I valet och kvalet om vp eller pellets

Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Vem vet: Kanske dubbelpannorna får en renässans? Förvisso måste jag säga att enkelpannor som Focus PE 20 står högt på önskelistan, men NIBE Alpha Combi, Värmebaronen Biomax eller CTC 2200 är inte hellre fy skamBild

Ved kan vara bra, men blir man sjuk så är valet varm och bankerutt (el) eller blåfrysa därför att man inte orkar hämta in ved.Bild

Åter en poäng till dubbelpannan.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7177
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

En förusättning för att få en bra vp anläggning är som med vilken värmekälla som helst, Man måste dimensionera den rätt..
Skulle ju bli billig installation om man väljer direkt el o elektrikern säger att de räcker fint med en kontakt i kåken o sätter in en cupevärmare :wink:
Vilka skulle tillåta de??
Med VP är folk inte så insatta o installatörerna vill sälja så då ger dom en offert på en 6 kW pump med 110 meters borrhål, Låter billigt o bra men problemet är bara att en sådan pump bara ger 5 kW när den gör 50° vatten men då de krävs varmast vatten kanske huset kräver 9-10 kW o då blir de inte billig drift då 5 kW av dom 10 kommer från elpatronen..
Elpatronerna i pumparna är på 9 kW så även vid kompressor haveri går den köra på el som vilken acktank/pelletspanna som helst..
Sen bör inte radiatorerna behöva mer än max 50° för att hålla värmen kallaste dagen, Vid 57° returtemp stängs kompressor så den bara går på elpatron vilket sker om man behöver t.ex 70° då det är som kallast..
Man ska även tänka på att pump effekten sjunker vid ökad temperatur, En 10 kW pump ger bara 8,5 kW vid 50°, Det gör att pumpen får gå 1-1,5 tim per dygn enbart för att göra vv o då gör den ingen värme under tiden så man kan säga att en 10 kW pump om den måste göra 50° vatten max kan göra 190 kWh värme/dygn o 13 kWh/dygn vv..
Det gör att ett hus med över 7,9 kW behov måste pumpen ta hjälp av elpatron vilket många ggr blir vid kallare än -15/17°
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
lövet
Lärjunge!
Inlägg: 355
Blev medlem: lör 05 mar, 2005 17:07
Ort: Fristad Västra Götaland

Inlägg av lövet »

Det finns nyare värmepumpar som både värmer och gör varm vatten samtidigt t.ex denna.

http://www.thermia.se/produkter/diplomatoptimum-g2.asp

//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
simon.s
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: sön 28 dec, 2008 18:56

Inlägg av simon.s »

Jag resonerade precis som dig för 2 år sedan, tog in offerter på bergvärme och sedan blev det godnatt. I mitt hus ville dom installera en ny x15 värmepump och borra 220 meter + bortforslande av gammal panna och installera ett element i pannrumet......priset var 168 000 före rot. Ränta och amortering på ca 140000 tusen är inte heller så roligt.

Jag gjorde följande istället

1. Tillägsisolerade min vind på ca 130 kvm med 35 cm ekofiber. Kostade 25 000 :-
2. Installerade en Toshiba luft/luft pump mot källaren, på det sätter har jag bättre komfort där nere, fortfarande iskalla golv men jämnare temperatur. Orsaken att jag gjorde så var att jag inte har termostater på elementen nere i källaren vilket gjorde om jag shuntade fram för högtempererat vatten fick jag 25 grader uppe och 20 i källaren på sin höjd. Sedan kan jag stänga av pelletsen i april till oktober då jag klarar huset bra på värmepumpen. Första året gick det t.o.m i mars. Har sänkt pelletsförbrukningen med ungefär 2 1/2 - 3 pall med värmepump, fast det kostar mig ungefär 3000 kr mera i el då jag fortfarnade är dum nog att köra elpatron i pannan på sommaren :(
Ulma brännare i en Diom EB1. Värmer 240 kvm , 130 kvm övervåning + 110 kvm källare. Blandat 2 och 3 glas, 19 radiatorer, shuntar max 46 gradit vatten. Toshiba luft/luft pump mot källaren samt Handöl insatskamin i vardagsrum.
wuss
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 06 dec, 2010 01:07

Inlägg av wuss »

å idag gick skruven sönder eller iaf motorn. Farsan va där idag för skruven hade fastnat, skit längst upp i skruven. Så han kom på den briljanta? iden att tejpa fast motorskyddet när han backade skruven. Vet inte vad som hände sen för nu är det kaputt.

http://www.torsbyugnen.se/img/reservdel ... _30x20.jpg

Den vita plasten har det hänt nått med den bara ligger och slår, låter som en kulspruta i källaren. Det är väl stoppet för skruven.

Iallafall nu så matar den 5 pellets bitar åt gången och går inte över 70 grader. Så framåt våren når den väl 80grader :)

Nån som vet om man måste byta hela motorn eller går det att laga det på nått sätt.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Inlägg av M.Lindskog »

Ring TorsbyUgnen & fråga, vet jag. Jag har fått suverän hjälp av Kennet varje gång jag ringt! :)
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Inlägg av msh16 »

Koreamotorerna är mycket bättre än Mellor. De innehåller inget relä som kan svetsa. SPG har jag men det finns en annan sort också. De är runda, mörkgrå utan kåpa.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Skriv svar