Inställning av KMP PX 21

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
cederbusch
Ungskog

Inställning av KMP PX 21

Inlägg av cederbusch »

Hej forumister!

Första inlägget här. Blir nog inte sista för jag har tänkt att äga en värmeanläggning som drivs med pellets under lång tid framåt.

Jag är aktiv på byggahus.com men där blir man oftast hänvisad hit, så vad göra! :D

Jag har som framgått en KMP PX 21 brännare i en CTC 1100 olje/elpanna. Brännaren har börjat strula med helt omotiverade driftstopp. Ska prova att göra rent flamvakten ikväll, hoppas på att det är det felet.

Men en annan sak jag tänkt på sen jag köpte huset i mars 2010 är hur brännaren bör ställas in. Säljaren har nog bara gjort en inställning och det var vid installation. Därefter har många leverantörers pellets brunnit i den pannan.

Jag tror rökgastempen är ganska hög i min panna, köpte idag en termometer som ska dit ikväll. Men annars ser sotet bra ut: mörkt grått och fluffligt. Har läst att man ska kontrollera lågan, men hur tusan gör man det på en sluten panna? Känns sådär att ha brännaren att elda rakt ut i rummet precis under brandvarnaren.

Huset är från -36, murad skorsten. Vilken uttemp bör röken ligga på? Ska jag dra ner på fläkthastigheten för att sänka effekten?

Har läst om låg och hög fart, och visst går fläkten lite lugnt i uppstarten, men sen är det full kareka tills pannan är varm. Finns det alltså enn lågfartsläge att ställa in?

Ursäkta mina många frågor.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Du får lämna lite mer info.
Har du dragbegränsare?Är bra att ha för att hålla jämnt drag genom pannan,just nu när det är kallt och draget ökar genom skorstenen.
Vilken årsmodell på brännare? De har ju ändrats lite genom åren,dels utseendemässigt och nyare processorer.
Här en manual på KMP21.
http://195.198.92.151/ariterm/PX21Anv_SE_080523.pdf
Rökgastemp kan vara lagom med 170-200 grader beroende på panna.
Du får göra lite grundinställningar genom att göra lite mätningar.
Startdos ca 3-3,5dl.
Drift hög 4-500gr på 10 minuter ger ca 12-15kWh
Fläkt mätt på plint 3 och 4 på listen med multimeter ca 180V.
Drift låg (gul diod) går bara om byglingsklossen sitter kvar på hö sida kortet.Kan tas bort om man bara vill köra hög.
Kanske har du gjort dessa inställningar :roll:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
cederbusch
Ungskog

Inlägg av cederbusch »

Japp, dragbegränsare finns. Satte in en termometer idag, kommer upp i knappt 190 grader så det känns ju ok. Plockade fram instruktionsboken idag och såg hur man ställer in allt.

Provade att mäta på de punkter du säger och då visade den 240, men över motorn 190.

Gjorde rent flamvakten, håller tummarna.

Vad är lågdriften bra till egentligen?
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Jag har kopplat bort den för att den ville bara stanna när jag använde den.Nu kör jag bara på hög och då är det mindre att hålla reda på.Det går ju inte att påverka låg separat utan den jobbar ihop med hög.
Jag sätter jord på skruv 4 och plus på 3.Tydligen skall man ha en speciell multimeter för att värdet skall vara proffsigt,men jag har en vanlig och det får duga.Kan du sänka fläkten till 170 och den går fint,så kan man undvika sintring i brännarröret.Jag har bytt till Stora Enso nu och den sintrar mer än Agro som jag hade förut.Sotar en gång i veckan.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
cederbusch
Ungskog

pissbrännare

Inlägg av cederbusch »

Den fortsätter att krångla och jag har kommit fram till att det är flamvakten. Någon som vet om jag kan koppla förbi den tillfälligt eller på ngt sätt köra brännaren manuellt?
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Har du mätt upp volt på flamvakten?
Här en tråd om flamvakt.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?p=83065#83065

Skriver du flamvakt under SÖK knappen så finns det mer om detta ämne :idea:
Pelletseldare sen -00
cederbusch
Ungskog

Inlägg av cederbusch »

jo jag skrev om det i en annan tråd. Den visar oftast 10 V. Jag misstänker glapp eller att den är kaputt.
Skriv svar