Laxåpellets bildar slagg?

Skriv svar
Ulf Rasmusson
Energiprofet!

Laxåpellets bildar slagg?

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Hej Alla!
Undrar om fler har samma erfarenhet som jag vad gäller Laxåpellets. Kör utan underhållsfyr och får ändå en slaggbädd som täpper till lufthålen med sotande förbränning som följd. Ser ut som lavasten som man använder i akvariet och har vid olika leveranser blivit olika hård. Allt ifrån krossbar med fingrarna till hård som stål. Slår gnister om stämjärnet då rosterplåten skall rengöras. Precis innan körde jag med Derome och det var alltid en perfekt ren rosterplåt minimalt med beläggningar och inga igensatta hål. Räckte att lätt svepa över med stämjärnet så var plåten ren. Någon som känner igen sig?
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Låter som att du kör med luftöverskott, detta främjar sintring ganska mycket. Jag har inte kört Laxå på ett tag men har aldrig haft problem med dom tidigare.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Ulf Rasmusson
Energiprofet!

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Hej Alla!
Jag har en perfekt inställning av brännaren, men som förra gången jag prövade Laxå, så täpper den till lufthålen och bildar slagg som är hård som järn, och det slår gnistor om stämjärnet då man tar bort den eller snarare försöker ta bort den. Inte samma katastrof som senast, men ändå enormt störande. Efter 230 kg pellets, så var det bara tre hål i rosterplåten som var öppna för fläktluften. Allt blir ju sotigt och verkningsgraden blir ju låg. Hade Derome precis innan, och den var en dröm! Helt ren rosterplåt efter lång driftstid (4-5 veckor ibland), men ville ge Laxå en chans igen, då jag gillar den korta pelletsen som bara rinner igenom anläggningen.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

"Jag har en perfekt inställning av brännaren"
Och vad baserar du detta påstående på?

Jag har lambdastyrning på min brännare och det som gäller på morgonen gäller inte på kvällen så jag är "starkt tveksam" till att din inställning är perfekt!

Jag har loggning av alla lambda-styrda ändringar genom det senaste året ungefär och det är tydligt att se att det finns en rytm som bestäms av temperatur och bränsle så din "perfekta" inställning är definitivt inte perfekt!

Du har bytt bränsle, har du då fått justerat brännaren korrekt?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar