problem med pannan.....

Skriv svar
tuna71
Ungskog

problem med pannan.....

Inlägg av tuna71 »

Hej!

Är husägare sedan 1år tillbaka. Så långt allting bra :D.
Men pannan har strulat sedan första dagen, nu börjar jag att tröttna :( .
Det har gått sönder saker hela tiden. Började med att det rykte in i pannrummet när vi drog igång pannan inför hösten. Tack vare forumet så hittade jag det problemet. Slussvingarna var helt slutkörd. Tidigare ägare hade använt ("lagat") med silvertejp på den blå fallslangen. Sen gick en pinne av till doserhjulet vilket jag oxå hittade en lösning på här i forumet.
Nu till denna vinter, då gick motorn till internskruven sönder -15grader ute och det fanns ingen jävla motor att uppbringa i detta land tydligen.. Efter 1,5 vecka så hade dom kommit hem från Holland. Då kunde till slut jag hämta en i Stockholm (orkade inte att väta tills dom skickaden från S-holm).
Nu till dagens jävla problem. Ny motor installerad :P.
Men pannan sotar extermt mycket efter bytet av motorn. Jag har inte ändrat några inställningar och jag har köpt pellets från samma leverantör som tidigare. Finns det någon som kan ha några bra ideer var fasiken man skall börja att felsöka??
Thermia Biomatic+, Bequem 15 Analog,
K-silo veckförråd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Den får för mycket bränsle i förhållande till luft, minska doseringen alltså. Kolla dock först att fläktvingarna är rena, ett dammlager kan ställa till det ganska duktigt.

Antagligen var den gamla motor "trög" och brännaren ställd efter det, den nya rullar på bättre varför den matar in mer bränsle.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
tuna71
Ungskog

Inlägg av tuna71 »

Ok:
Hur gör man detta med denna brännare!
Jag läst något om detta här i forumet men jag hittar inte det just nu.
Jag skall ner nu och börja med att kolla fläkt vingar ..
K-silo veckförråd
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Kan detta vara något?
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=2982

Har du sökt på Thermia avdelningen här.Du hittar säkert något matnyttigt där också.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
tuna71
Ungskog

Inlägg av tuna71 »

Tackar!
Jag har kollat på länken och måste ställa en dum fråga, Var sitter kretskortet där man kan se hur switcharna står?
Fläkten är nu rengjord. Det var inte så farligt med smuts där.
Körde igång pannan igen och sitter som ett fån och tittar på den när den skall till att tända. Jag hör då hur den matar fram pellets och hur det ramlar ned pellets i asklådan. Jag antar att den får för mycket pellets till brännaren, men hur gör jag för att ändra matningen till brännaren?
Hur kan jag mäta mängden pellets den matar?
K-silo veckförråd
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Kretskortet sitter precis under manöverpanelen på denna brännare. Den är långt mindre klurig än dagens digitala bestar :wink:

Bild

Tyvärr är jag inte säker på hur man skall justera in den, men jag utgår från att det på kortet finns potentiometrar för de aktuella driftslägen. Annars får vi hoppas det finns någon här inne som antingen har en sådan brännare i drift, eller haft en :)

Edit: Efter lite research, så visar det sig att den har micro switchar. Då är det bara till att gå tillbaka till länken i Taxens inlägg :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
tuna71
Ungskog

Inlägg av tuna71 »

Jag har inget sådat kretskort. bifogar bilder hur min brännare ser ut.
Bild
Bild[/img]
Bild
Bild
K-silo veckförråd
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

I sådana fall så sitter all styrelektronik i en separat styrdosa som är monterad antingen på väggen bredvid pannan, eller på själva pannan. :)
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
tuna71
Ungskog

Inlägg av tuna71 »

Hej
Jag har hittat styrkortet nu. Det är placerat bakom kontollpanelen. Jag tittade på länken men är det matningen av pellets man ändrar med switcharna?
Inställningen på switcharna är (1=on 0=off)
Switch 1 2 3 4 5 6 7 8
inställn1 0 1 0 0 0 0 0
Hur ändrar man eller ställer in fläkten?
K-silo veckförråd
Skriv svar