CTC Total med PellX-brännare

ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Tegheim skrev:
Blir mer chockad för varje gång man sotar pannan och räknar säckar.
Denna veckan har jag eldat upp 18st säckar!
Det är 2,5säck/dygn.
Jag tycker ju att 115kr pellets/dygn är dyrt, men det kanske är så verkligheten ser ut?.
20 l olja=240 kr/dygn



--------------------------------------------------------------------------------
Icecape skrev:

Blir det en vargavinter igen blir det dyrt men likaväl billigare än med olja, förra år åt 11 pall

Ca 22300 pellets"......Ca.55200 olja
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Tegheim
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: mån 13 sep, 2010 19:42

Inlägg av Tegheim »

Husslav blir man ju om man har ett värmesystem som kräver ansträngning över huvudtaget, men sen kanske det inte är så kul att ha skulder tills man trillar därhän.

ronald, vart kommer siffra 20liter olja ifrån menar du? Är det 20liter olja jämnförbart med 40kg pellets?
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Men grannarna som gick plus på bergvärmen på tio år jänförde väl med olja? Idag är olja mer än dubbelt så dyrt än pellets per kilowattimma.

Jag tror att ska man ha bergvärme ska man direkt köpa en kåk med bergvärme installerad och låta säljaren ta största kostnaden.
Köpa och börja kosta på blir dyrast.

När jag byter kåk (om det blir av) så siktar jag på en med panneldning och bra isolering.

Med din mycket stora förbrukning så är ändå bergvärme någonting att fundera på. Finns det möjlighet att lägga jordvärme så blir det billigare.

Modern pelletspanna med bulkförråd kanske minskar pelletsförbrukningen med 15% i bästa fall men investeringskostnaden är hög.
I stort sett samma verkningsgrad får man med en modern oljepanna för 3000.

Nu har ju lån varit gratis i några år och elpriserna billiga.
Redan 2013 räknar man med en låneränta på 6,5 %
Dyr lånekostnad belastar ju direkt en värmeinvestering för alla som inte köper huset med pengar kontant.
Bergvärmefantaster räknar aldrig på det viset. Jag tror att det i många fall idag blir billigare att amortera av 150000 och och placera dessa pengar där de ger bra avkastning i stället för att kosta dyr ränta varje månad. Fondsparandet öppnar möjligheter även för privatpersoner att få lite snurr på ekonomin. För 20 år sedan fanns inte den möjligheten och det är tänket från den tiden som finns kvar.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Tegheim
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: mån 13 sep, 2010 19:42

Inlägg av Tegheim »

Ronald: Såg inte hans siffra där, sorry!

Torsten:
Så du anser oxå att den vill ha lite mycket pellets? Trodde bara det var jag som var snål :oops:
När jag räknat på 10år så har jag räknat på vad jag betalar för el + pellets/år, och vad den nya elförbrukningen med bergvärme blir plus installation.

Vi har redan märkt att vi gör av med mycket mindre el än förra ägarna, men vi kan använda deras siffror eftersom det är det enda jag har på papper.

9000kW/år = 9000kr enkelt räknat
8pall pellets/år = 20 000kr enkelt räknat

Mina grannars elförbrukning, hushåll plus bergvärmepumpen och patron: 12000-13000kW/år = 12500kr

Vi betalar alltså 29000kr/år för värme/hushållsel.
De betalar 12500kr/år för värme/hushållsel.

Besparingen är 16500kr/år, på 10år utan ränta är det 165000kr.
Kostar då en anläggning omkring 120-130k så är det inte helt orimligt att betala av värmeanläggningen på 10år och börja spara pengar efter det.



Imorgon kommer Stockhorvans tekniker till mig och ska justera in pelletesbrännaren. Något speciellt jag bör tänka på, eller önska mig när han gör detta? Han ska mäta och fixa.
När Stockhorvan gjorde detta 2009-11 så fick de följande värden:

RTMP: 260.3°C
O2: 9.4%
CO: 84ppm
CO2: 11.2%
dP 1: ----- hPa
qA: 15.9%
omCO: ----- ppm
λ: 1.82
ITMP: 20.7°C
UCO: 152ppm

Som vanligt fattar jag inte ett jota av detta, men det kanske ni gör :)
Tegheim
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: mån 13 sep, 2010 19:42

Inlägg av Tegheim »

Hej pojkar och flickor!

Inga nya ideer om min shuntstyrning?! :) Finns det något sätt för mig att börja felsöka den?

Börjar bli trött i fingrarna av att manuell-shunta :)
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Hade det varit min panna,så hade jag kollat upp alla tips som dom ger här.
http://www.byggahus.se/forum/vaerme-all ... panna.html
Kan väl inte bli tydligare.
Går det inte annars att koppla ur el och shunt och skaffa en modernare shuntstyrning ovanpå pannan,som många av oss andra har.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Tegheim
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: mån 13 sep, 2010 19:42

Inlägg av Tegheim »

Det är ju inte det problemet jag har riktigt. Enligt de som skriver i den tråden så har det aldrig funkat. Min funkade i höstas, och orkar nu dra sig upp till 2:an, men inte längre. Shuntar jag manuellt så funkar det som det, och temperaturen höjs.

Jag vill ju kolla upp shunt-motorn eller vad det nu är. I byggahus-tråden låter det ju som om den inte ens varit inkopplad. Det har ju bevisligen min varit.

Vad har ni för moderna shuntar i era pannor?
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

I den här tråden länkar de till olika firmor.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... nt&start=0
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Tegheim
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: mån 13 sep, 2010 19:42

Inlägg av Tegheim »

Nu har jag haft ute shunten igen och smörjt en extra gång på kolven. Den går sjukt lätt nu om man bortser ifrån den tokstarka fjädern.

Så fort man startar pannan igen så blir spolen glödhet. Vilket i sin tur borde innebära att nånting försöker få den att flytta på sig.

Glömde kolla om den orkar flytta sig i tomme, ska gå ner och göra det nu.
Tegheim
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: mån 13 sep, 2010 19:42

Inlägg av Tegheim »

Nu ska vi se om jag lyckas förklara rätt.

Det är alltså den fjäderbelastade lilla kolven som jag smörjt upp.

Ang shuntstyrningen, så skruvade jag bort den nu, och lät pannan vara igång. Efter 15minuter har inte något rört sig.
Är det den lilla kovlen i shuntstyrningen som sköts av automatiken, och blecket runt om av manuell? Eller styrs blecket av både manuella vredet och automatiken? I som det ser ut idag så är den lilla kolven i shuntstyrningen ca 5mm utanför blecket.
Det är därför jag hela tiden trott att automatiken orkat trycka den till 1,5-2. Men det är alltså inte så! Det är oxå därför jag undrade om det är så att blecket som sitter runt kolven enbart är för det manuella vredet? För det löper lätt när man vrider.

Håll isär nu kovlarna, det är alltså en kolv med en fjäder runt inne i pannan, själva shuntventilen. Sen är det en kolv med ett bleck runt sig i styrningen.

Efterklok som man är så kom jag på att jag kunde fotat när jag kom upp igen och allt var tillbaka skruvat.

Det verkar iaf som om något ber shuntstyrningen att öppna, men att den inte kan det, och då blir glödhet. Shuntstyrningen blir över 35-40grd varm, så det är tufft att hålla i den. Misstänker att det är spolen som är överhettad när det inte rör sig som det borde?

Har kollat på kopplingsschemat bakom program-plåten, men blir inte klok på den.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Då får du lägga ut detta schema här på forumet, så kanske någon här kan tyda det :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Tegheim
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: mån 13 sep, 2010 19:42

Inlägg av Tegheim »

Har ringt och pratat med CTC och han var helt hundra på att motorn är död. Det går inte heller att laga... Frågan hur vi gör nu, detta var ju inget vi fick berättat för oss när vi köpte huset. Samtidigt vill man inte krångla... Hur kostsamt är det att bygga om till modern styrning?
AnaMatronic
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: tor 14 okt, 2010 16:14
Ort: Kristianstad

Inlägg av AnaMatronic »

Om du öppnar den max och fäller in en ny ventil (kanske inte gjort i en handvändning) och investerar i en ny reglering och ventil så behöver det inte bli så dyrt.

Ventil: cirka 500
Reglering: ca 2000
Rörarbete: ca 2000.

Visst är 4500 inte något man snyter ur ärmen men man har ju tillbaka det med tiden. Kanske finns det ännu billigare saker man kan få tag på.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Tegheim
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: mån 13 sep, 2010 19:42

Inlägg av Tegheim »

Känner ett större problem att jag inte kan göra jobbet själv, än att skaffa fram pengar. Får ringa den lokala rörknäckarn.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Varför är det så enormt viktigt att få igång denna styrning att du lägger ned hundratals timmar på gammalt smäck.
Kör som det är utan styrning och släng ut den antikverade pannan och brännaren i vår i stället. :D
Folk som ska ha bergvärme eller fjärrvärme säljer då sina skapligt moderna pelletsanläggningar till vrakpris.

De pengar du då lägger ut på röris kommer då till nytta för framtiden.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Skriv svar