Mäta bästa effektläge på A4

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
MrAnderson
Frö

Mäta bästa effektläge på A4

Inlägg av MrAnderson »

Hej alla!

Har skaffat en Ecotec A4 till min CTC 265B och tänkte ställa in den på effektivaste effektläge + pellets/luft blandning för min panna. Jag gör på detta sätt: (rätta mig om jag tänker fel)

Jag ställer in effektläget på 70% (alltså 14 kWh) och mäter hur lång tid det tar från att den går in i driftläge vid 70 grader och börjar brinna, tills den har värmt upp pannvattnet 8 grader och går in i viloläge.

Sen låter jag pannan svalna till 70 grader och testar med 50% effekt (10 kWh), låter den värma vattnet 8 grader och mäter tiden igen.

Om det tar 20 minuter för den att värma vattnet 8 grader i 70% läget och 24 minuter i 50% läget måste det väl innebära att det är bättre att köra den på 50% just i min panna?
(20min x 70% = 14 enheter pellets, 24min x 50% = 12 enheter pellets för att värma samma mängd vatten lika mycket)

Under mätningen stänger jag av cirkulationspumpen och använder inget varmvatten.

Skulle man kunna göra på samma sätt med pelletsmatningen i förhållande till fläkthastigheten? T.ex. jag kör på 50% effekt, minskar matningen med 10% av 50 så den matar 45%. Om det då visar sig att det tar 25 minuter att värma vattnet 8 grader borde det alltså bli (25 min x 45% = 11,45 enheter pellets, alltså ännu effektivare.

Tänker jag rätt, eller? Tacksam för all hjälp!
CTC 265B -1977, Ecotec A4 -2004, 1½ plans med hel källare, 70m2 boyta.
Skriv svar