Problem med matning - Pellvac ett alternativ?
Problem med matning - Pellvac ett alternativ?
Jag har ideliga problem med matarskruven från veckoförrådet. Det är som om den packas väldigt dåligt. Har just nu kört med ström direkt på mataren i uppåt 4 timmar, men det kommer bara sporadiskt med pellets. (Ställer jag brännaren, PX21, på max startdos ger det ca 1,5-2 dl)
Veckoförrådet och matarskruven är totaltömda och dammsögs för några månader sedan, så jag tycket inte att jag redan borde ha problem med damm i botten av veckoförrådet.
Veckoförrådet är ett hemmabygge av förre ägaren. Två oljefat ställda ovanpå varandra med ett hål på sidan långt ner där matarskruven går igenom. Förutom att man inte kan lossa och rengöra skruven utan att först tömma förrådet, har denna konstruktion några uppenbara brister?
Funderar på ett Pellvac system 3 så man blir av med veckoförrådet och den matarskruven. Är det någon som har erfarenheter och kan säga om detta är ett bra alternativ, eller om man bara skaffar sig andra problem efter en rejäl utgift.
Veckoförrådet och matarskruven är totaltömda och dammsögs för några månader sedan, så jag tycket inte att jag redan borde ha problem med damm i botten av veckoförrådet.
Veckoförrådet är ett hemmabygge av förre ägaren. Två oljefat ställda ovanpå varandra med ett hål på sidan långt ner där matarskruven går igenom. Förutom att man inte kan lossa och rengöra skruven utan att först tömma förrådet, har denna konstruktion några uppenbara brister?
Funderar på ett Pellvac system 3 så man blir av med veckoförrådet och den matarskruven. Är det någon som har erfarenheter och kan säga om detta är ett bra alternativ, eller om man bara skaffar sig andra problem efter en rejäl utgift.
Baxi Eurofire, Jäspi Pelleti 20 (?), Dragex dragbegränsare
Bulkförråd i loftet ovanför garaget med gravitationsmatning till ett Mafa Mini mellanförråd.
Bulkförråd i loftet ovanför garaget med gravitationsmatning till ett Mafa Mini mellanförråd.
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
System 3 har fördel att utmataren är en liten kort horisontell skruv som är åtskild från brännaren, detta ger hög säkerhet og jämn matning til brännaren.
Et sådant system kostar mer än en lutande skruv men så har du möjlighet att koppla mot större bulkförråd. Samtidigt tror jag att jämn matning ger bättre ekonomi pga jämn och hög verkningsgrad samt mindre slitage på brännarrör/kopp.
Jag är ju lite inhabil i mit svar då jag känner Pellvac.
Et sådant system kostar mer än en lutande skruv men så har du möjlighet att koppla mot större bulkförråd. Samtidigt tror jag att jämn matning ger bättre ekonomi pga jämn och hög verkningsgrad samt mindre slitage på brännarrör/kopp.
Jag är ju lite inhabil i mit svar då jag känner Pellvac.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Jag skulle hellre lägga pengarna på bättre brännare i så fall.
Skruva ihop ett veckoförråd av spånskiva med en bottenplatta som lutar 42 grader. Montera på denna bottenplatta en kassett av metall som håller skruven. Borra i kassetten ett antal 5mm hål som försänks inifrån.
Spånen ramlar på golvet genom hålen.
Att stoppa skruven in i en tunna är att tigga om problem.
För priset som Pellvac kostar fick du på det sättet en bättre pelletsnläggning med problemfritt veckoförråd.
Skruva ihop ett veckoförråd av spånskiva med en bottenplatta som lutar 42 grader. Montera på denna bottenplatta en kassett av metall som håller skruven. Borra i kassetten ett antal 5mm hål som försänks inifrån.
Spånen ramlar på golvet genom hålen.
Att stoppa skruven in i en tunna är att tigga om problem.
För priset som Pellvac kostar fick du på det sättet en bättre pelletsnläggning med problemfritt veckoförråd.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Kolla så att inte insexskruven har lossat,som låser motoraxel och skruv.
Går skruven jämnt hela tiden om du direktmatar den?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Summan blir väl att PelVac nog är ett bra system men knappast värd priset, pengarna kan helt enkelt användas bättre.
Att ett veckoförråd kan vara ett problem är helt säkert, det kan stå dumt, vara för lite osv men det finns en del andra lösningar och den "rätta" beror på hur allting kan/ska placeras i förhållande till varandra.
Själv skulle jag gärna vilja kasta veckoförrådet och ha ett större ett annat ställe men det går inte i nuläget - tyvärr, det är matningen som blir ett problem.
Att ett veckoförråd kan vara ett problem är helt säkert, det kan stå dumt, vara för lite osv men det finns en del andra lösningar och den "rätta" beror på hur allting kan/ska placeras i förhållande till varandra.
Själv skulle jag gärna vilja kasta veckoförrådet och ha ett större ett annat ställe men det går inte i nuläget - tyvärr, det är matningen som blir ett problem.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Jag har nu haft mitt Pellvac system i 1,5 år. Jag manuellfyller ett "veckoförråd" från mitt bulkförråd eftersom jag inte ville ha en skruv där imellan. Har inte exakt det systemet som anges i början. Men väl dammsugare, stoftavskiljare, sughink och en lång sugslang. Det har aldrig strulat mer än att det är lätt att få in för mycket pellets i slangen så att det täpper sig lite grann. Men tar man det bara lungt så går det fint.
Även om det inte var billigt så fanns det för mig inget annat alternativ, iaf inget som är billigare.
Även om det inte var billigt så fanns det för mig inget annat alternativ, iaf inget som är billigare.
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
Skruven verkar sitta fast och det verkar som om skruven går jämnt när jag direktmatar, men jag får väl ta en extra noggrann titt.Taxen skrev:Kolla så att inte insexskruven har lossat,som låser motoraxel och skruv.
Husets pelletslösning (design av dess förr-förre ägare) är lite intressant. Pelletspannan står i garagebyggnaden och bulkförrådet är i loftet ovanför pannrummet med ett hål genom golvet (taket på pannrummet) för kontinuelig påfyllning av ett veckoförråd i form av två oljefat ställda ovanpå varandra.
Funderar (om man vill göra en dyrare lösning är att själv snickra ihop ett bättre veckoförråd) om man istället för vecokförråd sätter en Pellvac sughink med slussmatare (med sugdelen bortmonterad) direkt under hålet i taket i pannrummet. Detta tycker jag borde kunna ge en stabil matning, men nackdelen är ju att man inte blir av med pelletsdammet.
Baxi Eurofire, Jäspi Pelleti 20 (?), Dragex dragbegränsare