Kan jag koppla förbi flamvakten?
-
- Ungskog
Kan jag koppla förbi flamvakten?
Har jätteproblem nu med brännaren som stannar ideligen. De senaste dygnen har den stannat kanske 2 ggr per dygn, men nu verkar den inte ens vilja komma över i driftfas innan den väljer att stanna.
Jag har förstått att fotoresistorn (flamvakten) ska ge runt 3 V i drift. När jag mäter över flamvakten visar den 10 V, oavsett om brännarten är i drift eller ej. Möjligen går den ner ngn 10-dels volt.
Kan jag i väntan på ny resistor koppla förbi den på något sätt så brännaren kan fungera?
Hoppas på snabbt svar.
Jag har förstått att fotoresistorn (flamvakten) ska ge runt 3 V i drift. När jag mäter över flamvakten visar den 10 V, oavsett om brännarten är i drift eller ej. Möjligen går den ner ngn 10-dels volt.
Kan jag i väntan på ny resistor koppla förbi den på något sätt så brännaren kan fungera?
Hoppas på snabbt svar.
Om spänningen över flamvakten under drift ligger över 4,5VDC under mer än trettio sekunder så anser styrningen att det inte brinner och då får man stopp med röd lampa. I startfasen görs motsvarande mätning och då måste spänningen sjunka när pelletsen tänder, annars blir det stopp med röd lampa.
För att lura styrningen måste du ge den motsvarande signaler på något sätt.
Jag har också problem med min flamvakt för närvarande, men den ger mer normala värden än din verkar göra. Den ligger mer på gränsen så att säga (5 VDC vid helmörkt och ganska oförutsägbart mellan 3 och 5 VDC under drift). Så kan jag till exempel handköra genom att plocka ur flamvakten och rikta den mot taklampan för att lura styrningen när signalen blir för dålig. Men så kan man ju inte göra om den inte reagerar alls på ljus.
Då får man koppla in nåt som ger rätt motstånd, exakt hur vet jag inte. Oavsett så får man ingen automatik i det med mindre än att man bygger en ny flamvakt. Men för handkörning kan säkert ett motstånd eller en potentiometer med rätt värde ge resultat.
För att lura styrningen måste du ge den motsvarande signaler på något sätt.
Jag har också problem med min flamvakt för närvarande, men den ger mer normala värden än din verkar göra. Den ligger mer på gränsen så att säga (5 VDC vid helmörkt och ganska oförutsägbart mellan 3 och 5 VDC under drift). Så kan jag till exempel handköra genom att plocka ur flamvakten och rikta den mot taklampan för att lura styrningen när signalen blir för dålig. Men så kan man ju inte göra om den inte reagerar alls på ljus.
Då får man koppla in nåt som ger rätt motstånd, exakt hur vet jag inte. Oavsett så får man ingen automatik i det med mindre än att man bygger en ny flamvakt. Men för handkörning kan säkert ett motstånd eller en potentiometer med rätt värde ge resultat.
CTC 452B + KMP PX21
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Jag har varit inne på samma tankarna som Sork, men jag vågade bara inte skriva det. När det är ljust, så släpps ingen spänning genom - eller bara lite. Hur vore det med en av/på brytare? Man slår brytaren av när låga är etablerad och på efter ureldningsfasen? Jädrans bökigt, men åtminstone fryser man inte

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Ungefär så, fast tvärtom. Flamvakten har högt motstånd (släpper igenom lite ström) när det är mörkt, och när ljusstyrkan ökar så sjunker motståndet så att mer ström släpps igenom. Därav spänningsfallet på plinten.
Alltså kopplar man in ett motstånd med lämpligt värde och en strömbrytare. Strömbrytare av = ingen flamma, strömbrytare på = full brasa.
Alltså kopplar man in ett motstånd med lämpligt värde och en strömbrytare. Strömbrytare av = ingen flamma, strömbrytare på = full brasa.
CTC 452B + KMP PX21
Re: Kan jag koppla förbi flamvakten?
Har du provat att mäta på plinten med flamvakten urkopplad? Jag passade på att mäta på min igår när jag ändå var ute i pannrummet och meckade och det var som väntat exakt 5VDC. Jag har väldigt svårt att se att det skulle vara möjligt att mäta upp 10VDC om inte det är nåt fel på styrkortet, även om flamvakten är kass.cederbusch skrev:När jag mäter över flamvakten visar den 10 V, oavsett om brännarten är i drift eller ej. Möjligen går den ner ngn 10-dels volt.
Ja, jag har tillbringat lite för mycket tid i pannrummet på sistone, men vad gör man inte för att familjen ska slippa frysa. Det är ju ändå femton minus ute och då är det inte kul med brännarstrul.

CTC 452B + KMP PX21
-
- Ungskog