Jordfelsbrytare

Skriv svar
philippines
Frö

Jordfelsbrytare

Inlägg av philippines »

Hejsan! Igår efter uraskning så när jag startade om brännaren Ecotec A3 så löste jordfelsbrytaren ut många gånger. varje gång jag tryckte på startknappen så löste den ut. Ibland på en gång ibland tog det ett par minuter. till slut så funkade det. men vad kan det vara? Mvh Henrik.
Euronom A25 Ecotec A3
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Om startelementet sjunger på sista versen kan detta ske.

Nu vet jag inte om din brännare har startelement men jag tror det enl. din beskrivning.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Eftersom A3:an inte har startelement, så tror jag det antingen rör sig om att internmotorn börjar på att bli sliten. Det som sker är att motorn behöver extra ström för att komma igång - och då smäller skyddsbrytaren in och bryter strömmen. Kolla att alla axlingar i brännaren löper obehindrade. Kolla dessutom så att du inte har för mycket koksning i brännarkoppen eftersom detta är rena bromsbeläggningen. Kolla här på filmen om sotning av undermatad brännare: http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=11506

För insikt i hur brännarens inre fungerar, titta på denna om rengörning av internskruv och övertrycksrör: http://www.youtube.com/watch?v=65QMYEreWvY

Hoppas det kan vara till viss hjälp. Skulle det vara jordfel - vilket Athene strängeligen förbjuder, så måste du snabbast råd få hem en elektriker att fixa det :!:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

En överbelastat motor kan inte få ett jordfelsrelä att lösa ut om inte det sker en avledning till jord!

Sker det en avledning till jord är den mer eller mindre sönderbränd och det har inget med lager eller liknande att göra.

När det inte finns startelement och jordfelsreläet löser ut är det ett allvarligt fel som kunnig person måste åtgärda snarast.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Det kanske inte är jordfelsrelä som slår ut, men motorskyddsbrytaren?
Oavsett håller jag med dig om att detta nog är ett fall för elektriker.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar