Ny fläkt?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
callaway21
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 20 dec, 2010 13:55

Ny fläkt?

Inlägg av callaway21 »

Hej!
Har en A4a sen 2005 som har fungerat i stort sett perfekt sen jag köpte den. Har nu dock på senare tid fött en hel del oförbrända pellets i askluckan och funderar lite om det kan vara fläkten? Plockade väck primärringen och gjorde den kliniskt ren samt filade upp slitsarna igår. Blåste även rent fläkten med tryckluft så den blev som ny. När jag sedan startar så brinner det som fasen första timmarna men efter ett tag fylls koppen med pellets ända upp till kuggringen vilket gör att förbränningen blir sämre. Vad jag förstått ska det brinna strax under slitsarna i primärringen och inte så högt upp? Har inte ändrat några inställningar sen jag köpte den då den har tickat på som en klocka och därför är jag mycket konfunderad vad felet är...
Har haft samma pelletsleverantör i över 2 år så jag tror inte det är pelletsen.
Mycket tacksam för hjälp!
Mvh Magnus
Tommmy
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 24 apr, 2007 00:25
Ort: Hökerum

Inlägg av Tommmy »

Jag har också en a4 från 05, lagren i min fläkt tog slut och elden slocknade ofta det hjälpte inte att ta loss och göra rent fläkt och primärring, jag kollade runt och vad fläktar kostar och det varierar väldigt mycket i pris på dyraste stället kostade en fläkt 2100kr och billigast för exakt samma fläkt var på pell-kam där kostade den 720kr, nu efter fläktbytet brinner det för fullt igen.
Ecotec A4+Värmebaronen triomax
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Hur många driftstimmar har era brännare gått när fläkten börjar krångla?

Kan vara av intresse för många om den verka gå sönder vid ungefär samma antal driftstimmar.

Har själv en beg. Bioline sedan augusti och den börjar närma sig 2000 driftstimmar.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Tommmy
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 24 apr, 2007 00:25
Ort: Hökerum

Inlägg av Tommmy »

Jag fick byta fläkt i min a4 efter ca 7800 timmar, brännaren är från nov-05
Ecotec A4+Värmebaronen triomax
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Min är från -06 och har som jag skrev tidigare snart gått 2000 h. Då har jag lite kvar till 7800 h.

Om det skulle knipa så har jag kvar min gamla A3:a med en fungerande fläkt (samma modell som i A4:a/Bioline), dock med över 16000 driftstimmar.

Endera har fläktarna blivit sämre eller så har du haft otur......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Hero
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 29 dec, 2007 00:20
Ort: Tranemo

Inlägg av Hero »

Varför "flaxar" fläkten i varvtal vad är det bra för? Såg att det går att ändra "flaxningen" i inst-menyn vad är optimalt?
Ecotec A3-01 utbytt mot en A4-06 CTC 171B med påbyggd T-matic ERA 10 shuntstyrning veckoförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Det är EcoTec:s variant på "varvtalsstyrning" dvs låta fläkten blåsa olika mycket. Istället för att ge fläkten ett "jämnt" varvtal så pulserar man fullfartvärdet på fläkten.

Vet inte om detta är bättre/sämre eller enklare att utföra rent styrningsmässigt. Säkert någon annan som kan förklara detta bättre än vad jag har lyckats åstadkomma.

Hur mycket "flaxning" du skall ha beror på vilken effekt du vill att brännaren skall vara på.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
callaway21
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 20 dec, 2010 13:55

Inlägg av callaway21 »

Hej igen. Min a4 a har gått cirka 5000 timmar och som sagt fungerat fläckfritt fram till det började krångla. Rengjorde den i söndags och idag när jag rensade ut det jag kom åt genom askluckan fick jag ut en halv 10 litersspann med oförbrända pellets... :( Kan inte tänka mig att det har med pelletsmängd att göra då jag inte ändrat den. Däremot undrar jag vad "matningsjustering" som står under drifttemp betyder. Den stod på -8 sist jag kollade. Bra eller dåligt?
Tack för svaren förresten!
callaway21
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 20 dec, 2010 13:55

Inlägg av callaway21 »

Sådär! Då var fläkten bytt och allting fungerar perfekt! Kört i fem dagar nu och inte en enda oförbränd pellets, bara fin aska.
Beställde fläkten för 720 spänn från pellkam och det var exakt samma som satt i min A4:a. Sjukt va Ecotecåterförsäljarnas priser skiljer sig....
P.s Tack Tommmy för tipset!
Skriv svar