Alarmerande om värmepumpar - 92 prosent ökning i havari

PPG
Entusiast!

Inlägg av PPG »

Olika person tyckte. Kunden som bor i sin villaägare för både ung och äldre som har tidigare el, olja och pellets som har byt till bergvärme ca 80% eller mer satt in pannrum.
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10, installerad 9 december 2020.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Skulle varit mycket intressantare om även försäkringskostnaden gällande brand varit med, Tror inte det är många husbränder som beror på VP som med pellet/ved iaf..
Sen är det väl till största delen av VP haverierna som FLVP står för..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
stingray
Stor entusiast!

Inlägg av stingray »

Tråden handlade väl om att betydligt fler VP går sönder nu jämfört med tidigare.
Huruvida VP eller pellets är bäst kommer aldrig deltagarna på detta forum komma överns om. :lol:
Personligen tror jag att om man håller sig till de kända och etablerade märkena så håller nog pumparna överlag bra kvalitet. Det är nog när man köper sin pump på jula eller nån importör på blocket som man får räkna med att kvaliten försämras.
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
PPG
Entusiast!

Inlägg av PPG »

Ja, det skulle vara sorglig som hänt skador värmepumpar som är högst skador på märken IVT Greenline som sålde bra.
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10, installerad 9 december 2020.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Skall få reda på problem så får man gå in på vp forum,för så brukar det vara på bilforum,pelletsforum eller andra forum.Det är där frågorna om problem dyker upp och andra försöker förklara eller hjälpa att lösa dem.
Tänk om alla liknande forum bara talade om hur bra grejerna går hela tiden och inga fel finns,då skulle det inte bli lika intressant.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Kan en VP gå sönder också :o tur att man inte har råd med en....
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
lövet
Lärjunge!

Inlägg av lövet »

Taxen skrev:Skall få reda på problem så får man gå in på vp forum,för så brukar det vara på bilforum,pelletsforum eller andra forum.Det är där frågorna om problem dyker upp och andra försöker förklara eller hjälpa att lösa dem.
Tänk om alla liknande forum bara talade om hur bra grejerna går hela tiden och inga fel finns,då skulle det inte bli lika intressant.
Taxen det stämmer det du skriver,men man måste ju få tala om att det inte bara är fel på vp som många här tror. Jag också jättenöjd pelletskombinationen som mor har,den tickar och går ju sen den installationen gjordes,har bara fått byta roster under denna tid.Sen är det ju många som klagar på Viking Bion att den inte har digitalstyrd meny,men jag tycker att den är lättskött och har inga mekaniska delar som kan krångla som vissa andra. Det som hänt är väl att den har några misslyckade tändningar ibland ,men det är allt.Men ser man till jobbet,kostnaden med pellets,kontra vp så finns det bara ett val vad jag skulle föredra av dessa,det blir vp.

//Lövet :lol: nöjd värmepumps och pelletsanvändare
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
PPG
Entusiast!

Inlägg av PPG »

Här Pelletsforum skriver både pellets och värmepump. Jag förstår att den några personer som gillar enbart pelletseldare som vill göra ge den till rubrik om "skada bergvärme" lockar att köpa pelletseldare istället. Det är inte alla utan flest ägare klagar skador på IVT och andra ägare Thermia nöjd därför olika märke, typ och installatör ansvar.
Våran är nöjda bergvärme än pellets vi haft.
Tänkt inte bara hög elkostnad enbart vinter månad utan räknas summa per år blir låg driftkostnad ca 15-25% på bergvärme beroende på märke och typ än pelletseldare :)
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Pellets och bergvärme är, när allt kommer omkring, två mycket olika bestar: Eld & svavel vs monsterkylskåp i revers kopplad till Moder Jord. Skulle skador/haverier ökat med 92 % på pellets, skulle skrothandlarna få bråda dagar för då kom nog många pelletsanläggningar att åka ut med blixtfart runt omkring. Nu känner jag inte alla detaljer, men det faktum att många värmepumpsanläggningar börjar bli till åren, kanske spelar in?

Som jag varit inne på tidigare, så är det många oduglingar igång med arbete de strängt taget inte borde utföra eftersom de inte har vare sig yrkesstolthet eller kunnande att göra ett bra jobb. Som vanligt är det konsumenten som får svida.

Låt oss inte hellre tappa greppet om proportionerna här: Om det sålts 100 000 värmepumpar, och felandelen är 1 %, så vill du ha 1 000 fel. Om du får en 92 procentig ökning av felen, så har du alltså 1 920 fel/haverier/skador. Det är långt ifrån samma sak som att värmepumpar havererar en masse som i någon halvdan amerikansk katastroffilm :lol:

Men en sak består: När en värmepump havererar efter garantitiden är slut, och efter att den blivit såvitt gammal att åldersavdraget på försäkringen börjat märkas, så blir det dyrt - riktigt dyrt. Många av de fel som uppkommer har man som vanlig människa inte kunskaper eller behörighet att åtgärda, så då blir det att invänta servicetekniker och förbereda sig på en chock när räkningen anländer.

Jag vill säga så här: För att värmepump skall gå ihop, så måste du ha ett förhållandevis stort hus, så att skillnaden i kronor per år blir så stor att du spar in värmepumpen inom 5 - 7 år. Dessutom bör du ha en välplanerad och stadig ekonomi eftersom det blir dyrt något så in i hästväg om något går sönder. För mindre hus, vill pellets vara lösningen eftersom vi talar om lägre investering. Går något snett, så finns billiga reservdelar att tillgå - och i de flesta fall klarar man av reparationen själv. Har man ett litet hus med mycket låg energiåtgång, så kan en kombination av ved eller pelletskamin och el panna vara lösningen. De som liksom aldrig får lösamhet i pannbyte oavsett hur många decennier de får på sig, skall inte ha pelletspanna. De skall ha el panna gärna i kombination med luft/luft värmepump och vedkamin. För dem vill det ge en mycket acceptabel eldningskomfort tillika ekonomi. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

"VP intjänad på 5-7 år" vad jämför du med direktverkande el, pellets eller nåt annat?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Det är en jämförelse mellan två olika husstorlekar och då är det jämförelse mellan pellets eller fjärrvärme på ena sidan, och bergvärme på den andra. Här talar vi alltså inte procenter utan kronor skillnad per år. Ett hus på 100 kvm vill inte ens kunna försvara investering i bergvärme eftersom återbetalningstiden är längre än pumpens förväntade livslängd, medan ett hus som är större än 200 kvm skall kunna tjäna in värmepumpen på 5 - 7 år. Värmepumpens livslängd ligger så vitt jag vet kring 20 år. En pelletsanläggning har en förväntad livslängd om kring 20 år den med, så det är inte någon ojämlik jämförelse.

Utan att börja dra in nuvärdeberäkningar eller sådant: En investering om 150 000 kronor, med en förväntad livslängd om 20 år, kostar 7 500 kronor i avskrivningar per år - som måste tilläggas energikostnaden. Så att om värmepumpen drar el för 10 000 kronor, så vill totalkostnad innan finanskostnader ligga kring 17 500 kronor per år. För pellets blir det kanske de lägre finanskostnaderna som gör skillnaden. Gemensamt är att investeringen måste bli lönande innanför ca 1/2 den förväntade livslängden på investeringsobjektet så att man hinner börja lägga upp nytt kapital till nästa gång det måste investeras.

Nu kollar jag lite på hus, och en sak som verkligen förvånar mig, är hur mycket de bergvärmeuppvärmda husen kostar per år i uppvärmning i jämförelse med andra, likvärdiga hus - eller också kanske är det hus som är dåligt byggda eller dåligt isolerade och där man försökt lösa problemet genom att bygga in en skrytlösning. Energiprestanda - det kanske är något vi borde diskutera :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
simon.s
Fröträd

Inlägg av simon.s »

Håller med exakt som bergatorparen resonerar, lätt att stirra sig blind på enbart elräkningen per år. Att sedan bergvärmen kostade 160 000 kr tar man inte med i beräkningen. Dvs en avbetalning på 10-15 år äter upp hela vinsten för bergvärme för min del. Gör av med 6 pall = 13200 + värmepumpen + 4000 kr p mina 240 kvm, således måste jag tjäna in mer än 10 000 kr per år för att någonsin tjäna på det. Visst kostar en ny pelletspanna en hel del med fast det kommer jag nog aldrig installera. Blir begagnade på blocket istället.

Men vi ska inte glömma att värmepumpar kan gå väldigt länge med. Min frus mormors hus hade samma jordvärmepump från 1980-2008 med bra resultat. Hon bytte innan den gick sönder, så dom kan ticka på väldigt bra.

Pelletsen är ju långt ifrån problemfri med tändelement, skruvar, pelletssorter, sotning, lyfta in pellets, bakbränder mm mm. Så visst finns det klara fördelar och nackdelar med bägge uppvärmingssättet. Är bara upp till en själv att bestämma vad man kan och vill betala, och klarar av att sköta.
Ulma brännare i en Diom EB1. Värmer 240 kvm , 130 kvm övervåning + 110 kvm källare. Blandat 2 och 3 glas, 19 radiatorer, shuntar max 46 gradit vatten. Toshiba luft/luft pump mot källaren samt Handöl insatskamin i vardagsrum.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Samma igen som tråden "adios pellets".
Varje inlägg måste kontras med hur bra mosters värmepump fungerar.
Det är ju fakta och kalkyler som måste fram och inte bara samma som i förra tråden.
Har också tittat på Bospindeln vad olika kåkar kostar.
Förvånansvärt vilka höga driftkostnader som husen med bergvärme och l-v värme har. Läser man reklamen här så får man en uppfattning att uppvärmningskostnaderna i stort sett försvinner.

Dessa deklarerade driftkostnader tar då ändå inte med årlig räntekostnad för lånet till värmepumpen eller alternativt om värmepumpen betalades kontant, förlorad avkastning på det kapital som gick åt till värmepumpen.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

simon.s skrev:Håller med exakt som bergatorparen resonerar, lätt att stirra sig blind på enbart elräkningen per år. Att sedan bergvärmen kostade 160 000 kr tar man inte med i beräkningen. Dvs en avbetalning på 10-15 år äter upp hela vinsten för bergvärme för min del. Gör av med 6 pall = 13200 + värmepumpen + 4000 kr p mina 240 kvm, således måste jag tjäna in mer än 10 000 kr per år för att någonsin tjäna på det. Visst kostar en ny pelletspanna en hel del med fast det kommer jag nog aldrig installera. Blir begagnade på blocket istället.
Gör man av med 6 pall pellets/år kostar inte bergvärme 160000 :wink:
Snarare kring 120000
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Håller helt med

Att det är många värmepumpar som inte håller måttet!
Var går gränsen för vad en repkostnad får bli ?
Avanserad dyr teknik som används..

Vi har inte den låga arbetskostnaden här som i de lågprisländer
där många luft luftvärme pumpar tillverkas.

Ofta kan det löna sig med en helt ny luft luft värmepump
när något går sönder...

Det är alla kostnader som räknas till hur billigt eller hur dyr den totala
uppvärmningen blir!!

Tex.
Att ivestera i en luft / luftvärmepump
Här ska total priset för installationen delas på de år denna går utan tilläggs kostnader + eventell ränta om investerin är gjord med lånade pengar + el pris + nätavgift = total drift kostnad

Men sedan värmer ingen luft / luft värmepump ensamt huset vid kallare temp än - 12°C till -18°C beroende av hur många människor / djur som vistas i samma utrymme...

När värmepumpen inte längre räcker till eller vi vill ha en bättre värmecomfort inne är Pellets det bästa allternativet !!!

Även som komplement till jordvärme då ädel el också måste hjälpa till
för att hålla värmen inne!!

Det är bara att konstatera att det inte är allt guld som glimmar!!
och ger klirr i kassan...

Alltså är " PELLTS BRA " så behåll pellets värmeanläggningen den är bra att ha när det blir KALLT UTE !!
Tillverkar rökgasutrustning
Skriv svar