Skärande ljud ur Ecotec bioline 20

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Skärande ljud ur Ecotec bioline 20

Inlägg av mt4base »

Häromdagen när jag kom hem hörde jag ett okänt ljud från pannrummet. Så kraftigt så det hördes ut genom två dörrar. Normalt hör vi mycket lite från pannan trots att den står i ett rum intill köket på bottenvåningen. Ljudet är lite "skärande", när brännaren når stopptemp så går den i "vila" men detta ljud fortsätter därefter några sekunder för att sen tystna. Jag ringde reparatör DIREKT. Han kunde väl inte säga något så där generellt över telefon. Jag vet att ÄR svårt att försöka återge ett ljud men han kom iaf hit och lagom till han anlände, var brännaren TYST. Självklart och ironiskt. Han stannade i 3minuter, testmatade och då lät den inget. Sen en halvtimme efter han åkt, ja, då började ljudet igen (förstås).

Nu vågar jag knappt ringa honom. Han trodde väl inte jag var klok men idag, har brännarens läte låtit MYCKET. Det låter som det är matarskruven inne i brännaren som matar fram bränsle till brännkoppen men jag vet inte. Någon som har erfarenhet av dessa brännare och som vet några kända fel som kan låta så här? I mina öron (jag har sysslat med gamla bilar en del) så låter det lite som ett lagerljud, liksom lite malande men aningen halvt högfrekvent. Brännaren GÅR (gudskelov) än så länge men det känns som det kan packa ihop när som helst. Service är nyligen gjord med nya slussvingar och rengöring. Kan något ha fastnat i matningen på brännaren, en pellets eller nått annat som följt med pelletsen in?

Börjar bli SÅ TRÖTT på pelletseldning nu. Så trött. Det trilskas förstås ALLTID på vintern när man behöver den som mest.

Tacksam för åsikter.
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Inlägg av mt4base »

Tack för den filmen, är det helt enkelt så att det är skit i internskruven som gör att det låter bäver? Det är ju ett jädra meck att ta isär detta. Hur ofta ska en sådan manöver göras? Det handlar om skötsel som jag inte var beredd på att utföra, ska detta göras varje säsong eller vad?
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Svårt att säga några exakta intervall. Har själv bara kört min Bioline från augusti i år. Men min gamla A3:a rengjorde jag "bara" 2 gånger under lite mer än 12 års drift.

Men har du otur så blir det slagg på rörets insida ute vid brännarkoppen och då kan det kanske gnissla när skruven roterar.

Hade du haft en A3:a så hade jag nog sagt att det var "kuggringen" som gnisslade vid rotation. För det sysslade min A3:a med. Enda sättet att få den tyst var att använda lite spissvärta mellan kopp och krans då det innehåller grafit. Men jag har inte hört något liknande från min Bioline, men det kanske är det som låter på din???
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Inlägg av mt4base »

Roli: tack för inputen.
Det har varit så kallt nu att jag inte kunnat stänga av alls men i eftermiddag skulle det bli lite mildare så jag stänger av då och ser om det koksat mycket i koppen. Med ett sånt ljud blir man ju rädd att det är något som är på väg att gå sönder. Det klarar man sig utan mitt i vinter (ja annars med).

Ska kolla koppen och se om det sitter avlagringar där.

Tack för svaren.
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Inlägg av mt4base »

Det där löste ju sig självt. Jag öppnade pannan, gjorde rent avlagringarna, inget speciellt. Sen gick pannan. I 18 timmar. Idag stod den still.
"INGEN LÅGA". Nähä tänkte jag. Skulle väl torkat av optovakten. Gjorde det, startade om. Sen dog den igen, samma skit. Funderade lite. Hörde ingen fläkt. Nähä, den var tydligen kass då ja...
Ringde reparatören imorse. Suck. Ska inte en fläkt hålla längre? Brännaren är 3 år gammal bara? Måste fått ett måndagsex?? Och som vanligt, det händer när det är -13, inte när det är badväder ute och +26 mitt i sommaren. Då går den SÅ fint... :evil:

Pellets är nog bra men oj vad det krånglar. ÄR det så här dålig kvalitet eller det kanske bara är Ecotec som är kasst?
Jag berättar mer när han försökt laga den...
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
tg
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: fre 09 dec, 2005 17:27

Inlägg av tg »

låter som du haft otur
eller är det jag som haft tur
haft min i 5 år , kört ca 60 ton
det enda jag bytt är slussvingar 2 gånger
effecta 220c automatsotning,ecotec a4 20kw,
tidigare infraheat 2000
mafa mini,hus 1880 310m2.
växjö
luppg
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: sön 18 nov, 2007 00:03
Ort: Grums

Inlägg av luppg »

Du har nog tyvärr haft oflyt tror jag, min har rullat i 12 år, på senare tid har det dock blivit motorbyte, byte av internskruv, optovakter mm, men det bjuder jag den på :) Har även flera kompisar som också kör Ecotec och dom bara rullar på, byte av slussvingar då och då bara.
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Inlägg av mt4base »

Otur. The story of my life.
Reparatören var här idag. Det var lagren i fläkten som dött. Frågade honom om det är vanligt. Jodå. Det är vanligt. Det sitter felaktiga lager i dem från "fabrik". Nu bytte han till nylonkapslade lager. De ska visst hålla bättre men ärligt talat? Sån skit. Reparatören menade dock på att Ecotec var "lätt att laga" och att de sk rörbrännarna stod för mycket mer problem. Om de står för mer problem fattar jag inte att det finns en enda vettig människa som eldar pellets. Nåja, jag är lite arg nu så ta mig inte på blodigt allvar, kanske har jag för höga krav?

Nya lager i fläkten, nya slussvingar i internförrådet. Må det fungera vintern ut nu. PLEASE.

GOD JUL på er!!
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
ctc79
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: fre 02 feb, 2007 20:37
Ort: Älvängen

Inlägg av ctc79 »

Var inte orolig!!
Jag har haft precis samma tankar som du i början, internmotorn pajade efter ett halvt år....
Sen har det funkat klockrent, bytte själv slussvingar förra vintern dom höll alltså 3 år, sen internmotorn byttes och dom la på en mjukvaruuppdatering har den gått 3569 driftstimmar.

Min enda anledning till oljud har kommit när gummikudden som hindrar internmotorn att rotera, har gått sönder. Har nu satt dit en i lite stabilare gummi.
CTC Easyflex, Ecotec Bioline 20, Tigex 25 draglucka, NVI skorsten, ERA 10 motorshunt. Pannan installerad juni 2014.
Skriv svar