Svårt installera en Janfire flex-a själv på Parca 3000?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Danielmotala
Prima virke
Kontakt:

Svårt installera en Janfire flex-a själv på Parca 3000?

Inlägg av Danielmotala »

Pannan är en Parca 3000 -84. Tänkte sätta brännaren där oljebrännaren sitter idag. Vad behöver jag göra?

Tar jag elen från samma ställe som pelletsbrännaren tar elen från pannan idag?
Vart får skruven sin ström ifrån? Styrs den av brännaren?
Tips mottages tacksamt!

/Daniel
Parca Norah 3000 -85 med en Janfire Flex-a. K-silo förråd. 1-plans med källare byggt 1963, 107 kvm + 107 kvm källare.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Beror lite på..... inget bra svar men det krävs lite mer info för att ge ett bra svar.

Matningsskruvar brukar få sin matning från brännarstyrningen, där är det inga konstigheter.

Du menar väl ta strömmen från samma stället som oljebrännaren får sin idag?? Om det är ok beror lite på hur brännaren vill ha sin matning. Befintlig oljebrännarmatning kan var "styrd" av överhettningsskyddet, dvs blir pannan för varm så bruts strömmen. Det är inte alla brännare som vill ha det så.
Hur det är med flex-a brännaren vet jag inte. Säkert någon annan som kan ge svar där.

Du får kolla upp hur din oljebrännarmatning ser ut idag, styrd eller inte styrd via termostat och överhettningsskydd.

Samt kolla hur brännaren vill ha sin strömmatning konstant eller styrd via termostat. Samt om den har egna ingångar för termostatkontakter resp. överhettningsskydd.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
abene
Lärjunge!

Inlägg av abene »

Du får skaffa till en lågriktare som riktar lågan rakt fram och en termostat från Ekontroll för att få upp hysteresen. Så billig och enkel installation blir det inte om du ska få till det skapligt fungerande.
Hoppas du inte får lika många problem som jag hade med Flex-a.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

För att koppla in en Flex-A ska det anslutas 4 ledare:
1: Skyddsjord.
2: Nollan.
3: Driftfas, ska dras via överkokningsskyddet.
4: Termostatsignal, ska matas via termostaten. Lämpligt ät att ta fasen efter överkokningsskyddet så att om det löser ut är brännaren helt strömlös.

Som abene skriver ska du har en "lågriktare, 90°" också, den begränsar toppeffekten men det ska inte vara något problem vid ett vanligt hus.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Danielmotala
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av Danielmotala »

Hade en Janfire flex-a i tidigare hus som fungerade perfekt och vill därför ha sån nu också. Även den med lågriktare och effekten var det inga problem med.

Icecap: Tack för svaret! Hur är det med matarskruven?
Parca Norah 3000 -85 med en Janfire Flex-a. K-silo förråd. 1-plans med källare byggt 1963, 107 kvm + 107 kvm källare.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Den externa matarskruva kopplas till uttaget på brännaren.

OBS: De nummer jag angav i förra inlägg är INTE numreringen på ledningarna!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Titta här på sidan 30 och 31 om du vill ha det uppritat.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Danielmotala
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av Danielmotala »

Ska åka och köpa en flex-a med skruv och förråd idag hoppas det ska funka att få dit den.
Vart köper jag dragbegränsare och lågriktare billigast?
Danielmotala
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av Danielmotala »

Abene: vart finns ekontrolltermistaten att köpa?
Fått igång Brännaren nu utan lågriktare men den behövs för det blir lite för varmt på oljeluckan son den sitter i.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Kan det vara sån här Abene menar?
http://www.ekontroll.com
Klicka på produkter- pelletsbrännare-termostat
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Jens K
Ungskog

Inlägg av Jens K »

Hej!
Har kört en Janfire flex A i en Parca 3000 från -81 utan dragbegränsare och lågriktare i 6 år utan andra beskymmer än tändelement och startkondensator. kan hända att jag har haft tur men det verkar som Janfire har bästa brännaren för min panna. Farsan har Baxi med Värmebaronens brännare, Verkar som rörmokaren har bosatt sig där, Han har bara haft den 2 år och mycket mer beskymmer .

:?: :P
165 m2 + källare. Nibe Pellux 200 -2011 med Janfire NH Mody -2012
Skriv svar