Första inlägget här. Blir nog inte sista för jag har tänkt att äga en värmeanläggning som drivs med pellets under lång tid framåt.
Jag är aktiv på byggahus.com men där blir man oftast hänvisad hit, så vad göra!

Jag har som framgått en KMP PX 21 brännare i en CTC 1100 olje/elpanna. Brännaren har börjat strula med helt omotiverade driftstopp. Ska prova att göra rent flamvakten ikväll, hoppas på att det är det felet.
Men en annan sak jag tänkt på sen jag köpte huset i mars 2010 är hur brännaren bör ställas in. Säljaren har nog bara gjort en inställning och det var vid installation. Därefter har många leverantörers pellets brunnit i den pannan.
Jag tror rökgastempen är ganska hög i min panna, köpte idag en termometer som ska dit ikväll. Men annars ser sotet bra ut: mörkt grått och fluffligt. Har läst att man ska kontrollera lågan, men hur tusan gör man det på en sluten panna? Känns sådär att ha brännaren att elda rakt ut i rummet precis under brandvarnaren.
Huset är från -36, murad skorsten. Vilken uttemp bör röken ligga på? Ska jag dra ner på fläkthastigheten för att sänka effekten?
Har läst om låg och hög fart, och visst går fläkten lite lugnt i uppstarten, men sen är det full kareka tills pannan är varm. Finns det alltså enn lågfartsläge att ställa in?
Ursäkta mina många frågor.