2 pallar per månad???

Henke.Schough
Späd planta

2 pallar per månad???

Inlägg av Henke.Schough »

Hej,

Jag och frugan har precis flyttat till hus med pelletspanna (kombi) och har nu kört några veckor, utan att göra/ändrat några inställningar.
http://hoppelajnen.se/2010/december/pel ... llets.html

Är det verkligen normalt att det ska gå åt ca 2 pallar (ca 3-3.5 säck per dygn) på en månad??? Då blir det ju billigare att köra på el?! Känns som att något är fel? :(

Vi askar ur pannan en gång i veckan.
Pellets från Stora Enso, 8 mm. Pannan är normalt på 70-80 grader.

Hjälp?!
johano
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av johano »

Tja, det beror ju lite på vad det är för panna, hur stort hus ni har, hur kallt/blåsigt det är ute, hur varmt ni har inne, hur mycket ni duschar&badar osv osv osv.

Men, som jämförelse: hos mig går det nu ganska exakt 2säckar/dygn när det är runt -8 i dygnsmedeltemp.

Vi är två vuxna & två barn så vi förbrukar mycket varmvatten. Vi värmer 140m2 (20grader) + källare 70m2 med (ca 17grader).

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Det är knappast billigare att köra på el om inte ni har ett synnerligt ineffektivt system eller inställningar som är mycket fel.

Saken är att de 3 kallaste månader på året kostar 50-55% av årets pelletsförbrukning och med denna vargavinter som det har rivstartat med kostar det mycket - just nu!

Jag startade min brännare 22 december 2005 och blev förfärat över takten som pelletsen gick åt med, räknade snabbt ut att jag ville vara tvungen att sälja huset ganska snart men härdade ut - och plötsligt minskade takten - kännbart, sedan avsevärd och till slut kom våren och det gick knappast åt något alls...

Skillnaden mellan oljan och pellets är att med pellets är man mer uppmärksam på hur mycket som går åt.

Förra vargavinter kostade mig ~35% mer pellets än en "vanlig" vinter vilket passar med att den var runt en månad längre än "normalt". I mitt fall är det "vanligt" med 8 pall/år, förra vargavinter kostade 11 pall och räknar man lite på det blir det runt 1,25-1,5 pall/månad under vintern i mitt hus som nog inte är så himla ringa med isolering.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Ser ut som en Janfire FlexA brännare i en CTC 171.
Förbrukningen beror väl av om det är Skanör elle Bastuträsk. Och så beror det av husets storlek och isolering.
Har här helt oisolerat trähus i mellansverige på 60+70 kvm med nattsänkning och dagsänkning i de rum ingen vistas. Har gått åt 52 säckar på 30 dagar nu senast och då har det varit kallt.
Kolla värmeledningsrören. Går de i ytterväggarna kan det bli stora förluster.
Är värmerören dragna inne i huset inte så stor fara. Dock kan en dragig trossbotten där kalluft utifrån får fritt spelrum också där ge förluster.

Billigare med el blir det inte om du menar elpatron i pannan. Idag är el ungefär dubbelt så dyrt per kilowatt än pellets.
Det måste till rent katastrofala förluster i det vattenburna systemet för att direktel via värmefäkt inne skulle bli billigare.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Henke.Schough
Späd planta

Tack för alla svar!
Många frågor blir det ju när man är ny på grejer. :)

Huset har en boyta på ca 130-140 kvm (1½ plan + källaren)... vi är 2 vuxna och 1 bebis på 15 månader.

Jag tror att rören går inne i huset, det ser så ut iaf. Vid besiktningen fick vid råd om att öka med ventiler för att huset skulle "andas" bättre, så det är nog rätt så bra isolerat.
simon.s
Fröträd

Inlägg av simon.s »

Värmer du en oisolerad källare med betonhålsten eller liknande, utan isolering så slukar det värme! Jag vet, gjorde det förra året. Då gick det 3 påsar om dagen som mest vid -15-20 grader.
Ulma brännare i en Diom EB1. Värmer 240 kvm , 130 kvm övervåning + 110 kvm källare. Blandat 2 och 3 glas, 19 radiatorer, shuntar max 46 gradit vatten. Toshiba luft/luft pump mot källaren samt Handöl insatskamin i vardagsrum.
Henke.Schough
Späd planta

Det är bara boningsytan som värms upp, vi har inga element alls i källaren...
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Förbrukningen verkar vara rätt så normal för ett hus av den storleken. Här i Villa Korsdrag kommer jag att ha gjort av med två pallar med när december är slut och jag fick dem levererat den 1 december. Jag har endast 85 kvm, och ouppvärmd, delvis källare. :(
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
stepside
Lärjunge!

Inlägg av stepside »

satte igång pelletsmaskinen mitten oktober,nyfyllt 1900kg-kör fortfarande tror jag har ca 300kg kvar i förrådet tycker det verkar helt ok med tanke på kylan som kom tidigt?
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
simon.s
Fröträd

Inlägg av simon.s »

Inte tycker jag att du ska göra av med 3-4 säck på 140 kvm per dag, tycker det låter mycket. Det ger 1.8 kWh per m2 vilket är högt, med 80 % verkningsgrad på pannan. Har du kollat rökgastempen? Så du inte eldar för kråkorna vill säga?
Ulma brännare i en Diom EB1. Värmer 240 kvm , 130 kvm övervåning + 110 kvm källare. Blandat 2 och 3 glas, 19 radiatorer, shuntar max 46 gradit vatten. Toshiba luft/luft pump mot källaren samt Handöl insatskamin i vardagsrum.
Henke.Schough
Späd planta

@simon... var kollar jag rökgastempen?
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Du får kolla om du får plats med en termometerspets mellan pannan och dragbegränsaren.Man får borra ett hål där om du inte har nåt redan.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Joones
Stor entusiast!

Inlägg av Joones »

Absolut ingen orimlig summa. Jag har gjort över med lite drygt 3säckar om dagen i december. jag räknar med att jag vid årets slut förbrukat ca 40% mer pellets än jag gjorde 2009.

Alla pelletseldare får nog en chock första vintern. Förbrukningen blir så påtaglig när man måste bära in "värmen" i huset. Att dessutom få denna vinter som sin första är nog en extra skräckupplevelse. Men Precis som Icecap skriver så kommer förbrukningen minska radikalt till sommaren.
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Ja vi småsäcksbärare blir snygga(re) på beachen :shock: inget är omöjligt! Men alla fastighetsägare "vad man än har gjort Vp-borrat eller lvp at, eller llvp at,eller direktat, som får nog alla i år en AJDÅ!...Själv faktiskt Aj aj! 2 säckar nu /dag även för mig...
Men tack i alla fall "mr Contura" du gör så gott du kan :wink:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
simon.s
Fröträd

Inlägg av simon.s »

Skulle tro att det skulle gå att trimma in din anläggning en del. jag gjorde av som mest 3 säck om dagenp å mina 240 kvm då jag värmde källaren med pellets. Men testa att mäta rökgastemp för att se. I mitt fall hade jag över 300 grader när stolpskotten från borås brasvärme installerade min Ulma i min kombipanna. Dom testade inget utan satte dit en brännare, kopplade in elen, startade och gick. Men skorstenen var ju varm och fin :(

Jag fick börja med att ställa ned matningen och tiden mellan matningarna av pellets tills jag hittade ett bra läge där rökgstempen hamnande runt 150 grader nysotat. Sedan tillverkade jag turbulatorer, vekade plåtbitar som jag stoppade in i rören i pannan för att få lite bättre verkningsgrad. Kan vara så att din brännare går ganska hårt vilket gör att din panna inte hinner ta tillvara på all värme som bildas.

Nu gör jag av med en pall en kall månad som december, klarade mig på två pall från 7:e september till 8 december. Då värmer jag 130 kvm med pellets.

Sen kan det vara som dom andra säger att det är bara bita i det sura äpplet och acceptera, ditt hus kan vara dåligt isolerat mm, eller ligger på ett ställe där det blåser mycket.....
Skriv svar