Trimning av brännare
Trimning av brännare
Hej! Är ny medlem i detta intressanta forum. Jag har några frågor om brännare o panna. Jag har en px21 brännare i en ctc1100 ekonomi-panna. En kombination som jag efter lästa inlägg förstått inte är den bästa men det var det som fanns i huset när vi flyttade in. Strax efter inflytt så dog brännaren o jag bytte glödstift i den. Samtidigt hade jag en likadan brännare i gamla huset som jag tillfälligt satt in i ctc-pannan. Min pelletsreparatör sa att det inte spelar nån roll vilken brännare jag använder så jag lät den här sitta kvar. Sedan provade jag brännaren med nybytt stift i gamla huset men den stannade bara och fick inte upp värmen heller. Fick tappa ur systemet på vatten o låta det stå över vintern. Samtidigt som brännaren i det nya huset (som jag tog från det gamla huset) bränner så det susar i rören. Rökgastempen låg på ca 310 direkt efter pannan så jag stoppade i den nionde (av nio möjliga) turbulatorn och fick ner tempen till 220. MEN då brann matarslangen av plast upp så jag fick ta hit min pelletsreparatör. Han tog bort TRE turbulatorer och nu är rökgastempen på 420!!! Detta bör ju vara ganska oekonomiskt? Huset är på 114 kvm o det går vid 6-7 minusgrader ca 2,25 säckar pellets/dygn (ca36 kg). Låter detta vettigt eller bör/kan jag trimma ner brännaren eller göra något annat?
cTc 1100 Miljö, KMP PX21, Tigex 25
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Här är det något som är riktigt fel. Det är en PX21 du kör? Enligt CTC så skall rökgastemperaturen vara kring 301 grader vid 35 kW!!!
drift med 7 turbulatorer, vid 25 kW skall den vara kring 241 grader. Snälla någon
Brännaren ger, om jag inte är totalt ute och cyklar, över 40 kW. Så här måste effekten halveras för att du inte skall elda plånbok och murstock sönder och samman. Försök få hem en annan pelletsgubbe för att kontrollera, därför att din nuvarande verkar inte ha koll på vad han gör.
Här är en beskrivning av hur du trimmar in brännaren: http://195.198.92.151/ariterm/PX21Anv_SE_%20060801.pdf
Jag vet inte om detta är rätt årmodell, men det ger åtminstone en fingervisning om hur det skall gå till.

Brännaren ger, om jag inte är totalt ute och cyklar, över 40 kW. Så här måste effekten halveras för att du inte skall elda plånbok och murstock sönder och samman. Försök få hem en annan pelletsgubbe för att kontrollera, därför att din nuvarande verkar inte ha koll på vad han gör.
Här är en beskrivning av hur du trimmar in brännaren: http://195.198.92.151/ariterm/PX21Anv_SE_%20060801.pdf
Jag vet inte om detta är rätt årmodell, men det ger åtminstone en fingervisning om hur det skall gå till.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Rekommenderar en uppgradering av tändningen (till varmluftständning) och intrimningenslättheten?..
http://www.pelletsbilen.se/butiken/30-t ... essor.html (Har även en ännu nyare modernare variant av tändelement/tändmodul... Fast då kan du lika bra köpa nån nyare än din nuvarande neandertalare" :)Fast jag vet Zigge dom är evighetsmaskiner dom fina gulingarna" jag vet! Fast ibland måste man uppgradera som man gör i datavärlden också Och jag vet varje gång nåt gammalt skall slängas så blir det en separationsångest(Själv så kommer jag knappt in i källaren/pannrummet utan machetesen
... Den är ju digital nu för tiden Px-22... Her name" 
Skulle tippa på att du kör full sula på brännaren? Gå in på PX-21 sidan och checka inställningen/matning mm
http://www.pelletsbilen.se/butiken/30-t ... essor.html (Har även en ännu nyare modernare variant av tändelement/tändmodul... Fast då kan du lika bra köpa nån nyare än din nuvarande neandertalare" :)Fast jag vet Zigge dom är evighetsmaskiner dom fina gulingarna" jag vet! Fast ibland måste man uppgradera som man gör i datavärlden också Och jag vet varje gång nåt gammalt skall slängas så blir det en separationsångest(Själv så kommer jag knappt in i källaren/pannrummet utan machetesen

Skulle tippa på att du kör full sula på brännaren? Gå in på PX-21 sidan och checka inställningen/matning mm
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
-
- Prima virke
Oftast är det inget fel på brännaren,utan det är inställning av brännare och panna som behövs.
Vem kör en bil utan att göra service
Vem körde med choke fullt utdragen,på äldre bilar.
Det gäller att justera sin egna brännare efter de tips som redan finns här,eller upplysa om vad man gjort eller inte gjort.
Upplysningar som kan behövas är skorstenens längd,dragbegränsare o.s.v.
Vem kör en bil utan att göra service

Vem körde med choke fullt utdragen,på äldre bilar.
Det gäller att justera sin egna brännare efter de tips som redan finns här,eller upplysa om vad man gjort eller inte gjort.
Upplysningar som kan behövas är skorstenens längd,dragbegränsare o.s.v.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Här har du lite tips.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=11563
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=11563
Pelletseldare sen -00