Hjälp med krånglande pelletspanna =/

AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Ah, det hade ju varit perfekt.

Att shunten är fullt öppen, pannan går för fullt men når inte upp är ju precis vad problemet varit nästan hela dagen nu ju?

Nej jag vill nog inte veta när pelletsen tar slut ;) Ska mäta senare - kanske ;P

Jag hade utvattnet på 75 innan, men eftersom det bara stod och hackade på 70 - 72 panna och 68 - 70 utvatten så tänkte jag se om jag kan få den att (höjde ju igen med, till 65% matn) nå upp i börvärde vatten och sen börja öka på panntemp, och så innan den slår av öka börvärdet, och se vad som händer då.

TYp nu, nu var pannan 75 när jag gick och kollade pastan. Dvs ökat 1 grad sen sist. Ut 72(72). Så ökade ut till 73 nu får vi se.

Tillägg: Har tonat synglaset liiite sen höjningen. Om det är pga höjningen eller ackumulerad tid (dvs det hade tonat lite nu ändå) är ju en bra fråga.

Alldeles oavsett allt så den har INTE STANNAT på evigheeter ju. Och optovakten är kristallklar hela tiden. Det är en enorm framgång jmf med förr =)
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Du kan låta börvärdet/panntempen vara ställd på 85° hela tiden, Antingen orkar den upp o shunten stänger något annars står shunten helt öppen o pannan orkar inte upp i temp..
Orkar pannan inte upp i temp o shunten är fullt öppen är effekten för låg sett till vad huset behöver = för liten panna.. Men den ska kunna gå dygnet runt utan att sota el stanna, Det enda som händer är att du inte kommer nå full temp inne när det är som kallast
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Du bör ju med 65% matning ligga på ca 485 gram/10 min
Gör det de så har du drygt 12,8 kW uteffekt vilket gör att den bränner 70 kg/dygn om den går utan att stanna, Det skulle göra att du har pellets i ca 16 tim om den måste gå hela tiden o du har ca 3 säckar kvar..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Menade börvärdet på utvattnet. Det som hände var för övrigt att pannan tappade till 74.

Det som jag inte blir klok på är varför den har svårt komma upp i temp nu, när den klarat precis samma temp utan problem tidgare (inom den här trådens duration).

Nu-nu kan det ju vara pelletsen, men fortsätter det med ordinarie pellets känns det oförståeligt? Nu är ju kortet bytt så nu ska det ju inte kunna vara att den matar ojämnt eller liknande liksom. Och kan den ena dagen ska den ju kunna andra dagen liksom.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Jag skrev "du bör ju med 65% matning" men menade kör

Mäta upp vad den förbrukar med vågen..
Kan ju vara så att den går köra o har körts på högre effekt än du har nu oxå..

För som sagt om pannan inte sotar o går som den ska så är det vad den förbrukar som avgör vilken effekt den har o då är enda möjligheten att den går köra med mycket högre effekt än märkeffekten men jag kan garantera att verkningsgraden sjunker så mer värme går till kråkorna via skorsten då inte panna kan ta upp all värme..
Därimot så kan faktiskt motdragsluckan börja komma på tal om vi får den att gå som den ska nu, Har du för mycket drag så kan de göra att du får ut mindre effekt än vad som vore fallet med luckan..
T.ex du matar in 14 kW (486 gram/10 min) men har riktigt mycket drag o får 85% verkningsgrad då får du ut 11,9 kW till vattnet men om du hade mindre/rätt drag så kanske den ger 92% verkningsgrad vilket då skulle göra att du får ut med samma inställningar får ut 12,9 kW.. Det skulle då göra 1 kW extra o kan vara de lilla som fattas :wink:
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Enstaka mätning, 65% matning 476 gram/10 minuter.

Pannan har 'fastnat' på 75 grader panntemp, vilket iofs är ett steg framåt mot innan, men..
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

66% matning, 42% fläkt

Panna 83(85) och stiger.
Vatten 73(73)
Utetemp -20

=)
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Någonting säger mig att du antingen bör köpa en större panna, eller bättre: Isolera huset rejält. Detta verkar som min Villa Korsdrag. Tack och lov har jag en Viking Bio som är lätt att ställa in, tyvärr har jag radiatorer som inte är anpassade för det skick huset är i. Jag har panna som klarar av minst 30 kW pelletseffekt, medan radiatorkretsen är anpassad efter CTC 265:ans anemiska 12 kW uteffekt.

Men, det är snart förflutet. Om allt går som det skall, blir det en annan stöge nästa vinter. Innan dess, förhoppningsvis en sommar som stärker kropp och själ :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Ser ingen anledning att köpa en större panna när den här kan fungera som sagt.

Däremot vore tilläggsisolera bra, men det är tyvärr en ekonomisk fråga med.

Pannan når upp i temp - slår ifrån - startar om precis som den ska, och håller utvattentempen. Och jag har tagit av mig både raggsockorna, långkalsongerna och extratröjan =)
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

AlexandraW skrev:66% matning, 42% fläkt

Panna 83(85) och stiger.
Vatten 73(73)
Utetemp -20

=)
Nu börjar du nog ligga mot 14 kW inmatad effekt o närmare 13 kW ut, Då panntempen stiger fast du shuntar ut 73° så ger pannan iaf mer än radiatorerna vid den tempen.. :)
Hur är rökgastempen nu??
Sotar synglaset??

Kanske låta den pumpa ut 75° om det är kyligt inne än??
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Drar väl mer pellets shunta ut 75? ;) *snålalex* Tempen inne är fullt uthärdlig nu, var nyss barfota ut och kollade rökgastemp och lite kyligt golv i hallen, annars okej.

Rökgastemp 128 grader. Var 130 förut när jag fipplade i menyerna, men det är ett tag sen. Allt enligt den inte helt tillförlitliga mätaren.

Synglaset var tonat, inte mer än så. Gjorde ren det när jag ökade matningen, för att se vad som händer inatt med synglaset. (Och det sa slurp så försvann den aska som samlats i röret).

Jag provade btw med 43% fläkt först, men det 'for omkring' så mycket därinne och de glödande pelletsen 'dansade' i brännkoppen, så jag sänkte till 42% ganska direkt.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Helt rätt, Ser inte heller någon anledning att du ska byta panna el liknande om den klarar att hålla värmen men helt klart vore de ju inte fel med mer isolering o täta runt dörrar o fönster, Finns möjlighet att blåsa upp mer isolering på taket är det de som gör klart mest o till lägst kostnad om de är 1 alt 2 plans kåk..

Kommer bara din panna/brännare att börja fungera så har du bland dom bättre pannorna på marknaden o brännaren är väldigt lätt att justera om du bara får till värdena så den går som den ska, Du kommer bara att behöva mäta vad den förbrukar i framtiden o ev ändra matning vid byte av pellets.. Gärna fått köra pannan med mot rökgasinstrument o sedan kolla vad den förbrukar då kommer den alltid att vara bra justerad vid byte av pellets/ny leverans av pellet.. :D
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Glöm rökgastempen ovan!

Kom på att jag ju kunde kolla på givaren om det sotat.

Det var ett lager aska på givaren, dock fluffig aska, grå. Blåste på den så försvann all aska och den var helt ren under. Det är bra va, att askan var fluffig och inte 'satt fast'?

Dock behöver pannan nog sotas igen, iom aska på den? Ska försöka få till det på julafton som sagt.

Efter att ha blåst ren den och satt tillbaka den tyckte den 164 grader rökgas. Hur sant det är är ju en bra fråga, den är som sagt inte helt tillförlitlig den där, men.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ja det drar mer pellets om du ökar till 75° men har du redan varmt så behöver du inte öka heller, Kanske tom kan måsta sänka för det tar nog ett dygn innan tempen inne har stabiliserat sej om de varit lite utkylt..
Man får brassa på lite extra ett tag då :wink:

Du skulle haft en stektermometer som går till 200-300° o kollat :wink:
Finns en skruv på rökröret just utanför pannan som man stoppar in givaren i, Där stoppar man in sensorn till rökgasinstrument vid justering oxå..
Du ligger kanske runt 150-160° o då har du verkningsgrad på nära 90% om det är rätt bränsle/luft blandning :D
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Går det bra med vilken digital stektermometer som helst som klarar de temperaturerna? Isf kan jag ju försöka komma ihåg att köpa en sån innan jobbet imorgon.

Den kommer om väderprognosen är rätt att sänka utvattentempen automatiskt själv när vädret blir mildare, så kan jag ställa den mer 'rätt' imorgon när jag vaknar tänkte jag. Då borde värmen vara helt ikapp och varma golv osv också. Om pelletsen räcker då...
Skriv svar