstyrning kan löna sig, dels ekonomisk och dels komfortmäsigt - om det inte finns termostatvred på elementen! Är det sådana på alla element är vinsten obetydligt och komfortförbättring icke existerande.
Det finns fördelar och nackdelar med båda och kunde man samköra dessa två system ville det vara perfekt men var isär sköter de jobbet bra.
En shuntstyring med innesensor är bra - om man har ett "representativt" rum som temperaturen kan regleras efter och resten av huset snällt följer detta, det kan alltså bli mycket trillande på alla lägen innan det är perfekt och har man ett hus med stora skillnader vid infallade solljus osv kan det bli mycket svårt att få en shuntstyrning att fungera bra
Man kan se en shuntstyrning med innesensor som ett element med termostatventil, det är bara det att hela huset regleras som ete helt element.
Termostatvred på elementen reglerar däremot varje rum för sig och vilket av dessa lösningar som är bäst beror på hus & livsmönster.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 360
- Blev medlem: tis 14 okt, 2008 21:41
- Ort: Bollebygd, 4mil till Göteborg
Du vet det säker redan ankan men 2 säck/dygn vid våra temperaturer är riktigt bra redan 

CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt