Jag tror att problemet bottnar i att många husägare tror att en VP är något som är underhållsfritt. Men en VP behöver ju nästan lika mkt service som en modern pelletsbrännare. Den skall kollas för gas, filter skall bytas och oljenivåer och fläktlager mm. skall kontrolleras.
Detta tänker inte ägaren på utan kör på som om inget hade hänt tills det havererar. Så skyll sig själva. Dessutom är det som många tidigare sagt ett aber att mecka med dem själv då de kräver en del kunskap om maskineriet samt en del specialverktyg. Därav höga servicekostnader.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Jag tror dessutom att det är för många som installerar utan egentligen att ha det kunnande som behövs. Kyltekniker finns snart inte att tillgå, efter vad jag hört, och det innebär väl då rimligtvis att de som bli kvar blir mätta och belåtna och slarvar sig från ett jobb till det nästa. Min uppfattning är att man behöver att glamorisera detta yrke, så att fler unga väljer det - och ger gamla mätta och belåtna tillika slöa gubbstruttar lite hälsosam konkurrens. Värmepumpar är ju en världsprodukt som installeras över hela jordklotet. Vore de så dåliga som dessa siffror indikerar, så skulle de varit på väg ut. De behöver förvisso eftersyn med jämna mellanrum, och man måste kolla att de har det de behöver - och ju kallare det är, ju oftare måste man se till dem. De är som sagt inte underhållsfria.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Min (Sparbössa )Thermia Villa 90 har tickat på i 13 år det enda som är bytt är cirkulationspumpen som la av efter 2 år men fick den utbytt av installatören utan kostnad.Installatören kom 3 veckor efter installationen och kollade filtret,om det kommit in smuts vid installationen.Ingen service i övrigt under dessa år.
//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
På blocket har många pelletseldare byter till bergvärme för att slippa fylla på pellets, trångt rum för pelletsförråd, sota brännare/panna, sotig golv, rör, hyllor, få driftstopp och rök brännarstart i skorsten. Svenska Dagbladet om haveri värmepump beronde på olika märke, borr och installation som finns haveri. Thermia är driftsäker som kund har haft många år nöjda. Folksam värmepumphaveri finns många olika märke värmepump och visar några märke och Thermia visar låg skaderisk från rapport. Vi har 10 års försäkring om maskinskador. Just nu har vi haft 3 månader bergvärme felfritt drift. Ingen någon kallt inne ca 21 grader varmt inne och haft rekord 18 grader kallt ute för 1 1/2 veckor sen. Energisnål. Nöjd!!!
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10, installerad 9 december 2020.
Men i tråden "Rekommenderar brännarmärke" rekommenderade du folk att installera Janfire Integral. Sedan dess har pellets sjunkit i pris och el blivit nästan dubbelt så dyrt. Får inte ihop det.
Var det så många driftstopp så du måste byta.
Ja, precis. Våra haft 2 år drift Janfire NH och Janfire panna. Janfire panna är inte så bra i badkar istället dusch för att temperatur går inte öka när brännar effekt 12 KW när det är kallt ute. Den enda ett driftstopp var drift 10 månader gammal då askrapning lager gick av bytes mot ny garanti. Vi har ingen problem med brännare som bara går och går men problemet att panna sota en gång per månad halvfull aska i eldstad och hämta pellets säckar varje dag för han är 71 år gammal har lite ont i benet. Dyr installera och material 80.000 kr för utomhusförråd 40 meter mellan. Brännare är bra driftsäker men irriterar 20 ggr pulkserar hög fläktljud sen går tyst. Janfire fabrik säger ska vara så. Just är det förut sålde bra men nuläget sjunker försäljning. Han orkar inte betala 80.000 kr för utomhusförråd därför vi betalt panna/brännare, rör och material för 75.000 kr totalt skulle 155.000 kr. Vi har såld panna/brännare för 40.000 kr. Värmepump, borr 160 meter djup och installatör allt för 157.900 kr minus 40.000 kr för 2 år gamla panna/brännare blir det 117.900 kr betalt. Dom säger nöjd för varmtvatten, radiator och driftkostnad men investering lite höj men bekvämt ren pannrum
Vi direktciterar inte, citering borttagen. / Roli moderator
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10, installerad 9 december 2020.
Jag kan jämföra Vp och pellets i mors hus kontra mitt och där vp en klar vinnare.Så jag får ihop det, dessutom slipper jag allt jobb med pellets och sotning jag tittar till vp engång/mån när jag läser av den separata elmätaren som jag har till vp. Tycker inte pelletsen sjunkit så mycket,och har man rörligt elavtal med vintersäkring så blir det inte dubbelt så dyrt.
Jag har en förbrukning mellan 9500-10500kWh under år som jag har haft Vp( Cop c:a 3) .Tittar man på kostnaden under året (blir c:a i år) 10500kWh* 1,30:-/kWh = 13650 :- kontra det andra huset som värms med pellets 2644:-*6,8ton( blir c:a det i år) =17979:- + sortarn.Min pump klarar sej ner till c:a -17°utan eltillskott ,i år 7 tim* 6kW. Dom nya Vp har ett Cop på c:a 4,vilket ger Vp ett ännu bättre kostnad om jag haft en med Cop 4, 31500/4= 7875* 1,30:-=10237:-
//Lövet värmepumps användare.
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Ja, håller med Lövet
Jag har COP 4,24. Jag hade haft 50% låg driftkostnad på pellets än olja.
Våra bergvärmepump 75% låg driftkostnad. Det sparar 25% än pellets.
Men det ska man inte tänka bara hög elkostnad på bara vinter utan viktigt räknas summa per år lönar sig vinst driftkosnad
Hade jag haft PPG s nya pump med ett Cop 4,24 så blir min kostnad 31500/4,24=7429kWh*1,30:- 9658:- alltså 17979:- -9658:-= 7859 billigare och då är inte sotarn med räknad.
//Lövet värmepumps användare.
Jo om alla reparationer och krascher läggs på allmänna försäkringstagare så blir ju reparationerna gratis. Vore ju bättre om de kraschbenägna värmepumparna fördes bort från hemförsäkringen. Den som ville kunde då ta en speciell värmepumpsförsäkring och slippa snylta på andra försäkringstagere.
Går ju inte att jämföra kostnader som det är idag.
Lövet! Tack för beskrivning
Skön för ekonomi och tryggt värmepump.
Synd Torsten, att du inte ser att det det är bekvämt och billigare med Vp utan bara tar fram negativa saker, visst går vp sönder men skulle man titta på försäkningsskador allmänt så är det mycket som kolletivet får vara med och betala eller hur.
//Lövet och nöjd värmepumps användare
Ni ser inte på saken objektivt, utan pratar enbart gott om det ni själva äger och har
Det finns för- och nackdelar med allt, och det är förståeligt att det är jobbigt för en äldre person att fylla på pelletssäckar och rengöra panna osv.. men klarar man inte av det för övrigt utan att klaga så behöver man ju inte ens gå och jobba eller vad man nu gör.
Att rengöra pannan och lyfta in pelletssäcar behöver absolut inte vara något jobbigt/tråkigt, utan man måste ju röra på sig och lyfter man säckarna rätt med rygg och axlar så är det ju rentav träning.