2 pallar per månad???
Jag har just kollat min loggning och det blir till att varmhållningen av huset (20°C inne) vid -23°C ute ger ett effektbehov av 9,5kW (± lite) kontinuerlig effekt.
Med 4,8Wh/g blir det 1,979kg/timmen, på ett dygn blir det 47,5kg, alltså 2,96875 säck/dygn ~3 säck/dygn.
Så i mina ögon är det ett ganska lagom förbrukning, kan nog effektiviseras en del men i mitt fall ville detta betyda en ny, och mer effektiv, panna vilket ekonomin knappast bär i nuläget.
Med 4,8Wh/g blir det 1,979kg/timmen, på ett dygn blir det 47,5kg, alltså 2,96875 säck/dygn ~3 säck/dygn.
Så i mina ögon är det ett ganska lagom förbrukning, kan nog effektiviseras en del men i mitt fall ville detta betyda en ny, och mer effektiv, panna vilket ekonomin knappast bär i nuläget.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
-24 ute nu det gör nog att jag lägger in 4-6 lite större gratis vedklabbar ikväll
God jul på er!!Snart är skinkan klar...

God jul på er!!Snart är skinkan klar...
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Inte går väl brännaren hela tiden?rod02 skrev:Vad drar en PX20 om den går 24 timmar? 3kg/timme 72Kg/dygn. Kan det stämma?
När den har kommit upp i temp.så står den stilla sen kanske en timma,tills tempen sjunkit.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
-
- Lärjunge!
4 säckar i en gammal panna i ett gammalt hus är mycket rimligt vid -15 -20 grader, det ligger jag på. Den här vintern blir avskyvärd och årsbudgeten spricker med minst 2 pall, det blir en knaper semester i sommar! Trodde jag hade räknat fel första gången förrådet (11 säck) stog tomt inom 3 dygn men icke, så illa var det.
Men man ska komma ihåg att det hade inte kostat mindre för att du värmt med el, samma antal kwh förbrukas ju oavsett om du eldar med ved pellets eller el.
De flesta äldre anläggningar går säkert att trimma lite, det beror ju på hur angelägen den tidigare ägaren varit. Men man ska ju inte vänta sig några mirakel, 1 säcks minskning om dagen är drygt 30% och de kommer inte hända. Miraklena finns oftast snarare i huset att göra, isolering, fönster osv.
Men man ska komma ihåg att det hade inte kostat mindre för att du värmt med el, samma antal kwh förbrukas ju oavsett om du eldar med ved pellets eller el.
De flesta äldre anläggningar går säkert att trimma lite, det beror ju på hur angelägen den tidigare ägaren varit. Men man ska ju inte vänta sig några mirakel, 1 säcks minskning om dagen är drygt 30% och de kommer inte hända. Miraklena finns oftast snarare i huset att göra, isolering, fönster osv.
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
-
- Energiprofet!
Här gick det 240 kg från 19-26 / 12, dvs drygt 34kg/ dygn + 64kw, 12 tim elpatron( sotningsdags).Däremot hade jag en hel del oförbrända pellets i asklådan, som blir när pannan får gå mycket (- 26 i 2 nätter). Hoppas få ordning på det nu. Detta var den näst högsta förbrukningen sen jag började m pellets ( -95) . Högsta var en vecka förra vintern ( 272 kg)
Så det är väl bara att elda på och se glad ut. Pelletstillverkarna gör nog det iallafall.
Mvh Vatsug
Så det är väl bara att elda på och se glad ut. Pelletstillverkarna gör nog det iallafall.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör