Pellets går inte i min panna??!

Skriv svar
Henrik A
Späd planta

Pellets går inte i min panna??!

Inlägg av Henrik A »

Hej,

Jag har idag oljeuppvärmning och det vill jag slippa ifrån snarast möjligt. Har funderat mest på pellets då jag har en ganska bra panna i mitt tycke och relativt nyrenoverad skorsten med keramisk insats. Har tagit in offert från flera ställen. Enligt vissa går det utmärkt att köra min panna på pellets. Enligt andra går det inte (pannan är för "stor"). Vet inte vad jag skall tro. Nu till saken:

Jag har en ERYL-panna på 100kW, anno 1992 av typ TH5. Det är alltså en stor panna som egentligen är överdimensionerad för mitt hus med den stod där när vi köpte det.

Finns den nån som har kört en sån panna på pellets?

Lite info om villan:

Ligger i södra Dalarna.
Betonghus med tegelfasad
1 plan (180 kvm) med källare (också på 180 kvm)
Totalt finns 27 element i huset
Ganska stort behov av varmvatten till bad och dusch etc.
Gott om plats i pannrummet
Vi är nyinflyttade och vet ej exakt energibehov men en 5 kubik olja har det nog gått åt!

Tacksam för Er hjälp!

MVH
Henrik Andersson
snillet
Pannrumstomte!

fuska

Inlägg av snillet »

För stor kan den väl inte vara...

Det enda jag kan tänka mig i så fall är att de som säger detta syftar på att verkningsgraden blir för "hög" så att du kan få kondensproblem.

Nu brukar inte DET vara det vanligaste problemet, utan i det läget brukar det gå att ta bort baffelplåtar/trubulatorer m.m. för att göra pannan "sämre" och därigenom öka rökgastempen.

Annars är det ju bara att köpa en stor brännare vettja, mer effekt in, blir inge problem.

Har inte priserna i huvudet men vill minnas att det inte skiljer SÅ mycket i inköpskostnad på en 25kW brännare mot t:ex en 50kW.

Så omöjligt att lösa är det ju inte.

Hur stor oljebrännare har du ?, vad får du för rökgastemperatur med den ?
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Henrik A
Späd planta

Tuber

Inlägg av Henrik A »

Min panna har totalt 24 st tuber (är tubulatorer och tuber samma sak?). Rökgaserna går från en stor "brännkammare" upp i 12 av tuberna som är ca 1 m långa och ligger horisontellt. Rökgaserna fortsätter sen 1,2 m åt andra hållet i 12 ytterligare tuber. Sen går dom ner ca 1 meter och ut ur pannan och vidare in i skortenskanalen.

Pannan har en stor lucka där man lätt kommer åt att sota ur tuberna och det finss tre mindre luckor på pannan med generöst om plats för sotning. Tror inte att sotningen i sig kommer att vara svårt eller ta mycket tid.

Frågan är om det behöver göras ofta, om tuberna kommer att sota igen lätt. Vad tror ni? Har några bilder men jag förstår mig inte på hur jag skall lägga upp dem här...

Kör idag med en oljebrännare på 20 kW.

Har fått en offert på en Thermia brännare på 23 kW på ca 30000:-
Värmebaronen vill inte installera sin brännare på 30kW då den är "för liten" och jag får ingen offert från dem. Både Thermia och Värmebaronens representanter har varit här och tittat på pannan.
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

IWABO Fastighet finns i effektlägen:

* Upp till 50 kW
* Upp till 100 kW
* Upp till 150 kW
* Upp till 200 kW

http://www.iwabo.se/

EcoTec pelletsbrännare
för större fastigheter 60-300 kW

http://www.ecotec.net/
visst finns det större brännare, det finns flera märken åxå i den tyngre divisionen
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

En svägerska har samma problem som du..

Där va tuberna för små/trånga sa pelletsinstallatörerna så det skulle inte funka med pellets av den anledningen.. För dåligt drag genom pannan.. :?

Om så är fallet hos dej ska det inte va några problem med thermian..

Vad har tuberna för diameter i din panna??
Är inte tuberna för trånga så ska det inte va några problem med pellets brännare.. Då du kör med 20 kW oljebrännare borde det gå med pelletsbrännare oxå med tanke på rökgastempen..

Turbulatorer är en veckad plåt som är i stoppad i tuberrna dessa dras ut då pannan sotas...

Men då thermia lämnat offert så är de bara att slå till.. :wink:
Funkar det inte så ska de bara va att lämna till baka brännaren o få pengarna till baka... Annars får dom väl installera en biomatic panna till riktigt bra pris för att du fått extra besvär då dom lurat dej.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Henrik A
Späd planta

Nu kör jag på pellets

Inlägg av Henrik A »

Hej,

sen en månad kör jag nu med pellets. Köpte en KMP PX 50 brännare dvs 50 kW. Fungerer hur bra som helst! Värmer 180 m2 bostadsutrymme + 180 m2 källare + 35 m2 garage. (Eldar en hel del ved i en öppen spis med insats också.)

Körde med olja tidigare samt även med el via en separat elpanna och kan säga att det är ju verkligen skillnad på uppvärmningskostnad med pellets!

MVH
Henrik Andersson
Skriv svar