Fullt i brännkoppen!
Har nu fått upp rökgasen före tigexn till 100 grader, brännaren startar när pannvattnet är 76 grader slår i från på 81 grader. Styrs från pannan.
Har mätt kw 10,8 kw. Måste väl vara mer ekonomiskt att ligga på 10kw mot 16kw?
Mats
Har mätt kw 10,8 kw. Måste väl vara mer ekonomiskt att ligga på 10kw mot 16kw?
Mats
30 tals hus, panna Värmebaronen Biomax dubbla eldstäder -07, brännare från Bionordic Viking 9990 -02
Mafa veckoföråd
Mafa veckoföråd
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Har du bara 100 grader rökgastemperatur så är det på tok för lite.
145 grader har jag och då är det ändå på gränsen till kondens i skorstenen.
Men varför kör du på 10 kW??. Inte ens jag med en miniatyrpanna ( i jämförelse) kan gå så lågt.
Om det ska bli bra verkningsgrad i en större panna måste man förmodligen elda på.
Har du inte termostatstyrning från PLC enheten på Viking 9990?
Synd i så fall. Fem graders intervall för brännaren är inte mycket. Nöter mycket på tändelementet med så täta starter.
145 grader har jag och då är det ändå på gränsen till kondens i skorstenen.
Men varför kör du på 10 kW??. Inte ens jag med en miniatyrpanna ( i jämförelse) kan gå så lågt.
Om det ska bli bra verkningsgrad i en större panna måste man förmodligen elda på.
Har du inte termostatstyrning från PLC enheten på Viking 9990?
Synd i så fall. Fem graders intervall för brännaren är inte mycket. Nöter mycket på tändelementet med så täta starter.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
(tidigare Janfire flex)
Vet nu inte vad förbrukningen av pellets hamnat på efter justeringar!
Har kollat i helgen, brännaren tänder ca 14 ggr på 24 timmar, däremellan går den på underhållseld och paus.
Hur ökar man "hysteresen" är väl lite med 5 grader (76-81 grader på pannvattnet) styrs av pannan vad jag förstår?
Har inte bytt tändelement sen 2007 vad jag kommer i håg!
Står: 11540 tändningar på displayen.
Suveränt forum!
Mats
Har kollat i helgen, brännaren tänder ca 14 ggr på 24 timmar, däremellan går den på underhållseld och paus.
Hur ökar man "hysteresen" är väl lite med 5 grader (76-81 grader på pannvattnet) styrs av pannan vad jag förstår?
Har inte bytt tändelement sen 2007 vad jag kommer i håg!
Står: 11540 tändningar på displayen.
Suveränt forum!
Mats

30 tals hus, panna Värmebaronen Biomax dubbla eldstäder -07, brännare från Bionordic Viking 9990 -02
Mafa veckoföråd
Mafa veckoföråd
Nej!
Termostatstyrningen sköts av pannan, uppgraderade plc;n för 3 år sen, var till Bollnäs med grejorna. Då frågade Mats eller Mårten om de skulle uppgradera plc;n till termostatstyrning från plc, men då hade jag gamla ctc pannan utan nåt ledigt hål, så det blev inte av. Nya pannan har ett hål ledigt för en tempgivare. Hållbar pelletsbrännare har gått sen 2002, behöver nu byta brännkoppen (rostret) ska kolla om PelletsTeknik Kalmar har nåt bra pris på uppgradering till plc styrning + roster
Ha de
Ps: Pelletsteknik kan ringa vid tillfälle! 0706888976
Termostatstyrningen sköts av pannan, uppgraderade plc;n för 3 år sen, var till Bollnäs med grejorna. Då frågade Mats eller Mårten om de skulle uppgradera plc;n till termostatstyrning från plc, men då hade jag gamla ctc pannan utan nåt ledigt hål, så det blev inte av. Nya pannan har ett hål ledigt för en tempgivare. Hållbar pelletsbrännare har gått sen 2002, behöver nu byta brännkoppen (rostret) ska kolla om PelletsTeknik Kalmar har nåt bra pris på uppgradering till plc styrning + roster
Ha de
Ps: Pelletsteknik kan ringa vid tillfälle! 0706888976

Mafa veckoföråd
Mafa veckoföråd
Funderar vad tjänar jag på att öka hysteresen? ex från 76- 81 som nu till 60-80 grader? Pellets? tändelement?
Kan väl inte bli rost i pannan när tempen konstant ligger på min 70 grader?
Mvh Mats
Kan väl inte bli rost i pannan när tempen konstant ligger på min 70 grader?
Mvh Mats
Mafa veckoföråd
Mafa veckoföråd
Ökad hysteres ger färre start och stopp. Dvs startelementet "borde" hålla längre samt att brännaren får längre gångtid vilket borde vara bättre för skorsten eftersom rökgasen blir hög under längre tid.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Ser bra ut nu! Provade först att ändra på lufttillförseln, men fick backa till gamla inställningar. Bytte även roster, brännkopp för 8 dagar sen, inte mycket koks i rostret
när jag sotade i dag
Känns som det är nån pannrums tomte som behöver några dar på sig för att ställa in! Själv drar jag mig för att ändra innställningar
[/img]

Känns som det är nån pannrums tomte som behöver några dar på sig för att ställa in! Själv drar jag mig för att ändra innställningar

[/img]

Mafa veckoföråd
Mafa veckoföråd