CTC Total med PellX-brännare

Skriv svar
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

He - he- Torsten har sett ljusetBild
... och jag håller med. För några veckor sedan var det en som lade ut en 4 månader gammal Focus PE 20 panna med brännare och fullt paket på blocket. Det gick knappt några timmar, så var den såld. Många vill ha fjärrvärme eller bergvärme - men allt fler inser också validiteten i "Egen härd, är guld värd". Så Tegheim: Skaffa en riktig pelletspanna i vår/sommar, så kan du slippa allt mekandet och allt strul med en panna det knappt finns reservdelar till längre. Såvitt jag har förstått har du andra saker du vill ägna din tid åt än att stå på huvudet inuti en uråldrig panna som var mogen för museum för 10 år sedan. Sådant skall vi överlåta till Gammelpannans VännerBild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Om jag inte minns fel så är det något som lossnar i den elektriska shunten och då slutar den att funka.
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Tegheim
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: mån 13 sep, 2010 19:42

Inlägg av Tegheim »

Det var ju iof en tanke. Man märker att det går åt mer proletär med manuell shunt. Sen har vi kommit på att vi måste elda något så murstocken håller fukten borta på vinden...
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

@bergatorparen

Jag ser att du föreslår pannbyte för du ser det som om CTC totalen är antik ...och det som slog mig direkt är varför har inte du själv bytit ut din CTC 1200 som alla vet är en av dom kassaste pannor man kan hitta till pellets ..den är ju så liten att nu vid kyla behöver den lilla sotas typ var och varannan dag och det kan ju inte vara något man vill hålla på med finns ju annat här i livet att göra än att sota. :wink: :D
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Just nu håller jag på att bli huslös, så pannbyte är väl inte precis det jag tänker på. Annars har du rätt i att man får sota och aska ur pannan ungefär 2 gånger i veckan när det är såhär. Verkningsgraden på pannan är bra, men komforten är nog lite si´som så. Problemet i min källare är att det är så lågt i tak, att när jag bytte panna för snart 7 år sedan, så var CTC 1200:an en utav mycket få pannor som det gick att få in där. De flesta andra skulle man inte få plats med eftersom takhöjden som mest är 170 centimeter. Jag hade funderingar på en CTC V20, men den skulle inte gått ner - och inte acktankar hellre. Du kan väl säga så här: När jag köper nytt, och det kommer jag nog att göra så snart det går, ocg det behövs ny panna - så funderar jag allvarligt på en kombi med pellets och ved. Alla pelletsbrännar/pannleverantörer skriver ju i sina manualer att man bör ha alternativt uppvärmnings system på reserv för att minska sårbarheten. Jag har väl haft tur: Efter att min anläggning var intrimmad, så har den gått som på räls. Men såra, torra händer dår man av all aska som trots allt letar sig ner i arbetshandskarna :lol:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

bergatorparen: Kan du inte sänka golvet?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Ja nu går de begagnade pelletskitten åt samma dag de kommer ut, brännarna också. Men vänta bara till försommaren när elpriserna sjunkit så går värmepumpskvarnen varm igen och pannkitten kommer ut till försäljning.

Gamla pannor kan vara bra där dom sitter om dom inte kostar någonting.
Kan däremot inte förstå iden bakom att lägga ned pengar uråldriga pannor och brännare som inte fungerade särskilt bra ens när de var nya.
När jag kom till den här fastigheten rev jag ur någon gammal Honeywell shuntstyrning det första jag gjorde, vet inte om den fungerade. Motstånd kondingar och selenlikriktare i långa banor åkte väck. Gammelpannan blev varm ändå.

Inte tycker jag en modern oljepanna är så farligt jobbig. Finns ju tusentals med riktiga pelletspannor som inte har uraskning på brännaren. Då måste dom ju ändå "krabba med brännaren" varje vecka. Om jag "krabbar med pannan" i stället och slipper brännaren så går det på ett ut tidsmässigt.

Ja Bergatorparn vad man ska ha i nästa kåk är en bra fråga. Lutar mer åt Nibe Vedex med pelletsbrännare + acktank än åt de klumpiga kombipannorna.
Bra med vedbackup är det i vilket fall.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Sist jag "krabba med brännaren" hade det gått en månad. Och jag har inte de bästa förutsättningarna. Pellex i liten kombipanna. Askmängden var runt 50% Brännaren var dock i stort behov av uraskning. Nästa blir efter jul, så kanske den "kört in sig" till nyårshelgen. Den gillar inte uraskning. Tar ett par dagar innan den blir driftsäker.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

rod02 skrev:bergatorparen: Kan du inte sänka golvet?
Nix. Solid granit under. Kom att kosta mer än stöga är värd :lol:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Janfire total
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 14 dec, 2010 19:53

Inlägg av Janfire total »

Jag måste bara fråga ifall du kör med båda baffelplåtarna i ?
Själv gjorde jag den undre baffelplåten i tjock durkplåt och lämnade endast en springa på ca 1,5 cm i bakkant för röken/värmen att gå.
Har en ctc total med en janfire brännare och en rökgastemp på 110 grader (läge 1) och en temp på ca 170-180 grader på läge 3.


Kunde inte se i nåt inlägg angående din rökgastemp eller antal baffelplåtar.
Det blev långt det här,nåja blev bara lite nyfiken :-)

För övrig tycker jag pannan är bra när den ändå står där,under förutsättning att allt lirar optimalt
Senast redigerad av Janfire total den lör 10 dec, 2011 10:30, redigerad totalt 1 gånger.
Tegheim
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: mån 13 sep, 2010 19:42

Inlägg av Tegheim »

Jag har ungefär 128grd i rökgastemp nysotad och full effekt. förbrukningen beror väldigt mycket på hur jag shuntar.

Har bägge baffelplåtarna i pannan nu.
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Nu hittade jag självaste termiska reglaget ....plockade isär den helt och den består av en yttre spole/element som värms upp av pannstyrningen vartefter styrningen känner av utetemp /framledningstemp ...den spolen i sin tur värmer upp en termisk cylinder som har en pinne i mitten och den sitter fast i en typ fjäder som reagerar på värme som kommer från spolen/element via cylindern ...den som jag har nu nerplockad är trasig och den borde reagera på så sätt att pinnen i mitten kommer ut om man värmer med ex fön men som sagt så är min lösa reglage paj.
Vad jag tror är att själva cylindern är fylld med någon typ av gas i och med den är lödd runt om och har en liten påfyllnings pip som är igenlödd ..troligen är det så att den läcker ut gasen och då slutar den att funka ...jag har för mig att jag såg på nätet att det fanns någon verkstad som reparerade just dom här cylindrarna.

Hittade lite utlänska sidor om just denna termiska reglage ...bara att googla och använda google översättning så kan man hänga med vad som sägs.

Skulle kunna ta bilder på den men jag har ingenstans att lägga upp bilder på.
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
AnaMatronic
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: tor 14 okt, 2010 16:14
Ort: Kristianstad

Inlägg av AnaMatronic »

forumbilder.se
imageshack.us
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Tegheim
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: mån 13 sep, 2010 19:42

Inlägg av Tegheim »

Vad jag har förstått så är det olja i den.
Du kan maila bilderna till mig, så lägger jag upp dem i forumet annars.

Tegheim83 snabelA hotmail.com
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Japp jag gör det ...kanske måste jag minska storleken på dom först ..jag kollar
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Skriv svar