Ev. reläproblem!?

Skriv svar
stiffan
Prima virke

Ev. reläproblem!?

Inlägg av stiffan »

Har problem med att få tändelementet varmt (det är relativt nytt)

Någon här som vet hur man gör för att testa att byta relä till biona 2000. Tittar man på mbio:s hemsida så ser det ut som om de bara "byter" till ett annat som sitter bredvid. Har sedan tidigare skrivit i tråden angående detta men är desperat nu på att få igång denna.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Du har helt rätt. Du tar helt sonika ett av de reläer som inte används och stoppar in i sockeln till tändreläet. Prova, vettja. Stå utan riktig eldning så kallt som det är? Brrr :shaking:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
stiffan
Prima virke

Inlägg av stiffan »

Tjo!
Hr vet jag vilket som används? Har öppnat och kollat lite. Känns som om reläerna sitter fast och jag vågar inte riktigt flytta på de. Är oron obefogad? Vill poängtera att rörmokare kommer om 8dagar, (dyrt + höga ellostnader fram till dess) vill lösa detta innan.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Enligt dokumentet på mbio.se så ligger reläerna rakt ovanför respektiva utgångar. Om det inte finns något anslutet till en utgång, så är utgången ledig, och reläet likaså. Att de sitter hårt, är normalt - det skall de göra för att det skall förbli att vara god kontakt. Se dock om du hittar ett relä som sitter över en ledig anslutning, så är det bara att "låna" det.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
stiffan
Prima virke

Inlägg av stiffan »

Tack gör svaret. Nästa fråga: hur vet jag vilket relä jag ska byta ut?
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Har du mätt upp om tändelementet är helt ännu?

Om tändelementet är trasigt igen fast det byttes i september så är det något fel på elektroniken. Kanske ett relä som svetsat ihop så elementet ligger på hela tiden. Får du det att fungera med ett annat relä borde du kontrollera att tändelementet verkligen slocknar när brännaren kommit igång.
Sätta dit ett nytt tändelement och få samma elände igen är inte roligt.

Har man en elmätare med blink går det rätt enkelt.
Man stänger av all annan elförbrukning och när tändningen börjar så räknar man blink per minut på elmätaren. Går antalet blink per minut ned betydligt när brännaren just kommit igång så har tändelementet slocknat som det ska.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Manuell tändning
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=9215&highlight=

Beroende på vilken brännare man har, så kanske ovan funkar. Så spar det lite el.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar